Forum > Algemeen Forum

Audio via HDMI.

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-5-2010 23:08
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 13-5-2010 23:28
Hallo,

Ben nu al een tijdje op zoek naar een "brom-loze" verbinding tussen mijn LCD-TV (met o.a. HDMI) en mengpaneel (afstand is een meter of 15).

Een tulpkabeltje pikt teveel brom op, dus dacht ik om een HDMI kabel te gebruiken en bij het mengpaneel een apparaatje te plaatsen die het audio signaal (stereo is al voldoende) er uit filtert.

Zover ik weet is DHMI full-duplex en bevat zowel beeld en geluid.

Mij lijkt dat ik een A/V (Surround) Preamplifier moet hebben of i.d..
Verschillende (dure) apparaten op Internet gevonden, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Volgens mij kan de Denon DN-A7100 | AV Surround Preamplifier wat ik wil, en heeft als leuk voordeeltje dat ik mijn Blue Boxen en subs in een 7.1 opstelling kan zetten ;-).

Maar misschien kan het eenvoudiger en goedkoper.

Omdat video en audio steeds meer hand in hand gaan in de Pro Audio dacht ik dat de pro mensen hier mij misschien wat verder kunnen helpen.

De vraag: kan er op een simpele manier het geluid via HDMI (en het apparaat wat ik zoek) naar een analoog mengpaneel?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TwinscanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-12-2006
Laatste: 13-5-2013
Berichten: 144
13-5-2010 23:11
Verloopje van tulp naar XLR, XLR naar een DI, kabeltje naar mengtafel, klaar?
Electronics run on smoke, if you let it out they stop working.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-5-2010 23:19
Hallo Twinscan,

Bedankt voor je reactie.

Twinscan schreef:

Verloopje van tulp naar XLR, XLR naar een DI, kabeltje naar mengtafel, klaar?
Volgens mij ben ik dan niet klaar, omdat mijn mengpaneel geen gebalanceerde ingangen heeft.
Ik zou dus dan 2 (stereo) DI's (of vier enkele) moeten hebben.
Bij gebruik van een DI aan maar één kant is het signaal niet gebalanceerd.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TwinscanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-12-2006
Laatste: 13-5-2013
Berichten: 144
13-5-2010 23:29

Webbie schreef:

Hallo Twinscan,

Bedankt voor je reactie.

Twinscan schreef:

Verloopje van tulp naar XLR, XLR naar een DI, kabeltje naar mengtafel, klaar?
Volgens mij ben ik dan niet klaar, omdat mijn mengpaneel geen gebalanceerde ingangen heeft.
Ik zou dus dan 2 (stereo) DI's (of vier enkele) moeten hebben.
Bij gebruik van een DI aan maar één kant is het signaal niet gebalanceerd.

Greetz Webbie...
Dat is het eerste wat ik daarover te horen krijg. Laatst nog op een fuif een DJ-set op de PA aangesloten met een gewone simpele XLR kabel.Resultaat: ruis. 2 mono DI's (die Behringer dingen) ertussen gezet en weg was de ruis. Misschien hangt dit af van welke soort DI je gebruikt ?
Als ik mij niet vergis is het zo dat het geluidssignaal gelijkstroom is, en ruis wisselstroom. En het dan zo is dat een DI de wisselstroom er uit 'filtert' zodat je een mooi strak signaal overhoudt. Echter ben ik niet meer zeker of de ruis nu gelijkstroom of wisselstroom was...Maar het was iig wel iets in die aard als ik mij niet vergis.
Electronics run on smoke, if you let it out they stop working.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-5-2010 23:41
Hallo Twinscan,

Twinscan schreef:

