Forum > Zelfbouw Speakers

Maximale Xmax van Beyma 15k200 in WinISD

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 21-8-2024
Berichten: 57
4-3-2009 00:04
Hallo Heren,

Ik heb twee subjes met een beyma 15K200.

Basreflex 100 liter kast.

2 poorten 10cm doorsnee en 25 cm lang.

Nou ben ik aan het simuleren geweest in WinIsd en dat lukte aardig.

Het enige waar ik niet geheel uitkom is de Xmas van de Conus.

In het voorbeeld met de 18LW1400 staat dat je een uitslag krijgt van 19mm, wat dus 2x de Xmas =18mm overschrijd en te veel is.

Ik kom bij die simulatie niet verder dan 9,5 mm wat ik zeer vreemd vindt.

Wat betreft mijn speaker mag ik daar de Xmas dus ook met 2 vermenigvuldigen?.

Geven ze bij de speaker spec's altijd maar de helft op? ( ipv top top).

Volgens de spec's heeft de 15k200 een Xmas van 7,5 mm, maar mag ik in WinIsd nou gaan tot 15mm, klop dit?.

Ik vond de Xmas ook al zo weinig vergeleken bij de mechanische limit. Xmas 7,5 mm en de Xdamage peak to peak 28mm.

Klopt mijn bewering of heb ik het helemaal verkeerd? sad :(

Mvg Marcel
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-3-2009 04:43

Superfly schreef:

Volgens de spec's heeft de 15k200 een Xmas van 7,5 mm, maar mag ik in WinIsd nou gaan tot 15mm, klop dit?.
Houd een X-max van 7,5 mm aan voor de 15 inch subwoofer speaker. Dit is al vrij lang.
Een vergelijkbare speaker zit ook in de DAP X-15B. Daar staan ook de TS parameters en doet het ook erg goed.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
4-3-2009 12:17
Randverschijnselen van de luchtspleet zijn niet bepaald "text book material". Ook zijn er diverse methodes (inkepingen in de poolplaat bijvoorbeeld om het magneetveld meer te focussen over een hoogte < wikkelhoogte) om het gedrag van de luchtspleet aan de randen te verbeteren). Daarom zie je ook vaak de "normale berekeningsmethode" + 10% gehanteerd worden. Iets meer is ook mogelijk (maar dan komen we echt in exotisch gebied terecht EN zal de fabrikant echt klip en klaar moeten bewijzen wat ze allemaal wel niet gedaan hebben om het randgedrag te verbeteren). Ook wordt de X_max meestal opgegeven (als het al _gemeten_ wordt) bij een THD van 10% (maar ook dat is voor een sub eigenlijk zo'n ramp nog niet).

Lang->kort: De (wikkelhoogte-poolplaatdikte)/2 is een worst case scenario voor alle overhung drivers (wikkelhoogte >> poolplaatdikte) behalve wellicht de echte pisbakken. Het is zeker mogelijk dat een driver, gebruikmakend van slimme technieken, een X_max heeft die tot zo'n 20% hoger ligt dan de simpele (wikkelhoogte-poolplaatdikte)/2 zou suggereren.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
4-3-2009 12:44
Volgens de spec's heeft de 15k200 een Xmas van 7,5 mm, maar mag ik in WinIsd nou gaan tot 15mm, klop dit?.
Er is een versie van WinISD die de piek-piek excursie weergeeft. WinISD Pro a7 geeft bij mijn weten de nul-piek uitslag.
Meestal wordt de Xmax aangeven met een (rood) lijntje in de grafiek. Je kunt de situatie ook controleren in het tabblad "Maximum Power" aangezien dit direct met de "cone excursion" correspondeert.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 21-8-2024
Berichten: 57
7-3-2009 13:23
Hallo Heren,

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Uit AMX_Pete zijn verhaal begrijp ik dat de opgegeven Xmas altijd maar 1 kant op is tenzij er duidelijk vermeld staat P/P. Ik vindt het wel raar dat ze dat bij de mechanische Xmas wel altijd de P/P opgeven.

Maar nog even wat betreft WinISD.
"Johan" ik gebruik Winisd 0.50 a7.
Hier onder even een stukje uit de handleiding:
--------------------------------------------------------------------------------
3-4-2004 / 21:49
--------------------------------------------------------------------------------
1 x bewerkt. Laatst door Rademakers op 3-4-2004 / 21:53

Cone excursion

Direct gerelateerd aan het tabblad Maximum Power, is het tabblad “Cone excursion”.

Hier wordt de uitslag van de speaker tegenover de frequentie weergegeven.
Het gaat hier om de uitslag van piek tot piek (van voor tot achter).
Dit is enigszins verwarrend, omdat de maximum toelaatbare uitslag nu 2 maal de Xmax is.

Door in het invoerblad “Signal” bij “Power” het toegevoerde vermogen in te vullen (die je de speaker gaat geven), kun je zien hoever de speaker uitslaat bij een bepaalde frequentie.

Geef de kast een volume van 400 ltr, een afstemming van 40 Hz en een toegevoerd vermogen van 700 Watt.

Rond de 49 Hz is de uitslag nu ruim 19 mm. De Xmax keer 2 is 18 mm.
Oftewel de speaker overschrijdt zijn Xmax, maar alleen bij/ rond deze frequentie.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als ik de bovengenoemde simulatie na speel kom ik niet verder dan ongeveer 9mm.
En de rode lijn Xmas staat op 9mm.

Is dit nou 9mm 1-kant op of Peak To Peak.

Want als je zeg van dit is de P/P uitslag dan zou je dus ongeveer 2500 W op kunnen zetten, dan kom je pas bij de 18 mm in de buurt.

Ik hoor jullie mening graag.

Mgv Marcel.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
7-3-2009 18:31
Als je op de grafiek staat klik dan op je RMK en kies options. Hier zie of de cone excursion is ingesteld op peak, p-p of RMS. Dit kan je veranderen door er op te klikken.
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 21-8-2024
Berichten: 57
8-3-2009 00:04
Hoi Daniel,

Bedankt voor je hulp, nu snap ik wat er fout ging ashamed :$ .
Bij het invoeren in Winisd geef je dus de Xmas op die de fabriek op geef in.
Wat dus eigelijk de uitslag van de conus is vanuit de rust stand naar voren of achteren.
Maar in WinISD kan je dus overschakelen tussen Peak/Rms en Peak to Peak.
En nu klopt de simulatie wel happy :) .

Met vriendelijke groeten

Marcel

Terug naar forum Reageer (zonder quote)