Forum > Geluid

Actieve sub (powered) voor max 800E

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
19-1-2009 15:25
Beste forumgenoten,

Ik ben op zoek naar 1 powered sub voor een maximaal budget van rond de 800 euro. Natuurlijk heb ik wat speurwerk op het internet verricht, en ben zelf uitgekomen bij de sub 15 van db technologies.(Klik voor info)

Echter ben ik mezelf er zeer van bewust dat er zeker nog genoeg andere alternatieve zijn, die ik niet ken, of niet gevonden heb. Voordat ik op aanschaf overga, wil ik toch nog even jullie mening horen mbt deze keuze.

Het subje komt te staan onder 2 keer k115 (dap). Tips als neem liever 2 subs is momenteel niet aan de orde. Het gaat er dus puur om, om de beste prijs/kwaliteit sub te vinden voor het genoemde bedrag.

Wegens ruimtegebrek dient het subje trouwens ook niet te groot te zijn. De maten van de sub 15 zijn 60cm x 60cm x 45 cm. Zelfbouw is geen optie.

Ik zie jullie meningen en alternatieven graag tegenmoet happy :)

Ps: heeft iemand al ervaring met de American Audio PXW 15P? (Klik)
Alles uit, behalve het licht!
RevhaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2004
Laatste: 29-12-2018
Berichten: 91
19-1-2009 16:06
1 x bewerkt. Laatst door Revha op 19-1-2009 18:28
Ik heb hem van het weekend gehoord.
Klonk zeker niet slecht, was echter wel in een kleine ruimte.

**edit**

Dat was de american audio de nieuwe 18 inch sub.
De ruimte was verre van ideaal om echt een goed oordeel te geven.
maar hij ging erg laag, stond ook de nieuwe 18 inch sub van JBL.
Maar de american audio was echt veel sterker!!
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
19-1-2009 16:26

revha schreef:

Ik heb hem van het weekend gehoord.
Klonk zeker niet slecht, was echter wel in een kleine ruimte.
Welke van de 2? De sub 15 of die american audio? En vertel er eens wat meer over als je wilt.
Alles uit, behalve het licht!
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 276
19-1-2009 18:40
Is de K-18BA van DAP niet een oplossing, is naar mijn idee speciaal voor de K-115(A) ontworpen en past ook nog net binnen budget.

Groet Jeroen
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
Patrick BeukenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
Berichten: 258
19-1-2009 18:53
Ik heb zelf 2 DAP X-15HLA subs onder met de jouwe vergelijkbare toppen. Ik weet zeker dat deze de door jou genoemde DB Technologies sub hard verslaat en ik ben ervan overtuigd dat deze subs beter hun werk doen dan menige 18" (niet hoorngeladen) actieve speaker. Roermond - Sittard is goed te doen met de trein en al zeker met de auto, dus als je de set eens wilt horen..
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
19-1-2009 23:07
Beste mc-sjeng en Patrick Beuken,

Deze subs had ik zelf natuurlijk ook al gezien, en ook al in overweging genomen. Alleen is het echter zo dat ik behoorlijk gebonden ben aan de maten.

De sub 15 van db tech = (W x H x D): 436 x 600 x 600 mm (32 kg)
De DAP X-15BA = (W x H x D): 500 x 700 x 690 mm (39.5 kg)
De DAP X-15HLA = (W x H x D): 600 x 700 x 690 mm (70 kg)
De DAP X-18BA = (W x H x D): 600 x 700 x 690 mm (50,5 kg)

Daarbij:

De sub 15 van db tech = 800w, Sensitivity ? Maximum SPL 133dB
De DAP X-15BA = 400w, Sensitivity (HS):103 dB/W/m Max SPL at 1m (Theoretical): 129 dB
De DAP X-15HLA = 600w, Sensitivity (HS):106 dB/W/m Max SPL at 1m (Theoretical): 133.8 dB
De DAP X-18BA = 600w, Sensitivity (HS):104 dB/W/m Max SPL at 1m (Theoretical): 131.8 dB

