Forum > Geluid

limiting/ervaring dbx driverack PA+

(27 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
D-JochemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2006
Laatste: 24-10-2015
Berichten: 32
5-10-2009 22:09
Hallo heren,

Nu ons bouwproject van 4 x 18sound br 118 subwoofers met 18lw800 drivers bijna voltooid is, zitten we alleen met de processing.
We zaten te kijken naar de nieuwe pa+, vanwege de outputrelais welke niet aanwezig waren in de pa, en toch de goede ervaringen met de pa hier op het forum.

alleen nu zitten we met de limiting, we gaan immers een flink vermogen zetten ( synq 3k6 ) op 18" subwoofers met een 3" voice coil. Wanneer hier een zogenaamde rms limiters tussen zouden zitten (zeg 500 watt rms per driver), zou er niks kunnen gebeuren. Alleen kan ik uit de datasheets en handleiding niet afleiden of deze in de nieuwe pa+ aanwezig is.

Heeft iemand ervaring met limiters in de pa of de pa+, en van welk type deze zijn?
wanneer dit namelijk zogenaamde peak limiters zijn, gaan we het rms vermogen wat we in de drivers sturen flink verhogen en dat zou desastreuze gevolgen kunnen hebben voor de drivers (3" VC).

Is deze nieuwe versie eventueel ergens te testen/beluisteren? Zijn er alternatieven?

Alvast bedankt!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
6-10-2009 09:32
De Driverack PA heeft dbx PeakPlus limiters. Géén rms-limiters en bovendien géén brick wall-type, ze laten korte overschrijdingen door (in tegenstelling tot de PeakStop limiters op de Driverack 260).

Normaal gesproken geen probleem (sterker nog: het heeft ook voordelen) maar als je op het randje gaat zitten qua belasting kan dat problemen opleveren. De vraag is of het verstandig is om op het randje te gaan zitten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
D-JochemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2006
Laatste: 24-10-2015
Berichten: 32
6-10-2009 09:45
a bedankt voor je antwoord! het ontbreken van rms limiter dacht ik al, de vraag is of we met deze processor de drivers goed kunnen beschermen. zijn er ook alternatieven? die xilica processoren zijn bv te prijzig.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
6-10-2009 15:39
Je zult in alle gevallen moeten weten waar je mee bezig bent. Een systeem kun je bijna altijd nog over de zeik krijgen als je dat niet doet.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
D-JochemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2006
Laatste: 24-10-2015
Berichten: 32
6-10-2009 15:46
Dat snap ik, maar als de hele set bijvoorbeeld een keer in de verhuur gaat, is hij dan zo af te stellen (met de PA+) dat we hem met een gerust hart neer kunnen zetten? Als ik zelf het volume bepaal onder het draaien, is het logisch dat ik ervoor zorg dat niks over de zeik gaat razz :p
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
7-10-2009 10:37
De Driverack PA is voor verhuur denk ik niet de beste keus. Niet eens zo zeer vanwege de limiters (die zijn best ok), maar vooral omdat de toetsvergrendeling van het apparaat met een universele toetscombinatie (te vinden in de manual die je zo kan downloaden) ongedaan te maken is. En dan kan je huurder de instellingen veranderen.

Wat dat betreft kan je beter kiezen voor de Driverack 260, die multi-level password beveiliging heeft én safere limiters.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Peter v DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 19-8-2019
Berichten: 41
7-10-2009 22:07
Hallo allemaal,

Ik ben de 2e persoon die dit setje mee aant bouwen is, en mee aan het denken is m.b.t. de processor/dsp. Even een verhaaltje hoever ik tot nog toe was:

De DBX pa en pa+ hebben een compressor op de stereo input, en per uitgang een peakstop plus limiter. Nu zat ik te denken, de compressor is af te regelen op 1:oneindig. Dit zou betekenen dat we een barriere opleggen op de input. Maar weet iemand de verdere werking van deze compressor, hoe snel released deze zijn output weer bijvoorbeeld ? Meteen naardat de sinus weer beneden het threshold niveau komt, of houdt deze het niveau waarop hij is teruggeregeld vast ? In het 2e geval zou deze nog redelijk als "rms-limiter" functioneren, in het 1e geval geeft in mijn ogen problemen in onze situatie. In mijn zoektocht blijkt dat bijvoorbeeld BSS minidrive dsp’s een prachtige limiter functie hebben:

Klik -> pagina 37

Kent iemand een iets betaalbare DSP met dezelfde limiter functionaliteit ? De driverack 260 lijkt iets gelijkwaardigs te bevatten, klopt dit ? Nog andere alternatieven ?

Alvast bedankt ! happy :)
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
8-10-2009 12:36
Ha bouwers,

Leuk project ! Betreft de limiters zou ik het niet te theoretisch houden. Het moet natuurlijk wel enigszins kloppen en erover nadenken is meer dan prima, echter kan in de praktijk 1-en-ander best anders uitpakken.

Als je amp vermogen en driververmogen ongeveer overeenkomen kun je 'm ook gewoon net onder cliplevel van je amp afregelen toch ?

Goede drivers kunnen veel hebben, met name signalen met veel dynamiek. Met een compressor ga je die marges verkleinen, ik zou gewoon eens enkel met die peakstoplimiter werken. Ik meen dat die PA+ ook overeasy heeft toch ? Op de 260 gebruik ik het altijd zo dat er rond -3dB een lichte softknee (overeasy 1 of 2) inkomt waarna de peakstop op 0dB ingrijpt. Limiterthresholds voor sub mid en hi naar smaak en muziekstijl inregelen.

Kortom; doe 's 'n test ... ik denk dat je eerder bang moet zijn voor rare verschijnselen met die sync dan met je subs happy :)

Groeten en succes !
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 276
8-10-2009 12:43
De DCX2496 lijkt me een goede optie, is hier op het forum al een hoop goed en minder goed over geschreven, maar voor jouw toepassing uitermate geschikt.
De dcx heeft een zero-attack limiter, gaat dus ook niet verder dan je hem hebt ingesteld qua db's, de drive-rack kun je door de limiter heen duwen.
Ook beschikt de dcx over een zelf in te stellen wachtwoord zodat er ook echt niemand aan de parameters kan klooien.

Mijn ervaringen met de dcx zijn erg goed, ook heb ik een driverack-pa gehad en weer verkocht om een dcx aan te schaffen.

Groet Jeroen.
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
8-10-2009 15:43
De Behringer heeft anders ook wel z'n beperkingen, zoals het feit dat bij iedere bijregelactie (van bjvoorbeeld eq) het geluid even wegvalt. Nee, da's lekker... Bovendien staat een dbx qua bouwkwaliteit en betrouwbaarheid een flink stappie hoger aangeschreven. Ook niet onbelangrijk voor een essentiële schakel in je geluidssysteem, lijkt me zo.

Wat de Driverack PA boven de ingestelde limiet doorlaat zijn alleen zeer korte transients, dat zal je echt niet snel in de problemen helpen. En het blijft erg netjes klinken. Als de Behringer processor op dat vlak net zo klinkt als zijn analoge broertjes, dan bedank ik daar echt voor.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)