Licht aan op de slag van een trommel
(41 reacties. Pagina 1 van 5)Moderator(s): Dré
RoystraverStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-10-2007 Laatste: 7-9-2018 Berichten: 611 | 13-8-2010 14:21 |
Ik zit met een project, Een percussiegroep heeft mij gevraagd mee te denken over het idee, om 4 grote trommels uit te rusten met ieder een eigen 'spot' (Par o.i.d.). Deze spot moet een korte lichtflits geven op het moment dat de trommel aangeslagen wordt. Ik dacht zelf aan het systeem van de lichtorgels die ik vroeger had, alleen zit je met het probleem dat de lichten op de slag van de andere trommels gaan reageren en dat is dus niet de bedoeling. Als de gevoeligheid van de microfoon weer hoger word gezet zal dat verholpen zijn, maar dan reageert de lamp weer niet als er minder hard op de trommel geslagen word. Elke trommel heeft dus een apparaatje nodig, dat de slag herkent. En er moet een losse spot komen die daar op reageert. Alle ideeen zijn welkom. | |
ZinziStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-10-2004 Laatste: 1-6-2018 Berichten: 56 | 13-8-2010 14:32 |
Als je de microfoon van het lichtorgel in de trommel plaatst is het probleem van overspraak van de andere trommels nihil. De geluidsdruk in de trommel is zo groot dat de gevoeligheid zo goed als dicht kan staan. Hierdoor wordt het geluid van de andere trommels niet opgepikt. Daarnaast is het soort microfoon (karakteristiek) natuurlijk ook van belang. | |
Big bangVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 4-11-2003 Laatste: 22-9-2024 Berichten: 2389 | 13-8-2010 14:47 |
wellicht kun je inderdaad met 4 microfoons en een 4 kanaals gate werken oid. Dit mogen natuurlijk gerust de goedkoopste gate en microfoons zijn. Verder denk ik dat je je even moet afvragen of parren wel snel genoeg zijn voor deze toepassing, of dat je eerder naar stroboscoopjes/ led wil kijken. Nu ik er over typ bedenk ik me ineens dat ik ooit heel lang geleden met deze stroboscoop heb zitten experimenteren. Ik had een uitgang van mn mengpaneeltje daarop aangesloten en wanneer ik een stukje in het rood uitstuurde reageerde hij vrolijk op de muziek. Mocht dat dus een optie zijn dan ben je klaar met 4 van deze strobo's, een simpele 4 kanaals gate, 4 simpele mics en 4 goedkope microfoon voorversterkertjes. | |
It's time to play the music, It's time to light the lights.. | |
BrokencoreStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 1-6-2008 Laatste: 2-12-2022 Berichten: 170 | 13-8-2010 14:47 |
Ik zou eerder voor een LED oplossing gaan, gloeilampen zijn vrij traag. Misschien is er te doen met een trigger van een drumcomputer? | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 9491 | 13-8-2010 20:18 |
Wat ingewikkeld allemaal,... Gewoon een één kanaals lichtorgeltje met ingebouwde microfoon en instelbare gevoeligheid, wat je onder de rommel hangt. Stekker erin, lampje eraan, en gaan met de banaan. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
RoystraverStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-10-2007 Laatste: 7-9-2018 Berichten: 611 | 14-8-2010 14:34 |
Tom schreef: Wat ingewikkeld allemaal,...Gewoon een één kanaals lichtorgeltje met ingebouwde microfoon en instelbare gevoeligheid, wat je onder de rommel hangt. Stekker erin, lampje eraan, en gaan met de banaan. Zijn er geen andere versies van deze showtec single dimmers maar dan met microfoon te verkrijgen? | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 9491 | 14-8-2010 14:55 |
nah dat valt wel mee Men neme dit simpele schema met slechts 8 (!) onderdelen, en men plaatse daarop deze triac En je hebt ongekoeld al zeker 2 ampère en zet je er een klein koelplaatje op 5 ampère tot je beschikking. Enige wat je dan nog nodig hebt is een mini microfoon versterkertje, (kies er eentje uit) en een een simpel printmicrofoontje. Moet je alles bij elkaar voor minder dan 12 euro kunnen fiksen. Je kan natuurlijk ook zo'n goedkoop lichtorgel ding slopen, en daar een zwaardere triac in zetten. De voorwaarde is natuurlijk wel dat je het geheel veilig kunt maken en in een geïsoleerd doosje maakt. Stekker er aan, shuko erin, lampje erop, use the force........of youre imagination. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
ProsoundandlightStandaard Lid Uit: België Sinds: 4-10-2005 Laatste: 9-3-2015 Berichten: 457 | 20-8-2010 21:19 |
En is het de bedoeling dat de lamp IN de trommel komt? Of moet de slag gewoon een lampje triggeren dat ergens in de buurt hangt? In het eerste geval: zou je toch niet iets met een ledje gaan proberen? Een 'gewone' lamp is niet zo heel blij met harde slagen ;) Het zijn weliswaar maar korte flitsjes, maar toch... Ook interessant qua vermogen en sturing. | |
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets! | |
RoystraverStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-10-2007 Laatste: 7-9-2018 Berichten: 611 | 21-8-2010 10:01 |
De lamp komt een metertje of 2 achter de trommel verwacht ik. Maar zoals de BZB hier (v.a. 46 sec) doet, is ook een gaaf effect. Wij gaan nog even goed overleggen wat precies mogelijk is, ook qua budget. | |
ProsoundandlightStandaard Lid Uit: België Sinds: 4-10-2005 Laatste: 9-3-2015 Berichten: 457 | 21-8-2010 15:36 |
Afhankelijk van het soort trommel, lijkt het me toch wel knap om de lamp IN de trommel te monteren, dat zie je niet elke dag... Qua budget moet dat wel meevallen, zo ingewikkeld is het niet ;) | |
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets! |