ALS ik dus wegkom met de maten (want hij moet ergens ingebouwd worden zeg maar) dan zal de het op papier niet veel uitmaken tussen de De DAP X-15HLA en de sub 15. Draagt een hoorngeladen kast per definitie verder? Heeft iemand beide subs wel eens gehoord en kan dus vergelijken?
Alles uit, behalve het licht!
RemcopetersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
Berichten: 232
19-1-2009 23:15
Ik heb de K18-ba gehad en kan je zeggen dat die (praat ik over 1 stuk) met gemak je 2 K115's bij kan houden. 4 zal eigenlijk ook wel moeten lukken ;) Snap ook niet dat ze die ontwikkeld hebben voor de K112 en K115. Heb ze weggedaan omdat ze eigenlijk teveel bas weergaven, je begrijpt 't niet laugh :D
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
20-1-2009 01:03
Om even met de deur in huis te vallen: 133dB gaat de Sub-15 nooit halen. Ik heb enige tijd geleden gezocht naar een setje subs voor onder m'n RCF ART-322a toppen. De Sub-15 heb ik toen onder andere beluisterd omdat deze op papier hele nette specs beloofd voor een hele mooie prijs. Echter is mijn keuze gevallen op de RCF ART-705as.

De redenen om de Sub-15 wel te nemen is het gewicht (wat uitzonderlijk is voor een actieve 15 inch sub) en de prijs. De reden om het niet te doen, is omdat ik het de minste sub vond die ik beluisterd heb: hij produceerde het minste geluid en kwam niet echt lekker laag in vergelijking met andere 15 inch subs.

De X-15HL(A) is groot en zwaar en daarmee onhandelbaar als je een keertje een klusje alleen hebt. Voordeel is wel dat deze sub ongelooflijk hard gaat, best laag komt voor een 15" sub en heel goed betaalbaar is. Ik heb destijds de passieve versie gehoord op een Lab Gruppen LAB-1500 versterker (500W per subje) en dat ging echt als de brandweer.

De RCF ART-705as is lekker compact, redelijk te tillen (zelfs in je eentje), gaat goed hard, komt redelijk laag voor een 15" sub. Nadeel is de prijs: voor 1150 euro per stuk was het zeker niet de goedkoopste sub. Tweedehands kun je ze wellicht vinden rond de 800 euro per stuk: heb al een paar setjes voorbij zien komen.

De Mackie subs zijn ook in overweging te nemen. De SWA1501 is opzich een prima sub, maar wel lichtjes boven je budget: 1000 euro per stuk. Wat opvalt is dat deze sub "maar" een 500W versterker heeft. Bij het luisteren merk je snel op dat deze sub helemaal niet zo laag komt en maar wel erg strak blijft.

De LEM T5SA was voor mij de aanleiding om over te stappen op actief. Het is een lekker subje: compact, klinkt goed strak, gaat hard en is redelijk betaalbaar (staat hier voor 850 euro in de shop). De sub komt echter niet echt lekker laag en hij is wat aan de zware kant met krap 44 kilo.

Als referentie had ik m'n toenmalige X-15b subs erbij staan. Ook deze werden aangestuurd door een Lab Gruppen LAB-1500 versterker en deze kwamen zeer goed mee met de Sub-15 van dB Technologies. Echter hadden ze tegenover de X-15HL en de RCF subs niets in te brengen. Diepgang van de X-15b is prima: iets beter dan van de X-15HL. De handelbaarheid is redelijk: hij is kleiner dan de X-15HL maar wat groter dan de RCF subs. Het gewicht was echter goed te doen. Belastbaarheid en maximale geluidsdruk is prima voor een sub uit die prijscategorie.

Kortom: De Sub-15 van DB Technologies is zeker geen slechte sub, maar van de specificaties klopt bar weinig. Deze sub zou je huidige toppen goed bijhouden, dus wat dat betreft geen verkeerde keuze. Mijn persoonlijke ranglijst op basis van je huidige apparatuur en mijn ervaring:
1. LEM T5SA (prima all-round sub voor een nette prijs. Gaat goed hard en is lekker compact)
2. DAP X-15BA (uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Beetje groot, maar gaat wel redelijk laag)
3. RCF ART-705as (naar mijn mening het beste wat ik kon betalen: compact, voldoende diepgang, redelijk gewicht en gaat lekker hard)
4. DAP X-15HLA (Ongelofelijke beuk-sub. Gewoon bruut bass-geweld in een enorme, zware kast. Meer sub voor je geld krijg je niet)
5. DB Technologies Sub-15 (aardige sub, goed te tillen, maar van het geluid werd ik niet koud of warm. Zelfde advies als de Mackie sub hieronder)
6. Mackie SWA-1501 (Aardige sub, maar als ik het te besteden had, had ik wat anders genomen: de T5SA)
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
20-1-2009 02:13
Beste Philip_Janssen,

Ten eerste alvast super bedankt voor deze zeer goede en uitgebreide reactie!! Hulde!
Je hebt me nu wel weer aan het twijfelen gemaakt.... Wat is het toch altijd een moeilijk keze razz :p

Even een paar vraagjes over de LEM sub dan, als ik even de specs lees op new-line dan zie ik er bij staan dat deze een ingebouwde CO heeft. In hoeverre is deze instelbaar? (natuurlijk is een ingebouwde CO voor mij een must have, was ik nog even vergeten erbij te vertellen.)

