Forum > Geluid

Crossovers met sense ingang

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 390
11-8-2008 17:25
Hallo

Ik ben de laatste tijd aan het experimenteren met verschillende crossovers
en processoren.
Nu ben ik op zoek naar crossovers of systeem procesoren welke
beschikken over sense ingangen om het vermogen naar de speakers binnen de perken te houden.

De volgende heb ik zelf al gevonden:

Acoustic line SP2 en de Lab Gruppen SPL-2 (en 2b en 3)

Weet iemand er nog meer?

Ooh ja het gaat om vrij in te programeren apparaten dus niet zoals de Nexo TD controller en aanverwanten.
DjbramStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2005
Laatste: 29-5-2014
Berichten: 222
11-8-2008 17:48
meyersound werkt ook met sense lijnen ( op mijn ms-500 bv )

Maar ik weet niet wat de types van de cross-overs zijn en of deze instelbaar zijn
t' gaat zoals t' gaat
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
12-8-2008 22:21

djbram schreef:

meyersound werkt ook met sense lijnen ( op mijn ms-500 bv )

Maar ik weet niet wat de types van de cross-overs zijn en of deze instelbaar zijn
Nee dat zijn systeemprocessors zoals Renkus-Heinz, Nexo e.d. die ook in hun pakket hebben. Deze kunnen enkel hardware matig naar een bepaald systeem geconfigureerd worden.

Je noemt beperking van het vermogen, maar hoe weet jij bij welk vermogen die Sense moet gaan ingrijpen? Een goede processor met Sense aansluitingen let op meer dingen, waaronder oververhitting van de luidspreker (door te meten hoe lang een bepaald vermogen toegediend wordt, en of de driver dat thermisch aan kan) en overschrijding van de X-max (bepaald vermogen bij bepaalde frequentie)...

Dit is nogal afhankelijk van de driver die je wilt beschermen, zal waarschijnlijk ook vanwege deze reden zijn dat je weinig universele processors tegen komt met een Sense input.

Mits je hem goed geprogrammeerd hebt en de limiters goed hebt ingesteld, speel je met een goede (digitale)processor ook geen stukken. Kijk eens naar de processors van XTA, BSS e.d.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 390
13-8-2008 11:32
Ik vind dat als het RMS vermogen naar de speaker in de gaten wordt gehouden dit al een stuk betere limiting dan een simpele limiter op een cx3400 of aanverwanten.

Waarom zouden ze dit systeem anders verzinnen? wink ;)
Lab gruppen oa gebrukt het en meeste systeem procesoren ook zoals nexo en dergelijke,
en ikkan me niet herinneren dat daar naar meer word gekeken dan naar vermogen.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
13-8-2008 12:26

dexter schreef:

Ik vind dat als het RMS vermogen naar de speaker in de gaten wordt gehouden dit al een stuk betere limiting dan een simpele limiter op een cx3400 of aanverwanten.
Maar kun je dit verwachten op een Behringer apparaat?
Waarom zouden ze dit systeem anders verzinnen? wink ;)
Lab gruppen oa gebrukt het en meeste systeem procesoren ook zoals nexo en dergelijke,
Inderdaad, veel systeemprocessors gebruiken dit, en dat kan ook, aangezien de exacte specificaties van het systeem bekend zijn.
en ikkan me niet herinneren dat daar naar meer word gekeken dan naar vermogen.
Lees deze gebruiksaanwijzing van een Renkus-Heinz X-220 processor maar eens door: X-220 manual

Bij deze en meerdere RH processors wordt wel degelijk naar bepaalde afzonderlijke 'gevaren' voor de luidspreker gekeken, het is prima mogelijk dat slechts door één 'probleem' een Sense input getriggerd wordt.

Begrijp me niet verkeerd, het 'Sense systeem' is een fantastisch systeem, alleen je komt het maar weinig tegen op universele systeem controllers.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
13-8-2008 14:40
Lab.Gruppen kijkt keurig naar RMS waarde (instelbaar), VLF content (met als beveiliging een instelbare sliding subsonic) en VHF content (met als beveiliging een instelbare sliding ultrasonic).

Gevolg is wel een hoop instellingen (naast de instellingen die je bijna zou vergeten (cross-over, delay, fase etc. etc. ;-). En elk van instellingen kan op ongeveer 255 manieren fout en op ca. 1 manier goed gedaan worden.

En ik denk dat ook DAAR het grote nadeel van dit soort apparaten zit. Je kunt hem eigenlijk alleen optimaal instellen als je de ontwerper van de set bent (en dus echt van de hoed en de rand weet betreffende de te beveiligen set).

Maar ik vond ze GEWELDIG!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
13-8-2008 16:25

Dré schreef:

Je kunt hem eigenlijk alleen optimaal instellen als je de ontwerper van de set bent (en dus echt van de hoed en de rand weet betreffende de te beveiligen set).
Klopt helemaal Dré, het is niet zo dat je even het 'gewenste vermogen' intoetst en dat je set vervolgens niet meer stuk kan.

Aan de TS: als ik jou was zou ik kijken naar ofwel een (geluids)systeem van een merk dat een processor met Sense aansluitingen kan leveren, of je koopt gewoon een goede (digitale) processor met een goed werkende limiter aan boord in combinatie met een stel goede eindtrappen.

Ik gebruik zelf een Renkus-Heinz set met op het laag een RH processor met Sense, maar op het hoog heb ik dan weer gewoon een XTA hangen. Ik ben wel in het bezit van een aantal RH processors voor het hoog, echter moeten deze nog omgezet worden naar een andere configuratie voordat ik ze kan gaan gebruiken.
Heb er tot nu toe echter nog nooit problemen mee gehad dat ik de Sense op het hoog miste.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 390
13-8-2008 16:51
Voor mijn set bestaat neit zo'n soort processor en juist daarom wil ik er zelf mee aan de slag.
Ben niet een of andere n00b die zomaar wat instelt weet wel waar ik mee bezig ben.
ik ben eigelijk alleen maar opzoek naar zulke procesoren. wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)