Forum > Geluid

Advies vaste geluidsinstallatie voor in café

(29 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Mister-MickeyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2006
Laatste: 20-1-2017
Berichten: 77
15-1-2011 16:44
Ha allemaal!

Voor een (studenten)café met een capaciteit van zo'n 100 personen zou ik graag enig advies willen. In de kroeg hangen al 4 stuks EV SX100+ (Specs EV-site) aan het plafond op een EV P1200 versterker, inclusief een Dateq SPL2 limiter. Aangezien het geluid al redelijk snel als schel (bass vervormt) ervaren wordt en men behoefte heeft aan de nodige bass, is het idee om op 2 plaatsen subwoofers te plaatsen met een soort van kast er om heen, die als bijzet/staan-tafel kan functioneren. Hier een globale opzet van het café: Schema café. Ik zou zelf op de plaatsen van het vraagteken een subwoofer plaatsen, maar ik vraag me af of andere een betere optie hebben en welke subwoofers met de nodige versterker dan volstaan?

Alvast bedankt voor het advies!
Tommie1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2009
Laatste: 25-4-2018
Berichten: 89
15-1-2011 20:26
Wat is je buget voor de subs en amp.
Of hebben jullie liever actief.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
16-1-2011 17:01
Maakt het formaat uit?

Ik heb laatst een aantal Audac 15" bandpass subs gebruikt in een horecapand, man of 200 op verschillende hoogtes. Subs verwerkt achter dubbel MDF wanden (kon helaas niet anders). Wat een laag eh... En uitermate betaalbaar.

Actief voor sub is leuk voor disco, maar ik mis die echte punch. Vergeet niet dat wanneer er 150 man mee staat te brullen en aanwezig is, dat sub dempt en door de dj als minder aanwezig ervaren wordt. Dus die gaat sub bijschroeven. Plop, dat waren je subjes. Ik heb dat nu meermaals meegemaakt bij klanten van anderen, en nog nooit bij m'n eigen klanten. Behalve die ene keer dat ik een miscalculatie had gemaakt, maar dat is netjes opgelost.

Investeer gewoon in goede subs, met een mooi hoge SPL en het liefst stevige houten kasten.

En onthoud dat subjes in een vaste installatie meer te verduren krijgen dan subjes tijdens een drive-in show. Er spelen veel meer factoren mee. Mocht je meer info willen, zie profiel.
Vergeet niet te lachen
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
16-1-2011 17:53

LEDesign schreef:

Actief voor sub is leuk voor disco, maar ik mis die echte punch.
Dus als je een passief subje pakt met een losse versterker, je neemt wat ruimte extra in de kast, en hoppa je gooit de versterker in de kast heb je minder punch?

Intressant..
If it ain't Dutch it ain't much...
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
16-1-2011 22:31
Als er een spl-2 hangt dan betekent dit dat er wss. normen zijn opgelegd of dat er geluidsproblemen zijn die met die limiter voorkomen worden. besef je dat bassgeluid lastiger te begrenzen is door muren en dergelijke en dat er dus ook mogelijk sneller weer problemen optreden?

Belangrijke vraag; waarom hangt deze limiter er tussen?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
16-1-2011 22:50

Bams schreef:

Als er een spl-2 hangt dan betekent dit dat er wss. normen zijn opgelegd of dat er geluidsproblemen zijn die met die limiter voorkomen worden. besef je dat bassgeluid lastiger te begrenzen is door muren en dergelijke en dat er dus ook mogelijk sneller weer problemen optreden?
Nou... Er wordt a-gewogen gemeten (idioten, zeker binnen is de SPL vaak dusdanig dat een a-gewogen curve ver, ver, ver van de gehoorcurve ligt).

Dankzij deze idiote keuze is de meting behoorlijk doof voor laagfrequente signalen. Gevolg: Buurman ligt te sluiteren in z'n bed maar de meter zegt 'niksaanhethandje'...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Mister-MickeyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2006
Laatste: 20-1-2017
Berichten: 77
17-1-2011 08:25
De spl-2 hangt er tussen aangezien het geluid volgens de normen van de gemeente niet harder mag. Deze is dan ook verplicht en wordt door de gemeente ingesteld. Rede om subwoofers er bij te plaatsen is om de vliegende boxen te ontzien, waardoor het niet zo schel hoeft te klinken, de bass niet vervormt en er een mooiere volle bass zal klinken.
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
17-1-2011 09:42
Nou dré, ik ben een van die idioten die A-gewogen meet (deels omdat het nu eenmaal de norm is, deels omdat het nu eenmaal relatief in de buurt komt van de gemiddelde overlastcurve, al kan je natuurlijk altijd middels maatwerk nog C-gewogen opleggen)

Wanneer je zonder bassgeluid al een probleem hebt, dan zal met bassgeluid de overlastbveleving enkel maar toenemen. Als er dan sprake is van aanpandige woningen, heb je dankzij de strafcorrectie van 10 dB(A) op muziekgeluid ook met relatief weinig bassgeluid al een overschrijding omdat dankzij diezelfde bass er eerder sprake is van een als muziek herkenbare geluidemissie, waardoor je die 10 dB(A) toepast.
Ergo. je kan discussieren over het nut van a-gewogen, maar geloof me dat bass ondanks die weging eigenlijk altijd de problemen oplevert........

maargoed, als er een keer een handhaver op persoonlijke titel zijn mening geeft dan is het meteen een idioot...... en iedereen maar klagen dat de overgeid te weinig wil communiceren met de burger...
ik zou zeggen...gewoon lekker die basskast plaatsen, doe meteen een D&B B2, gaat lekker diep en problemen heb je toch niet...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
17-1-2011 09:49

Bams schreef:

maargoed, als er een keer een handhaver op persoonlijke titel zijn mening geeft dan is het meteen een idioot...... en iedereen maar klagen dat de overgeid te weinig wil communiceren met de burger...
Het was niet mijn bedoeling iemand persoonlijk te beledigen (en al helemaal niet iemand van de overgeid ;-).

Feit blijft dat de meting binnen OOK A-gewogen gedaan wordt (terwijl de geluidsdruk dan zodanig is dat een C-Curve veel meer recht zou doen aan de meting).
ik zou zeggen...gewoon lekker die basskast plaatsen, doe meteen een D&B B2, gaat lekker diep en problemen heb je toch niet...
De SPL-2 zal uiteraard opnieuw ingeregeld (en daarna weer verzegeld) moeten worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
17-1-2011 11:21
potverdikkie! dan zou het overgeit moeten zijn (overigens zijn er heel wat mensen bezig met geluid die die terminologie verdienen, maar da's weer een heel ander verhaal)

Wat ik bedoel is dat naast dB(A) ook die 10 dB(A) strafcorrectie meespeelt. bassgeluid maakt dat veel sneller een ritme waar te nemen is waardoor je die moet toepassen. dan kun je wel onder de norm meten qua dB(A), die 10 db(A) maakt dat je eigenlijk altijd een overschrijding hebt.

maargoed, zie mijn andere posting voor een mooi seminar hierover.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)