Forum > Geluid

Draadloze microfoons ten einde?

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
16-5-2009 14:26
Vanmiddag was ik bij Feedback in Eindhoven voor 4 draadloze setjes met dpa-tjes erbij.
Echter werd door de verkoper afgeraden deze nu te kopen omdat over een paar jaar de huidige frequenties niet meer te gebruiken zijn.
Vond het een raar verhaal, maar na even googelen vond ik het volgende bericht op een site:

klik

Weet iemand hier iets meer over? en is het echt zo dat over 2 jaar alle draadloze apparatuur de vuilnisbak in kan?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
18-5-2009 10:43
Jaren geleden zijn we het grootste gedeelte van de VHF band kwijtgeraakt aan DAB (en DAB is toch een succes geworden zeg...). Hetzelfde gebeurt al sinds een tijdje met de UHF. De lobby van DAB (en DVB-T) lijkt mij een factor 1000 sterker dan de lobby van de Pro Audio Wereld (ALS die lobby er al zou zijn). Wel is er de pmse.

Voor de goede orde: Voor VHF draadloze microfoons had je vroeger een vergunning nodig. Bij die vergunning hoorde een aantal plichten MAAR ook een aantal rechten. Die vergunningsplicht is een jaar of 10 geleden komen te vervallen. Met het vervallen van die plicht zijn ook een aantal rechten komen te vervallen (no free lunch). Ik vraag me af of de pro audio wereld de consequentie daarvan indertijd wel heeft overzien...

In het VHF gebied zijn we dus al 10+ jaar bekend met het feit dat we de frequenties moeten delen met andere gegadigden. In het UHF gebied is dat volgens mij precies zo (sinds jaar en dag). Correcte werking over langere afstanden kan dus regio gebonden zijn. Doordat er geen sprake is van een vergunning kan een wijziging in de toewijzing er zo maar voor zorgen dat bestaande systemen illegaal worden zodra deze buiten de toewijzing vallen!

Zie ook Agentschap Telecom en dan met name hun handige Nationaal Frequentieregister
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
18-5-2009 13:12

Dré schreef:

In het VHF gebied zijn we dus al 10+ jaar bekend met het feit dat we de frequenties moeten delen met andere gegadigden. In het UHF gebied is dat volgens mij precies zo (sinds jaar en dag).
Dat is niet helemaal waar. TV kanaal 63 is momenteel nog speciaal gereserveerd voor draadloze microfoons en IEM. Andere gebruikers mogen van deze band geen gebruik maken.
Dit is jaren geleden door o.a. TM Audio met de bevoegde instanties overeengekomen.

Het verhaal dat ik daar getypt heb is niets meer dan een uittreksel van wat er op de TM Audio Seminars van afgelopen november vertelt is. Als je meer informatie wilt kun je het beste even contact opnemen met TM Audio.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
18-5-2009 14:27

hugovanmeijeren schreef:

Dat is niet helemaal waar. TV kanaal 63 is momenteel nog speciaal gereserveerd voor draadloze microfoons en IEM. Andere gebruikers mogen van deze band geen gebruik maken.
Totdat er anders besloten werd. Uhm... Een beetje zoals "ja hoor, je mag altijd in mijn tuin spelen tot ik er geen zin meer in heb". We hebben dat met z'n allen wellicht in gedachten verbogen tot een of ander recht (maar dat is het gewoonweg niet zoals we nu kunnen zien). Donder er een paar miljoen tegenaan en weg is die "afspraak" tot vrijhouding.

Wellicht tijd voor fabrikanten van draadloze microfoons om ook maar digitaal te gaan. Hmmm. Wat is de latency van jouw microfoon? En de BER??? Whole new world ;-)

<<<

Zolang zender en ontvanger dicht bij elkaar staan (zeg < 10 meter) zul je echt nagenoeg naast een DVB-T zender moeten zitten om er last van te hebben (dus vanuit dat oogpunt zal het nog wel een beetje meevallen). Waar je wel mee zit is als iemand klaagt dat z'n DVB-T ontvanger in de tuin het niet goed doet (veroorzaakt door jouw draadloze microfoon), JIJ (als secondaire gebruiker) je draadloze microfoon uit zult moeten zoen zodat die tuinzitter zonder blokjes naar z'n favoriete soap kan kijken.

