Zangset samenstellen
(27 reacties. Pagina 1 van 3)Moderator(s): Dré
Nick BakkerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-6-2005 Laatste: 20-3-2017 Berichten: 95 | 27-8-2008 18:04 |
Hallo allemaal, Ik heb eerdaags een feestje te organiseren (150man) waar we 2 gezellige zangertjes laten zingen. Nu wil ik mijn installatie gebruiken als zangset: Lees: 4x beyma 18g50 huisman sub, 2 x 15" 3 weg toppen. aangestuurd door vision 3500 + palladium 1600, behringer x-over + eq. absoluut geen verkeerde set De zangers willen een goede zangset. Zelf hebben ze geen PA (+kennis) vandaar dat ik hetgeen ga regelen. Alleen heb ik geen idee wat ik voor zangers nodig heb. Zelf zat ik te denken om een goede mengtafel te huren en 2 draadloze zenheizers. Heb ik hier genoeg aan en stelt het niet zo gek veel voor om je installatie voor een zanger te gebruiken of komt er meer bij kijken? | |
we smelten de kazen! | |
Tomvz20Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2005 Laatste: 12-7-2017 Berichten: 122 | 27-8-2008 18:20 |
wellicht wil de artiest zichzelf ook kunnen horen, (in-ear)monitoring is dus wel noodzakelijk. Draadloze microfoon van sennheiser of shure zal zeker gewardeerd worden. Veelal worden de orkestbanden op minidisk aangeleverd en heb je een goede pa-tafel nodig en een (extern) effectenrack voor een galmpje. | |
DJbooths (dot) nl | |
Simple40002000Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-9-2003 Laatste: 8-3-2020 Berichten: 67 | 27-8-2008 21:18 |
ook een compressor inserten op het microkanaal is ook geen overbodige luxe,gezien de soms brakke microfoontechniek van menig zangtalent | |
AlleznetStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-7-2005 Laatste: 24-5-2012 Berichten: 793 | 27-8-2008 21:58 |
Ik weet niet wat voor zanger je hebt, maar ik weet wel dat een hoop zangers: ook van die gezellige, toch nog flinke eisen stellen. En dus alleen al een A-merk eisen terwijl een nette zelfbouw ook dat niveau kan brengen. Pas vooral op met je toppen: ik zelf heb wel eens zelfbouw dubbel 15" per kant weggezet met Dynacord F-150 toppen: dat maakt ze niets uit. Maar als ik aankomen met dubbel 18" dynacord bassen met daar bovenop mijn eigen RW-15 toppen van DAP dan hebben ze ineens eisen. Let op dat je dit vooraf netjes regelt zodat geen van de partijen later met een rot gevoel achterblijft. Misschien overdrijf ik een beetje, maar je kunt het beter vooraf overleggen. Zo komt het ook wel eens voor dat je een dubbel setje hebt staan (pas nog meegemaakt op een klus waar ik meehielp: 2x EV RX toppen + 3x EV Bas per kant waar langs een ander setje stond met ook een extra mengtafel et cetera: dat is wat dubbelop). | |
Bier, Billen, Borsten en Beats! | |
Big bangVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 4-11-2003 Laatste: 22-9-2024 Berichten: 2389 | 28-8-2008 01:08 |
Tja wat heb je nodig: - FOH speakers + amps (heb je al) - microfoons: minimaal shure sm58, niet geschikt voor alle zangers maar wel breed geaccepteerd. - monitoring (kan je heel misschien met 1 stuk af, liever 2), in ear monitor maakt het wat makkelijker (feedback), een EQ op de monitor is ook practisch (uitfluiten) - Tafel: min. 3 bands EQ met mid-sweep, insert op de kanalen (compressor) en 1 post fader (galm), 2 (of 1 bij slechts één monitor) pre fader aux (monitors) - Genoeg XLR, multi is misschien niet eens echt nodig - FX rack met galmpje en compressor, eventueel nog md of cd speler, afhankelijk van de artiest. | |
It's time to play the music, It's time to light the lights.. | |
Nick BakkerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-6-2005 Laatste: 20-3-2017 Berichten: 95 | 28-8-2008 07:42 |
