Forum > Newbie Forum

Cinch of XLR ??

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Mischa72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2009
Laatste: 9-11-2022
Berichten: 30
22-6-2009 09:08
Hallo allemaal,

Ik ben bezig een leuke geluidsset bij elkaar te sprokkelen, maar heb even een vraag met betrekking tot het mengpaneel. Ik heb nu een Alecto Pro-55. Deze, maar dan in het zwart: https://partyflock.nl/albumelement/60252189:Mengpaneel_Alecto_Pro_55.html
Ik weet dat die Alecto geen extreem goed geval is, maar hij ruist niet en voor de rest een fijn ding om mee te starten. Heeft een paar jaar geleden ook niet zo heel veel gekost en ik geef mijn centen nu liever uit aan fatsoenlijke versterkers en speakers.

Deze mengtafel heeft cinch in- en uitgangen. Nu vind ik dat van de ingangen niet erg, maar de uitgangen... De ingang van mijn crossover is XLR en ook de rest van de stuursignalen zijn XLR (voor speakers SpeakOn).

Wat is nu wijsheid: Een converter aan mijn crossover om van cinch naar xlr te gaan of kijken voor een mengtafel met xlr-uitgang. Verlies ik nog signaal als ik via cinch uitstuur? Als ik beter voor de 2e optie kan gaan, welke compacte tafels kunnen jullie adviseren? Ik ga via pc werken met mogelijk nog 2 of 3 andere bronnen, een mengtafel met 3-4 stereokanalen is voor mij ruim voldoende.

Groeten,
Mischa
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
22-6-2009 09:22
Dat is maar net wat jij wilt.
Je vertelt te willen investeren in speakers en versterkers, zo te lezen heb je al een crossover.
Maak een net kabeltje van tulp naar XLR (of jack, als je crossover jack-in heeft).
Afhankelijk van je crossover kan je het beetje verlies dat je hebt wel compenseren (Behringer heeft hier drukknoppen voor 2 nivo's voor en regelbare input).

Zorg er wel voor dat je crossover niet 15 meter bij je mixer vandaan staat, dan krijg je wel kans op storingen via je ongebalanceerde kabel.
Gebruik de zoekfunctie eens op gebalanceerd en ongebalanceerd.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
22-6-2009 09:52

Frank76 schreef:

... Maak een net kabeltje van tulp naar XLR (of jack, als je crossover jack-in heeft). ...
Tegen die prijs dat ze ze hier verkopen, kan je amper je soldeerbout laten opwarmen.. ..Stuk makkelijker / goedkoper om ze gewoon te bestellen happy :)
Nu ook op internet!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-6-2009 10:53
Voor een antwoord: tulp <> XLR
gebruik de zoekmachine eens met de woordjes:
gebalanceerd(e)
of
ongebalanceerd(e)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
23-6-2009 11:45
Weet je zeker dat je hiermee wilt blijven werken?
https://partyflock.nl/albumelement/60252189:Mengpaneel_Alecto_Pro_55.html

Ik zou toch echt wat centen opzij leggen voor een betere, meer representabele mixer.
Een behringer etc. hoeven niet heel duur te zijn. Ga je ook microfoons gebruiken, of misschien zelfs eenvoudige bandjes versterken?
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
25-6-2009 17:33

bartsegers schreef:

Weet je zeker dat je hiermee wilt blijven werken?
https://partyflock.nl/albumelement/60252189:Mengpaneel_Alecto_Pro_55.html

Ik zou toch echt wat centen opzij leggen voor een betere, meer representabele mixer.
Een behringer etc. hoeven niet heel duur te zijn. Ga je ook microfoons gebruiken, of misschien zelfs eenvoudige bandjes versterken?
Daar komt het "mercedes" advies.
De OP stelt een vraag, beantwoord die dan ook.
Er is altijd mooier en beter, maar dat is ook duurder.

Ben je tevreden met je Alecto, prima, doe daar eerst ervaring mee op.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
25-6-2009 21:34

Frank76 schreef:

Daar komt het "mercedes" advies.
Das een wat overdreven raktie van jouw vind ik,
Een Mercedes advies zou zijn: neem een Dateq 8.3 of een Clubmix van D&R.
De alecto is echt "under the bottom" voor betrouwbaar en goed.
Ik weet dan ook zeker als de op een stapje hoger gaat, en dan gelijk een mixer neemt met gebalanceerde aansluitingen,
dat hij zich een hoop ergenis, en problemen gaat voorkomen.
Het geld wat hij nu in (storingsgevoelige) verloopkabeltjes gaat stoppen, word dan ook beter besteed.
En voor pak em beet 200 tot 300 euro kan je dan al heel nette "Opel Astra" mixer vinden.
Een "mercedes" kost wel wat meer sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
26-6-2009 08:19
Ik ken mischa persoonlijk, dus vandaar dat ik met een "raak" advies kwam.
Ook gezien de rest van de apparatuur, past deze mixer daar niet meer bij.

Maar het is natuurlijk atijd een geldkwestie...
Mischa72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2009
Laatste: 9-11-2022
Berichten: 30
4-7-2009 10:06

bartsegers schreef:

Ik zou toch echt wat centen opzij leggen voor een betere, meer representabele mixer.
Een behringer etc. hoeven niet heel duur te zijn. Ga je ook microfoons gebruiken, of misschien zelfs eenvoudige bandjes versterken?
Ik ga helemaal met je mee Bart, en gaandeweg wordt mijn set completer. Bedankt in elk geval voor de mensen die proberen alles on topic te houden, maar zoals Bart ook al zegt ken ik hem persoonlijk en vindt deze opmerking helemaal niet erg. Het crossover is ook al niet meer actueel en wordt vervangen door een DAP DLM 26 speaker manager. Zo kan het ook best zijn dat voordat ik alles bij elkaar heb ik ook in het bezit ben van een andere mixer. Ik heb al een beetje zitten kijken naar een American Audio Q-2422 Pro of Q-3433MKII.

Terug on topic:
Toen ik mijn topic startte, had ik nog andere versterkers. Inmiddels zijn alle aansluitingen XLR en SpeakOn (behalve de bronnen en de mixer), dus de vraagstelling is wel gewijzigd. Ik dacht ook alles los te laten staan, maar de amps en de DLM26 komen in een flightcase met daarin alle aansluitingen.

Mochten er trouwens nog mensen zijn die alternatieven weten voor beide eerder genoemde mixers, hou ik mij aanbevolen.

Groeten,
Mischa

Terug naar forum Reageer (zonder quote)