Forum > Geluid

Passieve cross-over subs?

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HeadmasssteeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-11-2010
Laatste: 18-3-2011
Berichten: 3
17-3-2011 21:01
1 x bewerkt. Laatst door Headmassstee op 17-3-2011 21:23
Halo
Ik heb hier niet zo lang gelden mooi JBL subtop kastjes aangekocht! maar ik heb mijn sub's al na eerste week naar de k****n gespeeld! en ik weet wat het probleem was! mijn subs hebben geen cross-over, en zonder actieve cross-over te gebruiken waren ze overbelast! sad :( Goed dat weten we ook nu!
Ik heb zonet aant zien geweest en ik heb 2 redelijk goedkoope DAP 15"s 300w gevonden ( want ik denk niet da je de reparatiekit onder de 50 euro kunt vinden???)! en ook 2 type crossovers voor bij de 15"s bij in te bouwen, ma ik heb echt geen verstand van khz enz... wilt er iemand me helpen en zeggen welke van de twee geschikt zijn voor mijn subs, de ene van 7khz (12db/oct) en die andere is 4,5khz (18db/oct)! ik vermoed dat ene cross-over meer hogen tonen tegen houd dan de andere??

Let me know
thx
en trouwens laat ook iets weten wat je van die DAP 15"s van vindt ik hoop dat ze toch een half jaar kunnen meegaan ;):
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
17-3-2011 21:05
Gebruik een simpele cross-over voor je laag versterker..
of een nette processor.. dan kun je het spul mooi aan de limiters houden en draai je het nooit meer kapot!
(mits goed ingesteld!)

Links naar andere webshops hier plaatsten is niet echt gewenst!
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
HeadmasssteeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-11-2010
Laatste: 18-3-2011
Berichten: 3
17-3-2011 21:21

knorrepot schreef:

Gebruik een simpele cross-over voor je laag versterker..
of een nette processor.. dan kun je het spul mooi aan de limiters houden en draai je het nooit meer kapot!
(mits goed ingesteld!)

Links naar andere webshops hier plaatsten is niet echt gewenst!
ah sry van de links! hmm simpele cross-over bedoel je met actieve, voor in uwe rack te plaatsen?
en zolas ik het begrepen heb voor de hoge en de lage tonen te scheiden, heb ik 2 versterkers nodig dan, ipv 1?
EricsamandjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 16-4-2021
Berichten: 100
17-3-2011 22:12

Headmassstee schreef:

knorrepot schreef:

Gebruik een simpele cross-over voor je laag versterker..
of een nette processor.. dan kun je het spul mooi aan de limiters houden en draai je het nooit meer kapot!
(mits goed ingesteld!)

Links naar andere webshops hier plaatsten is niet echt gewenst!
ah sry van de links! hmm simpele cross-over bedoel je met actieve, voor in uwe rack te plaatsen?
en zolas ik het begrepen heb voor de hoge en de lage tonen te scheiden, heb ik 2 versterkers nodig dan, ipv 1?
hoeft niet, mits jouw versterker op 4 ohm per kanaal stabiel draait kun je links je toppen zetten en rechts je bassen (als je speakers allen 8ohm zijn) dan gebruik je dus van je crossover ook maar 1 kant.
Dateq, RCF , Pioneer, Shure.
HeadmasssteeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-11-2010
Laatste: 18-3-2011
Berichten: 3
17-3-2011 22:40

ericsamandj schreef:

Headmassstee schreef:

knorrepot schreef:

Gebruik een simpele cross-over voor je laag versterker..
of een nette processor.. dan kun je het spul mooi aan de limiters houden en draai je het nooit meer kapot!
(mits goed ingesteld!)

Links naar andere webshops hier plaatsten is niet echt gewenst!
ah sry van de links! hmm simpele cross-over bedoel je met actieve, voor in uwe rack te plaatsen?
en zolas ik het begrepen heb voor de hoge en de lage tonen te scheiden, heb ik 2 versterkers nodig dan, ipv 1?
hoeft niet, mits jouw versterker op 4 ohm per kanaal stabiel draait kun je links je toppen zetten en rechts je bassen (als je speakers allen 8ohm zijn) dan gebruik je dus van je crossover ook maar 1 kant.
thx dat maakt al iets goedkooper :)
Ik heb een QSC RMX 850 versterker, ik weet niet of dat stabiel genoeg gaat zijn en of dat er genoeg vermogen gaat zijn voor MB 15 300w?? want mijn vorige waren maar 100w B15L van HH acoustics!

En welk crossover raden jullie best aan? tmag niet te duur zijn ma ook ni goedkoop het moet kwalitatief redelijk goed zijn voor mijn volgende projecten in te toekomst!
alvast bedankt voor reacties
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
18-3-2011 03:37
Hey Yo! Dude!

Zou jij niet eerst eens willen vertellen wat je aan 'spulletjes' hebt?
Misschien doe je iets verkeerd??
Een passieve X-Over helpt niets tegen je speakers kapot blazen.....

Doe maar even goed lezen op dit Forum over hoe je nou je speakers kan beveiligen tegen extremen.

Ayooooooooo! laugh :D
..Je Ducktape brood voeren...
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
22-3-2011 14:51
Hmmmmmmm een sub opstoken omdat deze full-range gebruikt is...

Hier is meer gebeurt dan een gebrek aan kennis en cross-over.

Lijkt eerder op een combinatie te hard te lichte versterker.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
22-3-2011 22:02
Eens met Richard hierboven. Een lage tonen speaker beschadigt niet als hij ook hoog voor zijn kiezen krijgt. Dat is anders met een hoge tonen speaker (tweeter): die kunnen niet tegen lage tonen en mogen dus alleen achter een filter gebruikt worden dat het laag wegfiltert.

De reden dat voor het laag ook filters gebruikt worden is dat het beter (strakker) klinkt.

Je subs zijn misschien opgeblazen door te zware belasting, door te hoge vervorming (clippende versterker) of iets dergelijks.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
23-3-2011 08:54
Ook die qsc is aan de lichte kant.

Maar je hebt het in de openingspost over jbl sub - top kastje's en later over een hh speaker.

Begrijp ik goed dat er in die jbl sub's al geen originele speaker meer zat?

Nu ik eigenlijk nadenk, er schiet mij geen jbl sub te binnen met een enkele 15" erin

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 390
23-3-2011 21:44
JBL had subs met enkel 15 inch erin uit mn hoofd oa Soundpower, MR, latere Soundfactor, en M series.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)