Forum > Zelfbouw Speakers

BR118, welke houtsoort?

(36 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
DJ RobbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2007
Laatste: 26-6-2015
Berichten: 41
30-8-2010 15:19
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om binnenkort 2 en misschien 4 BR118 subs te gaan maken.
Met hierin als speaker de 18sound 18LW1400.

Ten eerste de vraag; denken jullie dat dit een goede keuze is? Of zijn er betere alternatieven voor een enkele 18" subwoofer? (Ik het dus over de kast en de speaker)

Dan de vraag waar het onderwerp eigenlijk over gaat. Volgens het ontwerp van 18sound moet het hout 18mm triplex zijn.
Zelf leek met dat erg dun en niet echt het beste hout wat je ervoor zou kunnen gebruiken..
Ik zat meer te denken van MDF of zelfs HDF van 24/25 mm.
Wat denken jullie ervan? Voor- en nadelen?

Dan nog een vraagje, welke lijm gebruiken jullie om het hout te plakken?

Alvast allemaal bedankt, ben benieuwd naar jullie reacties!
Musicboys Entertainment
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
30-8-2010 16:13
om te beginnen gebruik je dus geen mdf of hdf, dit omdat het niet hard genoeg en niet waterdicht is..
18mm triplex is dik genoeg als je de kasten volgens de tekening bouwd (met bracing dus)
verder gebruik je gewone bison houtlijm of bruislijm..
de br118 is een nette 18'' baskast die voor z'n formaat veel druk op kan bouwen en diep genoeg gaat om eventueel met 1 per kant te gebruiken.
succes met bouwen!
DJ RobbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2007
Laatste: 26-6-2015
Berichten: 41
30-8-2010 22:51
Okee, bedankt voor je antwoord.

Zijn er ook mensen die nog wat voor- en nadelen kunnen noemen of er zelf ervaring mee hebben.

Wat is eigenlijk een geschikte topkast voor deze subwoofer?
Musicboys Entertainment
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 164
30-8-2010 23:47
Hier in het dorp zit een geluid verhuurbedrijf dat een hele tijd 2 x de BR118 per kant gebruikte met voor zover ik weet de door jou genoemde 18sound driver. Dit bedrijf gebruikte 12 inch tops met een deftige 2 incher er boven.
't komt goed
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
30-8-2010 23:51

DJ Robbie schreef:

Ik zat meer te denken van MDF of zelfs HDF van 24/25 mm.
Wat denken jullie ervan? Voor- en nadelen?
Voordeel: MDF heeft een zeer hoge dichtheid, wat de klankeigenschappen ten goede komt. Weegt echter imho niet op tegen het grote nadeel: Zwaar!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
31-8-2010 10:59
Nog een voordeel van mdf is dat het makkelijk te bewerken is. MDF is echter erg zwaar (Zoals eerder genoemd) en wordt brinta pap wanneer het nat wordt. Dat is voor huis, tuin en keuken speakers niet erg, maar voor professioneel gebruik reden genoeg om geen MDF te gebruiken.

De lijm die je het best kunt gebruiken vind je in de bouwmarkt onder de naam "constructie lijm".
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 2053
31-8-2010 12:03
Heb een groot aantal kasten in MDF en nooit problemen mee gehad.
Zelfs een fikse regenbui hebben de kasten nog niet aangetast. Gewoon het tapijt zeer goed verlijmen en na nat worden goed drogen.
De afwerking is uiteraard wel heel belangrijk bij MDF.
Multiplex moet je dan al in Jumbo Garant kopen wil het watervast zijn, wat erg kostbaar is. En zelfs Jumbo Garant moet een goede afwerking hebben.
Kortom, de houtsoort zou ik kiezen in een mix tussen netjes verwerken, gewicht en prijs.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 13473
31-8-2010 12:49

big bang schreef:

Nog een voordeel van mdf is dat het makkelijk te bewerken is.
Daar is je gereedschap het niet mee eens ;-)

De lijm in MDF zorgt voor een behoorlijk hoge slijtage aan zagen en frezen. Iets dat bij multiplex veel minder het geval is.

Bij MDF is het wel eenvoudiger de afwerking vlak/strak te krijgen (maar dat is niet hetzelfde als "makkelijk te bewerken").

Wat je bij (hoorn)kasten nog wel eens ziet is dat de binnenkant gemaakt is van (goedkoop) MDF en de buitenkant van (duur) berken multiplex.

Uiteraard blijven een aantal nadelen van MDF dan nog steeds gelden (hufterig zwaar, gevoelig voor vocht) maar het nadeel dat de randen makkelijk afbrokkelen heb je op deze manier wel omzeild.

Zou ik een kast bouwen van MDF als die kast continu vervoerd zou moeten worden? Never nooit niet. Elke kilo telt in dit soort gevallen.

Zou ik een kast van berken multiplex bouwen als die kast thuis kwam te staan? Never nooit niet. MDF is beter (geluidstechnisch gezien) mooier (gladder af te werken) en goedkoper voor deze toepassing.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ RobbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2007
Laatste: 26-6-2015
Berichten: 41
31-8-2010 12:51
Ik denk dat ik toch voor MDF zou gaan, omdat ik heb belangrijker vindt dat het goed klinkt dan dat ik een paar kilootjes meer moet tillen.. Dan laat ik er permanente hoezen voor maken zodat ze ook niet nat worden.

Welke versterker gebruiken jullie voor deze speakers??
Musicboys Entertainment
DJ RobbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2007
Laatste: 26-6-2015
Berichten: 41
31-8-2010 15:25
Dré,

Bedankt voor je reactie.
Jammer genoeg heb ik een heel eigenwijze vader (waar ik de kasten samen mee ga bouwen) en is nog steeds niet overtuigd.
Hij heeft heel erg goed gereedschap dat niet slijt (zegt hij) en heeft nog wat goede oplossingen zodat het gewicht ook niet meer veel uitmaakt..
Musicboys Entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)