Forum > Algemeen Forum

tips veilig begin verhuur

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
StijnosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 13-8-2010
Berichten: 21
5-5-2009 11:28
Gezien ik mijn apparatuur niet meer veel gebruik en het toch interessant is voor verhuur, wil ik overwegen om het te gaan verhuren.
Het enige wat me ervan weerhoud is dat ik natuurlijk bang ben dat het niet terug gebracht wordt of gesloopt terug komt.
Hoe kan ik me hier goed voor indekken?
Of is het puur een kwestie van vertrouwen en kosten voor eventuele schade en diefstal in de huurprijs meenemen?
DjFxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2004
Laatste: 9-6-2013
Berichten: 157
5-5-2009 11:33
En hoe zit het met letselschade die jouw apparatuur eventueel aanricht bij wangebruik door de huurder?

Overigens kun je je gedeeltelijk indekken voor diefstal en schade door een borgsom te vragen, hierdoor stimuleer je, je huurder om het materiaal in goede conditie terug te brengen. Verder in je algemene voorwaarden opnemen dat de huurder verantwoordelijk is voor schade, vernieling, diefstal van jouw apparatuur.

Met marktconforme huurtarieven en niet daaronder haal je de gemiddelde huurder in huis met voldoende ervaring om jouw apparatuur niet te slopen. Tot slot zorg je dat de legitimatie (paspoort/id/rijbewijs + bankafschrift) kopieert bij het afhalen van de spulletjes.

En hopen dat het niet (al te vaak) voorkomt!
StijnosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 13-8-2010
Berichten: 21
5-5-2009 14:38
bedankt voor de tips,
die puntjes had ik ook al, maar ik vraag me af.
Moeten jouw voorwaarden ergens geregisteerd staan.
En kan je er uiteindelijk iets mee. Leuk dat het er staat, maar bordjes als "de directie is niet aansprakelijk voor schade of diefstal van uw eigendommen" zijn ook helemaal niet rechts geldig.
Borg is een schrale troost op de wonden denk ik, want 500.- borg kun je moeilijk vragen, maar misschien helpt het inderdaad wel om een beetje de normale huurder te bereiken.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
5-5-2009 15:02
heb je de zoekmachine al gebruikt?
Er is al heel wat geschreven over de ins en outs van de verhuur
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
5-5-2009 15:43
Wellicht zou Stijnos (beginner van dit topic) een soort van samenvatting maken van de reeds aanwezige informatie op het forum en die in dit topic posten. Dan kunnen we daar mee verder...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
6-5-2009 23:27

stijnos schreef:

Borg is een schrale troost op de wonden denk ik, want 500.- borg kun je moeilijk vragen, maar misschien helpt het inderdaad wel om een beetje de normale huurder te bereiken.
500 euro borg vragen voor een setje 4barren, of een dubbel CD speler is natuurlijk wat veel, maar als jij een dikke geluidsset huurt kan je dat gewoon vragen....

Verder, over die bordjes heb je gelijk, maar er zijn veel mensen die dat niet weten ;)
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
PimmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-7-2007
Laatste: 1-3-2022
Berichten: 424
7-5-2009 09:44
Laast een bedrijf wou 400 euro borg voor 2x 2 meter FD34...

On topic ashamed :$
dus...
StijnosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 13-8-2010
Berichten: 21
7-5-2009 10:06
Ik heb in het forum, toch niet meer gevonden buiten een aansprakelijkheids topic.. sorry
Ik begrijp als je redelijk wat spullen in de verhuur hebt en regelmatig wat verhuurd, je een bepaalde marge hebt voor zulke gevallen. Sommige zaken zijn toch moeilijk of het slijtage is, of lomp gebruik.
Als iemand mijn multipars na een hele avond gelijk terug in de kist mikt en ik dus 4 nieuwe HPL575`s nodig heb, tsja is dat dan slijtage of verkeerd gebruik? Ik weet wel dat ik voor die prijs geen T bar kan verhuren.

conclusie is dus dat je in ieder geval goede voorwaarden moet opstellen en een gepaste borg moet vragen.
Daarnaast, misschien een beetje opletten in welke potentiele klanten kring je jezelf aanbied.
Maar wat ik me afvraag verder is of je daadwerkelijk iets met je voorwaarden kan en of dat je deze zomaar zelf mag opstellen en je huurder "verplichten" hieraan te voldoen.
En met een kopie van een identiteits bewijs. Ok, stel je setje CDJ1000`s en DJM800 worden niet terug gebracht en je hebt een kopie identiteits bewijs. (los of het dan echt is of niet) Wie gaat bewijzen dat je die spullen daadwerkelijk hebt meegegeven aan deze persoon? Ik denk dat je als puntje bij paaltje komt er toch niks mee kan.
Nu ga ik natuurlijk wel van het aller slechtste uit, maar ik neem aan dat hier genoeg verhuurders (groot of klein) op het forum zitten die hiermee te maken hebben. Zijn hier verzekeringen voor? Zijn die rendabel?
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
7-5-2009 10:15

stijnos schreef:

Maar wat ik me afvraag verder is of je daadwerkelijk iets met je voorwaarden kan en of dat je deze zomaar zelf mag opstellen en je huurder "verplichten" hieraan te voldoen.
Je mag voorwaarden gewoon opstellen en een huurder voor akkoord laten tekenen. Je moet daarbij wel aan twee wettelijke eisen voldoen:
- De voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn voor de huurder
- Je moet de huurder in de gelegenheid stellen om de voorwaarden in te zien

Zie ook deze link.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
7-5-2009 10:17

stijnos schreef:

En met een kopie van een identiteits bewijs. Ok, stel je setje CDJ1000`s en DJM800 worden niet terug gebracht en je hebt een kopie identiteits bewijs. (los of het dan echt is of niet) Wie gaat bewijzen dat je die spullen daadwerkelijk hebt meegegeven aan deze persoon?
Daar heeft de betreffende persoon toch jouw huurcontract voor ondertekend?

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)