Wat ik me verder ook afvraag zijn de specs in combinatie met het verhaal dat jij verteld. Hij heeft 'maar' 400 watt en een spl van 125 db. Op papier zou deze sub niet mee kunnen komen met de anderen. (Als ik me niet vergis heb ik dit hier ook wel eens over deze sub gelezen, maar daar kan ik ook naast zitten... shut up :X ashamed :$ )

Ik snap natuurlijk dat sommige cijfers overdreven zijn van de andere subs, en dat het nog altijd een kwestie is van testen en luisteren. In principe zou ik natuurlijk zo veel mogelijk sub voor het geld willen hebben, maar de 70 kg en de grootte van de dap HL laat mij ook zeer twijfelen.
De rcf is zeker een alternatief, maar dan moet het 2de hands zijn, en we wil hem graag voor de carnaval hebben razz :p

Momenteel ben ik dus eigenlijk aan het twijfelen tussen de sub 15 (nog altijd razz :p ) de DAP X-15HLA en de LEM T5SA.
Waarom deze twijfel/keuze?
De sub 15 omdat hij naar mijn idee lekker klein en licht is, en daarbij volgens mij een rcf speaker gebruikt.
De DAP X-15HLA omdat hij (als ik het goed op begrepen) het hardste gaat van ze allemaal. Als ik dan toch groot en zwaar neemt, dan maken die extra kilo's ook niets meer uit, je moet dan toch met meer dan 1 persoon zijn. Bovendien zijn de dap subs toch allemaal zowat even groot, dan kan ik dus volgens mij het beste de X-15HLA nemen.

De LEM T5SA, omdat jij er zo vreselijk over te spreken bent, een onderbouwde mening wat ik zeer op prijs stel.

Hoe verstaan zich de American Audio PXW 15P en de American Audio PXW 18P zich ten opzichte van de bovengenoemde? (OM het mezelf nog maar iets lastiger te maken razz :p )

Damn wat is het toch lastig, ik hoop dat ik eruit kom laugh :D
Alles uit, behalve het licht!
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
20-1-2009 10:06
Beste Mark,

De RCF sub heeft mijn absolute voorkeur, dus als tweede hands een optie is, zou ik die op de eerste plaats zetten. Dat is gewoon de enige sub die de X-15HL bij houd, maar wel compact en licht genoeg is om in je eentje te kunnen tillen. Er staat trouwens een setje op marktplaats. Vorige week stonden er nog 2 op voor 1600 euro samen, dit is helaas een complete set (inclusief toppen), maar misschien dat de verkoper in delen wil verkopen.

Hier kun je de handleiding van de D400 vinden. Volgens de handleiding zit er een 500W versterker in en zorgt de 15" neodymium woofer met 4 inch spoel voor een maximale geluidsdruk van 125dB continue (en dus niet peak of iets dergelijks). Dus qua specs zit de T5SA wel goed.
De cross-over van de LEM sub heeft 16 presets, welke je in de handleiding exact kan terug vinden. In het kort komt het erop neer dat je een low-pass frequentie kunt instellen van 80Hz, 100Hz, 120Hz, 140Hz, 160Hz, 180Hz of kunt kiezen uit één van de 10 presets die gemaakt zijn voor andere LEM kasten (daar zou je ook een andere topkasts voor kunnen nemen: is een kwestie van even proberen wat het beste klinkt.) Op pagina 8 en 9 van de handleiding zie je welke instellingen je kunt kiezen en op pagina 15 en 16 zie je welke invloed de cross-over en DSP hebben op het geluid van je sub.

Wat mij betreft staat de LEM T5SA zeker boven de DB Technologies Sub-15. Ik hoop dat dat wat twijfel weg neemt.

De American Audio PXW 15P en de American Audio PXW 18P ken ik helaas niet. Ik heb ze nog nooit ergens gehoord, dus daar kan ik weinig over zeggen. Mochten het echter kopieën zijn van de Mackie SWA subs, dan zouden het voor het geld heel behoorlijke subs zijn. Voor 1000 euro vond ik de Mackie SWA1501 weinig bijzonders, maar voor 400 euro is het een heel leuk ding voor het geld, maar hij zal niet in de buurt kunnen komen van de DAP X-15HLA of de RCF ART-705as.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)