Forum > Geluid

aansluiten crossover........

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
9-9-2008 09:11
Huidige situatie;

Vanuit de mixer (Dateq LPM7.3) gaan de XLR kabels naar de Amp's (2 x Peavey PV2600).
De linkerkanalen van beide amps (één voor laag en één voor hoog) komen samen op één conector in het conectorpaneel. Zo ook bij de rechterkanalen. Dus ik sluit de twee 2-aderige kabels (2 van laag en 2 van hoog) aan op een 4 aderige speakonconector.
Aan de voorzijde van het conectorpaneel sluit ik mijn 4 aderige speakon kabels aan naar de subs en vanuit de subs sluit ik 2 aderig aan naar de toppen (EV Eliminator set met gemodificeerde filters; werken dus niet).
Op de amps heb ik de low-cut en de crossover geactiveerd.

Stel dat ik een crossover (DBX 223XL) stereo 2-wat mode wil aansluiten. Ga ik dan als volgt te werk?

Lowcut en crossover van Amps uitschakelen!
De XLR's van de mixer gaan naar de input van de crossover op links en rechts.
De XLR's voor de hoge frequenties gaan naar de Amp voor de hoge frequenties (is één amp).
De XLR's voor de lage frequenties gaan naar de Amps voor de lage frequenties (is ook één amp).

Maar dan;
heeft dat geen gevolgen voor de werking 4-aderige speakon? Ik denk het niet omdat de signalen in de kabels gescheiden wordt, maar toch.......

Wie kan mij vertellen of dit gaat werken? Met name het verhaal over de 4 aderige speakon zou ik graag geverifieerd hebben.

Alvast bedankt voor de moeite.
Thats fun.....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
9-9-2008 09:24

2party4 schreef:

Maar dan;
heeft dat geen gevolgen voor de werking 4-aderige speakon? Ik denk het niet omdat de signalen in de kabels gescheiden wordt, maar toch.......
Denk eens simpel...

Zijn de signalen aan de kant van de speakons nu gescheiden? Indien ja: Waarom denk je dat dit zou veranderen terwijl je aan de kant van de speakons helemaal NIETS gaat veranderen? Het is niet zo dat er kleine gremlins zitten in een actieve cross-over die eruit kruipen en daarna je speakon bekabeling in de war gooien (die gremlins zijn verboden wegens een of ander wereldwijd verdrag).

PS: Overweeg, als je 2 identieke versterkers gebruikt, de linker kant van elke versterker te gebruiken voor het laag en de rechter kant van elke versterker te gebruiken voor mid/hoog (zie power sharing verhaal hier in het forum en in de tech-talk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
9-9-2008 09:51

Dré schreef:

2party4 schreef:

Maar dan;
heeft dat geen gevolgen voor de werking 4-aderige speakon? Ik denk het niet omdat de signalen in de kabels gescheiden wordt, maar toch.......
Denk eens simpel...

Zijn de signalen aan de kant van de speakons nu gescheiden? Indien ja: Waarom denk je dat dit zou veranderen terwijl je aan de kant van de speakons helemaal NIETS gaat veranderen? Het is niet zo dat er kleine gremlins zitten in een actieve cross-over die eruit kruipen en daarna je speakon bekabeling in de war gooien (die gremlins zijn verboden wegens een of ander wereldwijd verdrag).

PS: Overweeg, als je 2 identieke versterkers gebruikt, de linker kant van elke versterker te gebruiken voor het laag en de rechter kant van elke versterker te gebruiken voor mid/hoog (zie power sharing verhaal hier in het forum en in de tech-talk).
Met gremlins moet je ook hééél goed oppassen met water heb ik me laten vertellen. komt goed uit; geldt ook voor de meeste aparatuur!
Powersharing zal ik eens gaan overdenken en uitdokteren. hoef ik alleen de aansluitingen op het speakonconectorpaneel aan te passen, toch?
Thats fun.....
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
9-9-2008 09:55
Het makkelijkste is natuurlijk om in plaats van aan je connectorpaneeltje te gaan knutselen even de aansluitingen aan de kant van de versterkers om te wisselen. wink ;)
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
9-9-2008 10:17

René Eppink schreef:

Het makkelijkste is natuurlijk om in plaats van aan je connectorpaneeltje te gaan knutselen even de aansluitingen aan de kant van de versterkers om te wisselen. wink ;)
Duh.......het ook nog vroeg! Sorry.

Maar, dan ga ik dus van de mixer (zeg links) met een XLR naar de crossover naar input chanel 1.
Vanuit de LOW van chanel 1 op de crossover ga ik naar Chanel A van amp 1 (zeg ook links, is wel zo handig).
Vanuit de HIGH van Chanel 1 van de crossover een XLR naar amp 1, Chanel B. Chanel A is LOW en Chanel B is HIGH.
Dan heb ik één amp voor links of rechts. Dezelfde procedure voor amp 2 (zegge rechts).
En dan de Thru-out (hoge tonen moet doorgelust worden naar Canel A) van Canel B (hoog) verbinden met Jack naar High-out van A?
Achter op de amp alles de-activeren (low-cut en X-over).

Op de Crossover de LOWCUT inschakelen en een lekkere verhouding/balans vinden voor je geluid.
De gain van de hoge tonen iets minder ver opzetten dan die van de lage tonen ivm verschil in wattage speakers, of dit beter op de amp af te regelen? Waarschijnlijk op de amp, zodat de gainstructuur hetzelfde is.

En als ik zou gaan voor de 234XL geldt hetzelfde verhaal als hierboven, maar kan ik niet alleen de low/high frequentie scheiden, maar juist de low en high apart afregelen, klopt dat?
Thats fun.....
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
9-9-2008 22:23
Wat is het idee van die Jack doorlus waar je het over hebt?
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
10-9-2008 02:30
Kijk eens precies welke versterker hij toepast, dan weet je wel waarom hij praat over 'Jack' doorlus....

Crest CPX of Peavey PV, zoek maar..........

Dave
..Je Ducktape brood voeren...
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
10-9-2008 08:28
Voor je met 4 aderige speacon start eerst kijken of in de speaker 1+ en 2+ evenals 1- en 2- niet doorgelust zijn.Dit is bv.bij DAP meestal zo.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
10-9-2008 08:49

eddy wally schreef:

Voor je met 4 aderige speacon start eerst kijken of in de speaker 1+ en 2+ evenals 1- en 2- niet doorgelust zijn.Dit is bv.bij DAP meestal zo.
Openschroeven, doorlus maken, dicht schroeven.

Of een split kabeltje maken...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
10-9-2008 08:59

eddy wally schreef:

Voor je met 4 aderige speacon start eerst kijken of in de speaker 1+ en 2+ evenals 1- en 2- niet doorgelust zijn.Dit is bv.bij DAP meestal zo.
Zo werken we nu al een kleine twee jaar. Het ging me meer om het "ompluggen".
Thats fun.....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)