Forum > Newbie Forum

Welke versterker zal voor mijn doeleinde beter zijn? InterM 2000 of Dap Vision 1600

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
ZopYStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 27
12-4-2010 22:57
Hallo allemaal,

Heb thuis nog 4x 15inch RCF speakers liggen. Vrij oude, hier later wellicht meer over.
300w nominaal en 600w piek. Wil hier een paar basreflex boxen voor maken maar mis nog een versterker. Vind 2e hands verschillende versterkers, ben benieuwd naar jullie ideeën wat de beste keus is, mocht je een ander idee hebben is dit natuurlijk welkom.
Het is voor de hobby, maar wel handig dat ze zonder probleem op een aggregaat werken.

Dit zijn ze:
- Dap vision 1600mk2 (van forum lid)
- InterM 2000 (wart)
- InterM 2000 (zilver) CM.20 5

Prijzen zijn allemaal rond de €275,- Weet iemand het verschil tussen de zwarte en zilvere InterM?

- Dap vision 3500 is ook nog te koop (2e hands door verkoper via dit forum gekocht) maar vind hem nogal zwaar, tevens lees ik een hoop berichten dat deze wel eens een defect vertonen, zie hier toch maar van af.

Off topik:
Vond nog een opmerkelijke beveiliging voor luidsprekers, ik weet dat in sommige systemen een zekering geplaatst wordt ter bescherming van de speakers. Op pag 11 van onderstaande pdf (link) staat formule hiervoor. Heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.inter-m.net/files/manuals/m-2000_man_en.pdf

happy :)
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
14-4-2010 12:59
Over de DAP is genoeg te vinden op het forum. Inter-M is helemaal geen slecht merk en was vroeger Inkel, tenminste ik heb er goede ervaringen mee (P3200) en dat is dezelfde serie als de P2000 uit jouw lijstje. Is overigens wel een paar jaartjes geleden, dus die van jou zal ook wel iets ouder zijn. Gebaseerd op mijn ervaring zou ik de voorkeur geven aan de inter-M.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
14-4-2010 20:24
V.w.b. die speakerbeveiliging zoals beschreven in de manual:
Er wordt simpelweg een rms (=gemiddelde) stroom berekend voor een zekering die
hoort bij het maximale rms (= gemiddelde) vermogen van de speaker.
In de praktijk kunnen er 3 dingen gebeuren:
- De zekering overleeft de piekstromen niet die horen bij het piekvermogen (>2x rms vermogen bij normale muziek).
Hierdoor moet je elke keer de zekering vervangen.
- Een zekering knalt er meestal pas uit vele procenten boven zijn waarde.
Het resultaat is dat je toch je speaker opblaast als je geen flinke marge inbouwt.
- Het werkt zoals je wilt... Die kans is dus niet 100%.

Mijn advies: koop speakers met ingebouwde beveiliging en/of zorg dat:
- versterker max. vermogen = 1..2x RMS/AES vermogen van speaker.
- geen clippende apparatuur in je signaalketen incl. eindversterker (zoek "gainstructuur").
- pieklimiter in je processor goed staat.
't is maar een hobby...
ZopYStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 27
20-4-2010 19:37
Toch gekozen voor de InterM, kon de 2 stuks voor een net bedrag kopen.
Zal nog wat foto's posten in het 'raad de versterker' topik, al heb ik het voor de lezers hier het wel makkelijk gemaakt shut up :X
Denk dat de Vision iets moderner is maar de InterM versies zien er (voor dat geld) ook niet verkeerd uit.

Het verschil in de 2 versies:
- InterM 2000 (zwart)
- InterM CM.20 5(zilver)

Beide zijn hetzelfde, in de CM.20 5 versie zit enkel een clip limiter, deze ontbreekt bij de M2000.
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
21-4-2010 22:17
Ik weet niet of het de P2000 is, want dat waren indertijd behoorlijk prijzige versterkers (boven de 1200 euro in ieder geval). Dus volgens mij zou je wel eens een goede koop gedaan kunnen hebben.Ik was er in ieder geval heel erg te spreken over.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
ZopYStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 27
23-4-2010 15:58

HR Sound schreef:

Ik weet niet of het de P2000 is, want dat waren indertijd behoorlijk prijzige versterkers (boven de 1200 euro in ieder geval). Dus volgens mij zou je wel eens een goede koop gedaan kunnen hebben.Ik was er in ieder geval heel erg te spreken over.
Nou het gaat hellaas niet om de P serie, ik heb wel gelezen dat dit goede versterkers zijn. De type waar ik het over heb (M2000) zouden wat meer budged zijn. Vind ze er van binnen netjes uitzien en waren nieuw ook niet goedkoop. Veel verdeeld in Belgie, later is de nieuwprijs ook wat gezakt. Ik post binnenkort een paar foto's. Ben benieuwd wat de experts er over zeggen ;). Zitten per kant 10 dikke mossfets in als ik het goed heb. Later meer.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)