oke ik krijg al een beetje een beeld, Het is geen overbodige luxe zeker om zelf een compressor aan te schaffen aangezien deze niet de hoofdprijs kosten. Of moet ik er een hebben op enkel het microfoon kanaal? De extra mengtafel, is dat slim om deze op een line kanaal te zetten van de djm800? Of is het verstandiger de djm800 op een stereo kanaal te zetten van de mengtafel? Af en toe nemen de zangers pauze en zal er dus muziek afgespeeld moeten kunnen worden. Ik denk dat ik wel op tijd er mee bezig ben, het feest is op 1 nov. Vanmiddag bel ik ze even op om te vragen of ze monitors willen, en wat voor. Gaat helemaal goed komen verwacht ik | |
we smelten de kazen! | |
AlleznetStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-7-2005 Laatste: 24-5-2012 Berichten: 793 | 28-8-2008 08:12 |
Gebruikelijk is om de DJM-800 in te prikken op de grotere tafel (dus gewoon op een stereo input, of eventueel op 2x mono wat net zo goed werkt: koop eventueel een bruggetje voor over die 2 schuiven). Verder kun je inderdaad een compressor kopen, maar koop dan wel een net apparaatje: DBX 166-XL o.i.d. | |
Bier, Billen, Borsten en Beats! | |
Big bangVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 4-11-2003 Laatste: 22-9-2024 Berichten: 2389 | 28-8-2008 09:45 |
Nick Bakker schreef: De extra mengtafel, is dat slim om deze op een line kanaal te zetten van de djm800? Of is het verstandiger de djm800 op een stereo kanaal te zetten van de mengtafel? Af en toe nemen de zangers pauze en zal er dus muziek afgespeeld moeten kunnen worden.Zorg ook dat je je op het forum wat gaat inlezen op het gebied van "beginnen met live mixen" oid, en voorkom zaken als veel te veel galm. Zorg dat je de tafel en fx rack ruim op tijd in huis hebt zodat je er zelf een tijdje mee kunt spelen. | |
It's time to play the music, It's time to light the lights.. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 28-8-2008 10:16 |
Nu dan een heel ander geluid..... : als jij aan een zanger vraagt of hij monitor wil, zal hij nooit nee zeggen, als jij vraagt of een zanger in ears wilt, zal hij nooit nee zeggen (al was het alleen maar om eens te proberen ) En zo kan ik wel doorgaan. Een professionele zanger heeft meestal zelf zijn (draadloze) microfoon, oortjes, en een md klein draagbaar spelertje mee, als hij met md's werkt. En anders hebben ze meestal nog wel de boel voor noodgevallen ook nog op cd's staan Het enige wat een zanger vaak wel fijn vind is een beetje galm in zijn mic. Maar als het er niet is, zal hij echt niet boos worden. Als er een pro komt optreden, heeft hij meestal zelf een klein rackje met daarin alle app. die hij belangrijk acht (md, galm, compressor, mixer, draadloze set, monitorset) deze plugt hij de uitgangen bij jouw weer in op je pa. Alles wat jij voor hem neerzet, is mooi meegenomen voor hem Er zijn in mijn optie twee soorten zangers: * Die die het als pro of amateur doen, en tevereden zijn met alles wat ze krijgen, * En die die altijd wat te zeuren hebben over wat niet goed genoeg is............ De tweede soort is de soort die vaak net niet echt succes heeft bij zijn publiek, en dan iemand of iets de schuld moet geven want aan hun (is mijn ervaring) ligt het never nooit Dus wat moet jij huren, neerzetten? Simpel, je vraagt gewoon even aan de zangers wat ze zelf meenemen. Als er dan iets belangrijks ontbreekt, zoals een microfoon, tja dan is het simpel. Alle andere randapperatuur, is fijn voor de artiest, maar vaak helemaal niet echt nodig. En natuurlijk, het kan altijd perfect: Zaalschuiver, monitor, galm, compressor, lekkere dure draadloze mic, volgspot, Johnny Walker Black, tis maar waar je de lat legt ps. Compressor zonder ervaring van instellen, zou ik zeker niet aan beginnen | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
2party4Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-4-2005 Laatste: 30-3-2010 Berichten: 178 | 28-8-2008 10:22 |
Het klopt wel dat veel zangers en zangeressen wat galm willen op hun mic. Veelal is het wel zo dat "hoe slechter de zang, hoe meer galm erop gaat". Pas hier wel mee op, te veel galm klinkt ruk. Ik ben van de slag "less is more". Heb je tijd om te sound-checken met ze; DOEN! Succes ermee. | |
Thats fun..... |