Forum > Geluid

vermogen verhogen voor fullrange/top kasten.

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JosbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2007
Laatste: 1-3-2009
Berichten: 42
4-1-2009 22:48
beste mensen, heb een vraagje over het volgende:
ik heb dus 2 ross rcs 153(3-weg) fullrange kasten(ook in ander onderwerp beschreven)waar ik geen gegevens van kan vinden.
Nu is het wel dat de 1 inch hoorns een x zijn vervangen door eminence psd2002 8ohm(80watt rms) en de middentoner door een eminence 10 inch 150 wat rms.
15 inch basspeaker is nog orgineel en heb geen gegevens van.
nu heb ik er de cx3400 behringer crossover ertussen als 2-weg gefilterd i.c.m. subs
crossover staat op 100hz.
ik heb er een master dl 1800 versterker(2x585watt 8ohm rms)achter de tops staan.
maar ik heb nog een bogey spx2400c versterker van 2X800 watt rms staan die ik er graag achter wil zetten om meer geluidsdruk te behalen.

nu is mijn vraag: zou dit een goed verschil geven en zouden de speakers het aankunnen aangezien het meeste vermogen in deze setup naar de middentoon/hoorns gaat?
doel is om geluid verder de zaal in te krijgen maar met alles netjes om 0db.

ik hoop dat het een beetje duidelijk omschreven is wat ik bedoel
alvast bedankt!
mvg jos
dj forever
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
4-1-2009 23:51
eigenlijk snap ik je vraag niet helemaal happy :) gebruik je nou 1 of 2 versterkers in je huidige set-up?! als je er 1 gebruikt.. draai je dus mono? maar dan nog is het een kwestie van aan een paar knopjes draaien om je mid/hoog af te stellen en zo te kijken of je idd meer druk haalt.. (gewoon luisteren.. boem is ho zeg maar razz :p )
JosbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2007
Laatste: 1-3-2009
Berichten: 42
5-1-2009 11:55
ik gebruik 2 amp gebrugd voor de subs
1 master dl1800 voor tops
dl1800 wil ik dus vervangen.
dj forever
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
5-1-2009 12:30
ah op die fiets.. had ik niet begrepen happy :)
dan lijkt mij het slimst om het gewoon te proberen;
versterker omwisselen; amp gains op laagste stand (just to be sure..)
dan bij je crossover je mid/high knopjes op laagste stand.. en dan maar omhoog draaien tot ie gaat vervormen.. en dan een stuk terug draaien.
Is je woofer in de top de bottleneck? kan je ook nog proberen je crosover punt rustig omhoog te draaien (zodat dus je subs een groter bereik weergeven) op deze manier zou je nog wat extra volume uit de set kunnen persen.. nadeel hiervan is natuurlijk wel dat je subs minder hard gaan dan daarvoor (merk je natuurlijk niks van als ze al op bijv. half power draaiden..).. hier zal je dan de beste gulden middenweg in moeten vinden.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-1-2009 13:16
Ik zou het niet proberen.
Ik ben van mening dat je reeds het uiterste uit de Ross kasten haalt. Zo spectaculair waren de wattages van deze kasten ook niet.
De enige die misschien iets over de kasten weet is de groothandel Voerman die ze destijds verkocht.(alhoewel dat ook alweer langer geleden is..waarschijnlijk te lang..)

Martin.
kvm entertainment
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
5-1-2009 16:03
ken die ross kasten verder niet.. misschien je dan maar KVM zijn raad opvolgen.. happy :)
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
5-1-2009 16:55
Ik heb ook 3-weg Rosskasten (typhoon) gehad. OP zich leuke kasten en er zat een Fostex 1" hoog in met een zeer nette sound,maar met een beperkt vermogen.De 15 inch laag was van EV, maar was niet echt zwaar belastbaar.

Ik zou zeker niet voor de PSD2002 kiezen. Deze is vanaf vrij laag al inzetbaar en daar zit ook zijn kracht en wat minder als het om "kwalitatief" geluid gaat. Aangezien dit hele lage inzetten ( vanaf 1.2 kHz) voor jou niet geldt zou ik voor iets gaan wat met een wat grotere hoorn ook nog te gebruiken is bijv.( P-audio BMD-440 ) is echt netjes... Verder de MHD-serie van monacor zit ook wel wat leuks tussen ( past qua afmetingen ook ).Ik zou eerlijk naar iets met een hoger rendement kijken als je het hoog op zou willen halen.

Verder heb ik mijn twijfels of het standaard filter nog wel te gebruiken ( of optimaal) is met je huidige bestukking.

Ligt ook een beetje aan wat je uit zou willen geven....

Verder zou ik zeker niet meer vermogen uit deze kasten proberen te halen, je pijnigt ze al genoeg, ondanks dat je bestukking al gewijzigd is. Ik stuurde deze indertijd aan met een AB Precendent 600LX ( 2x 275 watt rms"8 ohm ) en dat was eigelijk wel het matje voor de originele bestukking....
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
JosbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2007
Laatste: 1-3-2009
Berichten: 42
6-1-2009 00:02
ik moet zeggen klinkt met psd2002 exact als de orginele hoorns.
zal het even uitleggen. ik heb dus alleen de diafragmas vervangen,de magneten van de hoorns zijn nog orgineel.
de orginele diafragma was exact hetzelfde als de eminence psd2002.
als ik mn set in het rood stuur ,bij mn mixer zeg maar dan heb ik een zeer drukvol geluid,ook achterin.
maar omdat je bij microfoon zo hoge piek ineenkeer kunt hebben(waar ik dus de hoorns mee opblies)
heb ik besloten om een limiter ertussen te zetten en om vervorming te voorkomen.(dateq spl2)
ik had dus gedacht om die drukvol geluid op te vangen met een dikkere versterker en dan alles netjes in het geel zeg maar.
deze ross rcs 153 boxen zijn met het merk RCS EQUIPPED(staat op de speakers en op de conus van basspeaker)
dj forever
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
6-1-2009 11:03
Ik neem aan dat de bestukking dan wel degelijk afwijkt dan van de typhoon serie die ik had. Het membraam van de Fostex ( 025M010 ) was hetzelfde als de MHD-230vc van Monacor. Het laag was voorzien van EVM-DL15X. Dit isin jou kast allemaal anders dus.

Kortom: als je wil zorgen dat het mid en hoog wat meer gaat doen heb je twee opties;
- Je kiest componenten met een hogere gevoeligheid
- je kiest componenten met dezelfde gevoeligheid als in je huidige bestukking MAAR met een hogere belastbaarheid om uiteindelijk ook een hogere SPL-max te halen.

Overigens zou je ook nog iemand eens kritisch naar je huidige filter kunnen laten kijken om te zien wat daar nog te "optimaliseren" is....
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
JosbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2007
Laatste: 1-3-2009
Berichten: 42
6-1-2009 12:01
ja dat zou inderdaad kunnen.
ik ga eerst maar eens de boel beter afstellen.
0db op de mixer en limiter net niet in werking en dan bij de crossover de input/low output en high output zodanig verhogen dat de amp net onder hun clip zitten. volgens mij zou ik hier het meeste mee op kunnen vangen is me vertelt.
maar afstellen is best moeilijk omdat ik niet zo weet welk muziekstuk/nummer je het beste ervoor kunt nemen.
heb al zovaak gehad dat bij 1 nummer alles netjes afgeregeld en geen clipping en het volgende nummer clipt de boel ineens wel weer.
dj forever

Terug naar forum Reageer (zonder quote)