Forum > Licht

Showtec D-Pack 6 classic defect

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
DJ SnufStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2003
Laatste: 14-4-2018
Berichten: 75
31-8-2009 22:07
Afgelopen vrijdag PA en licht moeten verzorgen voor lokaal top 40 coverbandje.
Nadat ik voeding (vaste 32A CEE Form wandcontactdoos in evenementenkast op markt)op dimmerpack had ingestoken, begon deze gelijk te stinken. Apparaat was niet (meer) in te schakelen. Ik was bang dat er een losse nul zat in een van mijn voedingskabels. Bij nader onderzoek bleek dat de nulleider in de evenementenkast intern los was geschoten c.q. niet goed was aangedraaid. Gevolg: dimmer defect. Iemand een idee of de schade te herstellen is gezien de huidige nieuwprijzen c.q. zal het alleen de voedingsprint of trafo zijn die defect is? Er heeft dus 400V op de voeding gestaan ipv 230V.
Gaan met die banaan!
AnthonyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2005
Laatste: 25-4-2019
Berichten: 91
1-9-2009 01:04
Zonder foto's.
Kunnen wij niet zien of reparatie mogelijk is.
Heb je zelf al wat onderzoek gedaan?

Anthony,
Helaas de fun is er af.
DJ SnufStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2003
Laatste: 14-4-2018
Berichten: 75
1-9-2009 19:55
Ik heb dimmer gisteravond uit elkaar gehaald. Aan zowel boven- als onderzijde van printplaten geen zichtbare tekenen van beschadiging/zwart geblakerd. Ik heb zelf het vermoeden dat de voeding is overleden, meet namelijk geen spanning meer aan uitgang voeding. Als de 3 printplaten met elk 2 triacs nog heel zijn kan ik niet oordelen, iemand een suggestie hoe ik dit kan testen? Is er iemand die nog een complete voedingsprint heeft liggen voor bovengenoemde dimmer?
Gaan met die banaan!
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
1-9-2009 22:15
De triacs zullen dit "grapje" waarschijnlijk wel overleeft hebben, deze hebben vaak een rating tot 600V. Transformatoren kunnen (zeker bij belasting) een hogere spanning vaak niet aan. De (tijdelijk) hogere uitgangsspanning hoeft voor de rest van de elektronica geen probleem te zijn, omdat in praktisch alle gevallen hier een spanningsregelaar 78xx/79xx tussen zit welke de hogere spanning in warmte omzet die door het koelblok gedissipeerd wordt. Deze zijn ook beveiligd tegen te hogere temperaturen en schakelen zichzelf bij te hoge temperaturen uit.

Grote kans dus dat de transformator doorgebrand is. Als dit een printtrafo is dan is daar vrij gemakkelijk een vervanger voor te vinden bij de elektroboer, c*nrad, Farnell of Reichelt. Voor een trafo met montage beugeltjes kan het iets moeilijker, maar zeker niet onmogelijk worden.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
2-9-2009 14:01
Uiteraard is het achteraf praten, maar naar mijn idee kan het niet vaak genoeg gezegd worden: voordat je inprikt op een krachtstroomaansluiting ALTIJD eerst met een Duspol controleren of de 3 fasen en nul in orde zijn!
Als je jezelf aanleert om ALTIJD te controleren zul je zien dat je in de toekomst tegen minder van dit soort vervelende problemen op zult lopen (uitzonderingen daargelaten).

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
2-9-2009 14:20
En, om het ook nog maar eens te herhalen: NIET met een DVM meten (dat heeft NUL nut aangezien een DVM het net niet zal belasten waardoor een slecht contact in de nulleider niet op zal vallen).

Als je geen duspol hebt, pak dan een parretje en prik hem stuk voor stuk in de fases. Als hij niet of amper gaat branden (op welke fase dan ook) heb je een zwevende nul. Brandt hij op één of twee fases erg fel dan is er sprake van een aansluitfout.

Richt voor de veiligheid altijd het parretje van je af.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 390
2-9-2009 16:27

Dré schreef:

En, om het ook nog maar eens te herhalen: NIET met een DVM meten (dat heeft NUL nut aangezien een DVM het net niet zal belasten waardoor een slecht contact in de nulleider niet op zal vallen).

Als je geen duspol hebt, pak dan een parretje en prik hem stuk voor stuk in de fases. Als hij niet of amper gaat branden (op welke fase dan ook) heb je een zwevende nul. Brandt hij op één of twee fases erg fel dan is er sprake van een aansluitfout.

Richt voor de veiligheid altijd het parretje van je af.
Een goedkope bouwlamp van 500W doet het zelfde. Is alleen veel goedkoper lamp vervangen indien er toch iets verkeerd is aangesloten. Ding is i.z.m. een verlengsnoer/haspeltje ook nog wel eens handig om bij het inladen in donkere situaties een beetje licht te hebben.

Prima investering dus die je vanwege de prijs/kwaliteit gewoon los achterin je bus aanhanger of wat mee kan nemen.

klunz.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)