Forum > Zelfbouw Speakers

Kan elke hoorn op elke driver?

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
SiemenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-8-2006
Laatste: 5-8-2009
23-7-2009 17:18
Ik heb van mijn twee speakers de midjes opgeblazen, deze wil ik vervangen.
Ik kan alleen geen hoorns vinden van de juiste afmetingen, ongeacht of er al een driver op zit of niet. Dus ik moet de hoorns er beter maar gewoon in laten zitten.

Ik moet dus nieuwe drivers kopen en ik vraag met het volgende af:
- kan je alle hoorns op een driver draaien of zijn er verschillende diatemeters van schroefdraden?? er zijn toch bepaalde maten? Ik las iets over HP 1 en HP 2, maar daar kon ik geen gedetaileerde informatie over vinden, ik weet van mn eigen hoorn ook niet wat voor maat het heeft, ik heb de speakers als 1 geheel gekocht.

Als er maten zijn, hoe kom ik er dan achter welke maat mijn hoorn heeft?

Het gaat om twee Ravelands (X 1038 L, 8 Ohm, 300W Max)
Kan het zijn dat er voor dit type speaker gewoon geen vervangbare onderdelen zijn?
Turns The Tables
Philip_JanssenStandaard Lid
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
23-7-2009 19:01

Siemen schreef:

Ik heb van mijn twee speakers de midjes opgeblazen, deze wil ik vervangen.
Ik kan alleen geen hoorns vinden van de juiste afmetingen, ongeacht of er al een driver op zit of niet. Dus ik moet de hoorns er beter maar gewoon in laten zitten.

Ik moet dus nieuwe drivers kopen en ik vraag met het volgende af:
- kan je alle hoorns op een driver draaien of zijn er verschillende diatemeters van schroefdraden?? er zijn toch bepaalde maten? Ik las iets over HP 1 en HP 2, maar daar kon ik geen gedetaileerde informatie over vinden, ik weet van mn eigen hoorn ook niet wat voor maat het heeft, ik heb de speakers als 1 geheel gekocht.

Als er maten zijn, hoe kom ik er dan achter welke maat mijn hoorn heeft?
Een liniaal geeft je meestal het antwoord. Let wel dat de maten in inches gaan (1 inch = 2,54 centimeter). De meest gebruikte maat voor de meeste hoogdrivers is 1 inch. Sommige (duurdere) systemen gebruiken 1,4 inch, 2 inch en zelfs 3 inch hoogdrivers. De opening van de driver past alleen op een hoorn met een opening met de correcte diameter (een 1 inch driver gaat dus op een 1 inch hoorn).
Daarbij moet je opletten dat "1 inch exit" iets anders is dan "1 inch voicecoil". "1 inch exit" zegt iets over de grote van de hoorn die je nodig hebt. "1 inch voicecoil" zegt iets over de spreekspoel van de driver.

Siemen]Het gaat om twee Ravelands (X 1038 L, 8 Ohm, 300W Max)
Kan het zijn dat er voor dit type speaker gewoon geen vervangbare onderdelen zijn?

Het kan zijn dat er geen vervangende onderdelen worden geleverd door bepaalde dealers en importeurs. Dit gebeurd echter meestal alleen in de onderste prijsklasse en dat is nu net de prijsklasse waarin het weinig uitmaakt wat je in de waaibomenhouten-kast stopt. Je mag voor dat geld al blij zijn dat het geluid geeft.
In het geval van de betreffende Raveland speaker: alles wat je erin stopt, geeft tenminste zo goed geluid als wat je opgeblazen hebt.

Als ik je een tip mag geven: investeer niet te veel in deze kasten, dat zijn ze niet waard. Kijk liever naar een leuk setje tweedehands DAP K-112 speakers. Dat klinkt een heel stuk beter, is kwalitatief beduidend hoogwaardiger (daar zit een echte 1 inch hoogdriver in in plaats van de Piëzo tweeters in je huidige Raveland luidsprekers), zien er een stuk beter uit en je kunt er een serieus feestje mee geven (zeker in combinatie met een setje subs).
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
SiemenStandaard Lid
23-7-2009 23:10
Philip Janssen, hartelijk dank!
Het klopt wat je zegt over de speakers, het is niet het duurste spul, maar gezien het feit dat ik onregelmatig op doorsnee feesten draai is het de moeite ook niet om te investeren.

Bedankt voor je uitleg!
Turns The Tables
MusicXtraEx Lid
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
23-7-2009 23:18
Gewoon voor een paar euro een pïezo tweetertje kopen en die erin schroeven.
Komt behoorlijk wat ruis uit wat met een beetje fantasie op hoog lijkt laugh :D
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
SpeakerfreakStandaard Lid
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
24-7-2009 00:14
Zat er hoogstwaarschijnlijk ook al in denk ik zo happy :)
SiemenStandaard Lid
24-7-2009 21:23
Ja, dat is het probleem dus, er passen bijna geen aangeboden hoorns in mn speakers.
Maar dat maakt niet uit als ik goeie drivers vind.

De diameter van mn drivers zijn ong. 1,7" (4,3cm)
Drivers zijn lastig te vinden in deze maat!!!

Weet iemand nog winkels?
Turns The Tables
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 22-11-2024
25-7-2009 08:11
Maak eens een fotootje.
Heb in het verleden ook wel eens wat piezo hoorntjes uit elkaar gehad. De "drivertjes" op al die motorola hoorntjes enz passen gewoon op elkaar.
Anders een compleet nieuw hoorntjes erin? Kost vast niet meer dan een tientje.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
25-7-2009 12:51

Frank76 schreef:

De "drivertjes" op al die motorola hoorntjes enz passen gewoon op elkaar.
In dat geval bedoel je waarschijnlijk de KSN1001A en de KSN1005A.
Er bestaan ook andere modellen van Motorola die zeker niet uitwisselbaar zijn.
Ik heb niet het idee dat in Raveland Motorola zit.
Naast Motorola is er ook een ander merk die piezo's heeft.

Een beetje electroboer heeft meerdere modellen.(soorten)

Martin.
kvm entertainment
SiemenStandaard Lid
26-7-2009 00:09
Ik betwijfel ook dat er Motorola in zit.
Waarschijnlijk is het probleem al opgelost want Conrad bied onderdelenservice, waarschijnlijk zal ik via die manier wel aan nieuwe drivers kunnen komen..
Turns The Tables
BrokencoreStandaard Lid
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
26-7-2009 10:23
Vergeet de spareparts bij Conrad maar. Heb wel eens met ze gebeld, en ze zeiden dat het niet rendabel was om spareparts te verkopen ivm de nieuwprijs van de speakers.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)