Forum > Geluid

Speakers knallen kapot

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
VinçonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2003
Laatste: 6-3-2004
1-7-2003 09:50
Ik heb JBL4411 speakers.
1 van de Low freq. speakers is door ouderdom kapot gegaan. Ik heb toen een goedkopere andere speaker gekocht, deze ging echter snel kapot (soort distortion effect). Weer een nieuwe speaker gekocht, ook deze is kapot (zelfde probleem). Hoe is dit op te lossen??

Betere speakers kopen? Wellicht een elektrische lading die deze speaker kapot maakt? Aansluiting, elektronica in de versterker???

Info: Versterker is 2x 120w 8ohm, speakers 300 watt
DJ Vinçon
ReemskiVIP Lid
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 21-11-2024
1-7-2003 09:55
Heb je wat meer informatie:

Over welke merken gaat het, ook niet altijd onbelangrijk. Hoe luid draai je er mee?

Wanneer je voluit staat te draaien zal je versterker hoogstwaarschijnlijk hebben staan clippen. Iets wat erg waarschijnlijk is, daar je versterker veel te licht is voor de speaker. (Hoewel dat ook even afhankelijk is van het merk/type speaker en de impedantie ervan).
Wat zijn de klachten bij de speaker? Loopt hij aan? Kraakt ie. Of doet hij niets meer.
VinçonStandaard Lid
1-7-2003 11:03
De speaker is een Sphynx - Polypzo Plus model SP-w310-pp 8ohm 300 w. euro 45, dus niet echt beste kwaliteit in een JBL, het was ook een tussen oplossing.

Bij het openstaan van het geluid hoor je een soort aardbevings ondergrond in de spaker, dus bass staat normaal, mid en high idem op de equalizer. De speaker doet het wel, dus de muiek op de low hoor je goed, maar daaronder zit die aardbeving sound???????.

Ik wil een ander setje kopen DAP-MC12? ivm de ruimte in de auto (klein kompact)

DJVinçon --- www.xs4all.nl/~jhe
DJ Vinçon
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
1-7-2003 12:52
aardbevings ondergrond
Weet je zeker dat je mixer en je versterker in orde zijn?
Je speakers geven alleen maar weer, wat er in gestopt word.
Ergens komt die brom vandan.
Misschien een snoertje wat stuk is,
probeer dus eens een paar andere kabeltjes tussen je mixer, cd spelers, en je verterker. Als het probleem dan niet verholpen is,
misschien dat zelfs je versterker stuk is.
Als de eindtorren (of een enkele) doorgeslagen zijn, krijg je gelijkspanning over je speaker en dan fikt hij uit.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
1-7-2003 12:59

Vinçon schreef:

Bij het openstaan van het geluid hoor je een soort aardbevings ondergrond in de spaker, dus bass staat normaal, mid en high idem op de equalizer. De speaker doet het wel, dus de muiek op de low hoor je goed, maar daaronder zit die aardbeving sound???????.
aardbevings geluid? hmm ik ken dat geluid niet omdat er nooit aardbevingen voorkomen hier. wink ;) waar al ik aan een aardbeving denk denk ik aan een laag gedreun, en dit kan de speaker niet zelf produceren door aan te lopen oid. heb je de speakerkasten al eens op een andere amp aangesloten?
Ik wil een ander setje kopen DAP-MC12? ivm de ruimte in de auto (klein kompact)
dit is wel een flinke stap achteruit. je wilt toch niet je mooie JBL hogetonen driver in ruilen voor piezo? kan je beter zo'n dap 12" speaker los kopen en die erin zetten, dit heeft hezelfde effect als de dap kist kopen (allebij niet berekend).

wat je kan doen is de kast opmeten en het volume berekenen en dan wat 12" speakerspecs in vullen in bv winISD en kijken of het in de buurt komt. mischien hoef je dan alleen de baspijpjes aan te passen.

dit is natuurlijk niet DE manier maar mischien heb je geluk wink ;)
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
VinçonStandaard Lid
1-7-2003 13:03
versterker doet het goed, 1 speaker werkt perfect. Ook op mijn auratone monitor speakers (absolute top)gaat alles goed. Als ik kabels wissel, dan doet systeem het goed, als ik een van de speakers wissel, dan blijkt de kapotte speaker ook echt kapot. De vraag is dan niet is jij kapot, maar meer hoe komt het dat dit kan gebeuren. Clippen? op huiskamer niveau amp 2x120 rms tegen een speaker 300watt. De versterker is een Nikko Alpha230 met VU meters (prima ding, al sinds 1985 in ons bezit).
DJ Vinçon
NijhuisrVIP Lid
1-7-2003 13:21
vaag, haal de woofer eens uit de kast. en speel hem free-air, niet HARD maar gewoon dat de conus een beetje kan wapperen. dan zou je wat bijgeluiden moeten horen als hij aanloopt.

kan je een foto van de speaker maken, dan kunnen we zien waar we het over hebben.
VinçonStandaard Lid
1-7-2003 13:51
ik heb alle gekke combi's al geprobeerd. De speaker angry sad :( doet het maar met een soort nabrom geluid, net alsof er iets rammelt (nee niet echt dus) of bromt als 2e stem. Lijkt mij dus echt kapot. Vraag was: hoe kan dit 2x gebeuren, heeft de kwaliteit van de speaker er mee te maken, dus .... gaat een dure minder snel stuk shocked 8O of is dit niet het geval? Vraag: Een dure 350 euro speaker van JBL kan dan net zo snel stuk als een 30 euro product?? Nu zijn de goedkope kapot gegaan, maar ik wil geen onnodig geld uitgeven voor een dure jonge... sad :( Hoe kan ik dit dan voorkomen.
DJ Vinçon
NijhuisrVIP Lid
1-7-2003 14:18

Vinçon schreef:

Een dure 350 euro speaker van JBL kan dan net zo snel stuk als een 30 euro product?? Nu zijn de goedkope kapot gegaan, maar ik wil geen onnodig geld uitgeven voor een dure jonge... sad :( Hoe kan ik dit dan voorkomen.
maar die JBL's waren toch defect geraakt door ouderdom? goedkoop is vaak duurkoop.
ik kan je niet verder helpen, moet ik eerst het geluid horen en de speaker gezien hebben.
VinçonStandaard Lid
11-7-2003 20:23
Ik heb de zaken opgelost. Nieuwe speaker gekocht. angry Helaas geen JBL's waren mijn DAD te duur. happy :) zeur Piet wink ;)
DJ Vinçon

Terug naar forum Reageer (zonder quote)