Maar goed... Draadloze microfoon gebruikers zijn volgens mij, na het opheffen van de vergunningsregeling, altijd al secundaire gebruikers geweest.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MarkRomboutsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2005
Laatste: 24-9-2014
Berichten: 62
18-5-2009 16:33

Dré schreef:

Wellicht tijd voor fabrikanten van draadloze microfoons om ook maar digitaal te gaan. Hmmm. Wat is de latency van jouw microfoon? En de BER??? Whole new world ;-)
AKg heeft al als eerst een digitale draadloze microfoonserie op de markt gezet. AKG DMS700. Enkele van mijn leveranciers hebben dit systeem al aangeschaft en ik verwacht er op korte termijn ook mee te gaan werken.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
18-5-2009 16:57
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat deze techniek afdaalt naar de (meer) betaalbare regionen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
18-5-2009 18:22

MarkRombouts schreef:

Dré schreef:

Wellicht tijd voor fabrikanten van draadloze microfoons om ook maar digitaal te gaan. Hmmm. Wat is de latency van jouw microfoon? En de BER??? Whole new world ;-)
AKg heeft al als eerst een digitale draadloze microfoonserie op de markt gezet. AKG DMS700. Enkele van mijn leveranciers hebben dit systeem al aangeschaft en ik verwacht er op korte termijn ook mee te gaan werken.
Trantec was eerst met een digitaal microfoonsysteem (SD7000). Ik weet dat er op de sites van AKG en Trantec net dezelfde tekstjes te vinden zijn, maar toch was Trantec eerst! Niet dat het iets uitmaakt natuurlijk... Beide knappe systemen trouwens, maar ik blijf toch verder werken met wat ik heb. Ik zie nog niet direct problemen waardoor een miljoeneninvestering zich zou opdringen.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
18-5-2009 18:30

Dré schreef:

Zolang zender en ontvanger dicht bij elkaar staan (zeg < 10 meter) zul je echt nagenoeg naast een DVB-T zender moeten zitten om er last van te hebben (dus vanuit dat oogpunt zal het nog wel een beetje meevallen). Waar je wel mee zit is als iemand klaagt dat z'n DVB-T ontvanger in de tuin het niet goed doet (veroorzaakt door jouw draadloze microfoon), JIJ (als secondaire gebruiker) je draadloze microfoon uit zult moeten zoen zodat die tuinzitter zonder blokjes naar z'n favoriete soap kan kijken.
Ik vraag me af hoeveel dvb-t kijkers daadwerkelijk zullen denken aan een draadloos microfoontje(s) die op een feest/festival in de buurt/kroeg/tent whatever gebruikt worden op het moment dat ze gtst minder goed doorkomt...

Denk niet dat je snel gaat krijgen dat de buurman op de stoep staat om niet te zeuren over het volume, maar of er gebruik wordt gemaakt van draadloze mics en of je daar wel eens even heel snel mee wil stoppen...
vaj-ta-lie-tie
BSmeetsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2008
Laatste: 10-3-2013
Berichten: 56
11-6-2009 18:34
Citaat van de website uit de topicstart:
En weer wat nieuwe info erbij:

vandaag even contact gehad met Sennheiser Nederland. Sennheiser geeft het advies om alleen nog zenders in het B-Blok te kopen (626-668 MHz). Dit zou in ieder geval voor de komende jaren een storingsvrije werking moeten garanderen.

Overigens worden alle nieuwe Sennheiser G3 series in Nederland nu ook in het B-Blok uitgeleverd, in tegenstelling tot de G2 series die standaard in het D-Blok worden verkocht.

Het B-Blok zal wel met de digitale televisie gedeeld moeten worden, maar geeft volgens Sennheiser toch een landelijke (storingsvrije) dekking.
Hiermee lijkt er in ieder geval een oplossing te zijn voor mensen die een nieuw systeem willen aanschaffen.
Ik graag zo snel mogelijk een Shure PG-24/PG-58 setje te bestellen.

In bovenstaande quote is te lezen dat je volgens senheiser het beste een draadloos setje met een B-Blok zender te kopen, zodat je de komende jaren safe bent. Weet iemand toevallig of dit shure setje een B-blok zender heeft? Ik heb namelijk geen zin om volgend jaar weer een nieuw setje te kopen razz :p

Heeft er trouwens al iemand last gehad van storingen?
Ik weet wel dat hier in de kerk in het dorp sinds een jaar geen draadloze microfoon meer gebruikt wordt, omdat deze zou stoorde op de digitale tv signalen... Setje is een paar keer weggeweest voor reparatie en uiteindelijk kwam de reparateur met dit verhaal. Het setje stoorde niet constant. En wanneer het stoorde waren harde tikken/korte tonen te horen die uiteindelijk voor een gigantische feedback door de kerk zorgdenlaugh :D

Maarja, sennheiser adviseert dus om B-blok zenders te kopen. Welke budget-setjes hebben zo'n zender? Ook mijn Shure PG-24 setje dat ik op het oog heb?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
11-6-2009 18:49
De meeste storingen die ik bij kerken tegen kom in het ontvangen van geluid,
hebben meestal de oorzaak dat er met slechte bekabeling gewerkt word,
en (komt ook voor) antennes die tegen metalen delen van de rest van de installatie kontakt maken.
Ook zorgen audio stekkers met slecht kontakt (en dat komt in kerken vanwege de tempereratuurverschillen regelmatig voor) voor de raarste storingen.

Ook heel vaak is er ergens iets aan de hand met de afscherming.

In het draadloze gebeuren is al het waar wel een beetje naar zijn geld.
Er zijn een paar leuke uitzonderingen, maar goedkoop betekend meestal meer kans op storingen, ruis en andewre ongemakken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)