Dat is het eerste wat ik daarover te horen krijg. Laatst nog op een fuif een DJ-set op de PA aangesloten met een gewone simpele XLR kabel.Resultaat: ruis. 2 mono DI's (die Behringer dingen) ertussen gezet en weg was de ruis. Misschien hangt dit af van welke soort DI je gebruikt ?
Als ik mij niet vergis is het zo dat het geluidssignaal gelijkstroom is, en ruis wisselstroom. En het dan zo is dat een DI de wisselstroom er uit 'filtert' zodat je een mooi strak signaal overhoudt. Echter ben ik niet meer zeker of de ruis nu gelijkstroom of wisselstroom was...Maar het was iig wel iets in die aard als ik mij niet vergis.
Tja.... je vergist je volgens mij heel erg.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TwinscanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-12-2006
Laatste: 13-5-2013
Berichten: 144
13-5-2010 23:48

Webbie schreef:

Hallo Twinscan,

Tja.... je vergist je volgens mij heel erg.

Greetz Webbie...
Kun je dat onderbouwen ? Het kan best zijn dat ik het mis heb hoor, ik vertel alleen wat ik zelf te horen heb gekregen. Ben best benieuwd hoe het dan wel in elkaar zit.
Electronics run on smoke, if you let it out they stop working.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
14-5-2010 00:02
Hallo Twinscan,

Hier heb je wat meer info!
Lees dat eerst maar eens.

Greetz Webbie..
These go to Eleven ...
DjwirelessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2004
Laatste: 2-9-2014
Berichten: 126
14-5-2010 09:27
ooit al eens gedacht aan een groun loop isolator werkt hier zeer goed heb hem tussen een pc en tv scherm zitten (ongeveer 12m) eerst had ik een zeer goed hoorbaare brom er in zitten en nu niet meer. Is het probeeren waard zou ik zeggen scheeld weer een hoop geld
Het was de bedoeling slapend rijk te worden, maar ik kon de slaap niet vatten
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
14-5-2010 10:12
René, jouw oplossing zal best mogelijk zijn maar is zeker niet goedkoop. Een beetje knappe HDMI-kabel van die lengte is al duur, en de Denon die je noemt is natuurlijk helemaal een flinke investering. Een beetje overkill als je het mij vraagt.

Ik denk dat je een goed resultaat moet kunnen halen met twee van deze kastjes. Analoog in vanuit de tv, gebalanceerd naar je mixer en daar weer van gebalanceerd naar ongebelanceerd.

Een andere maar wel duurdere (dik € 400) oplossing is het geluid van de tv om te zetten naar digitaal met een Behringer SRC2496, een AES-EBU (gebalanceerde) kabel naar je mixer en daar een tweede 2496 die de boel weer converteert naar analoog (aangenomen dat je mixer geen digitale inputs heeft, anders is die tweede SRC niet nodig).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
14-5-2010 10:18
Grappig om te lezen dat iedereen meteen de oplossing aandraagt, de een nog duurder dan de ander,
zonder dat men de bron van de brom onderzoekt.

De brom ontstaat meestal vanwege een spanningsverschil op massa tussen je mengpaneel en de tv.
Het is eigenlijk het zelfde idee als een laptop aansluiten op je mengpaneel waar we het al tig keer over gehad hebben.

Dit verschil word heel vaak veroorzaakt door je antenne kabel is mijn ervaring.
Trek je antennen kabel er maar eens uit, en dan is meestal de brom weg.
Als je het scherm van je antenne kabel losmaakt is het dan meestal weg.
Maar dat heeft dan weer als nadeel dat je ruis in je beeld kan krijgen.

De mooiste oplossing is de geluid uitgang van je digitale ontvanger te gebruiken als je die hebt.
En verder alle afspeelapparaten (DVD enzovoorts) ook rechtstreeks op je mengpaneel aansluiten.

Als je die niet hebt, is de ground-loop isolator de makkelijkste en goedkoopste optie.
Deze zet je aan de kant van je mengpaneel ertussen.

Er is nog een tweede oorzaak van brom:
De brom kan ook veroorzaakt worden in de TV zelf op het signaal, dan kan je de massa loshalen wat je wil, maar de brom blijft, omdat deze gewoon in het signaal zit.
In dat geval ga je het niet redden met di boxjes, of groundloop dingen en al dat moois.
In dat geval moet je die 50Hz of 100 Hz eruit filteren met een filter.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)