Forum > Newbie Forum

2x 16a naar 1x 32a, kan dat?

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
25-5-2008 17:24
Hey new-liner's.

normaal gebruik ik altijd krachtstroom voor mijn drive-in feesten,
maar ik word ook wel is gevraagd op locaties waar ze wél 2 normale huisgroepen hebben 16a.
zou ik iets kunnen maken, dat ik b.v. 2 gewone stekkers neem, en bij deze de + polen bij elkaar stop, en de - polen bij elkaar, en de aardedraden, deze aan een krachtstroomstekker maak. en zo met een lange krachtstroomkabel naar mijn omvormer ga?

kan dit of moet ik dan egt wat anders gaan verzinnen? ashamed :$
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
25-5-2008 17:32
Als je de + polen bij elkaar gaat steken heb je per definitie kortsluiting...

Wat jij dus eigenlijk wil is 2x 16A/230V naar 1x 32A/380V.
Zoals je misschien weet heeft een 32A/380V drie fase en een 16A/230V één fase.
Theoretisch kun je dus de nul en aarde bij elkaar steken en per fase een 16A fase aansluiten. Of dit verstandig (laat staan toegestaan/veilig) is weet ik niet, maar het lijkt me van niet.
Volgens mij kun je dan beter het stekkerdoosje wat je normaal in een shuco van je 32A verdeler steekt nu aan een verlengsnoer hangen en in de 16A groep steken. Dat werkt veiliger en overzichtelijker.
ZinziStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2004
Laatste: 1-6-2018
Berichten: 56
25-5-2008 17:46
Dit is zeker niet veilig, want als je de shucko insteekt, is de kans 50% dat je hem verkeert om insteekt en je 230v op een nog niet ingestoken shucko hebt staan. Kies er voor om in dit soort gevallen een losse shucko's te leggen naar de verschillende dimmers. Of 1 shocko voor licht en 1 voor geluid.

Bij elektra is de gouden regel dat opsplitsen gezekerd mag, maar samenvoegen mag NOOIT en te nimmer.
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
25-5-2008 17:58

renevanh schreef:

Als je de + polen bij elkaar gaat steken heb je per definitie kortsluiting...
leg eens uit?
Wat jij dus eigenlijk wil is 2x 16A/230V naar 1x 32A/380V.
Zoals je misschien weet heeft een 32A/380V drie fase en een 16A/230V één fase.
voor 380 Volt heb je aan 2 fasen genoeg.
Theoretisch kun je dus de nul en aarde bij elkaar steken en per fase een 16A fase aansluiten. Of dit verstandig (laat staan toegestaan/veilig) is weet ik niet, maar het lijkt me van niet.
En ik altijd maar denken dat de aarde en nul apart wordt gelegd (ja ook bij 32A CEE, behalve de 4-pins versie natuurlijk (motoren enz.), maar ik mag er toch van uit gaan dat roy dat niet nodig heeft).
Volgens mij kun je dan beter het stekkerdoosje wat je normaal in een shuco van je 32A verdeler steekt nu aan een verlengsnoer hangen en in de 16A groep steken. Dat werkt veiliger en overzichtelijker.
Helemaal mee eens. Gewoon een verlengsnoertje leggen (wat je sowieso moet doen om bij dat stopcontact te komen). Verder geen gevaarlijke dingen gaan doen met stroom (is dodelijk namelijk).

Bedenk eens als je zoiets fabriceert dat je de ene stekker in het stopcontact steekt en de andere los laat liggen. Reken maar dat je een flinke klap krijgt als je die stekker aanraakt.

Plus zie maar eens dat je daadwerkelijk de fase te pakken hebt (zoals zinzi al zegt), de stekker kan er namelijk op 2 manieren in..

@roy
Bij de huiskamerfeestjes heb je toch niet veel stroom nodig (mag ik hopen), gewoon de krachtverdeler thuis laten en de apparatuur op een normale 230V 16A wcd (wat trouwens eigenlijk maar 10A continu is) aansluiten

Sowieso beetje onlogisch om 2 groepen samen te voegen tot krachtstroom (als het al goed gaat) naar een krachtverdeler te gaan en vandaar weer op te splitsen naar 2 losse groepen wink ;)
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
J.WijningsEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2007
Laatste: 9-3-2010
Berichten: 26
25-5-2008 19:03
Als je twee wandkontactdozen hebt met een voorzekering van 16 Amp, kan het goed zijn dat deze toch op dezelfde fase zitten.
Als dat niet is, heb je twee verschillende fasen en dus ook 400Volt.
Voor een 3-fase aansluiting heb je echter (de naam zegt het al)3 fasen nodig.
Wat jij wil is twee 220 Volt groepen met twee stekkers elkaar hangen in een 32Amp CEE form contrastekker om dan gebruik te kunnen maken van een krachtstroomverdeler.
Zoals al eerder is omschreven loop je daarmee de kans dat je bij het verkeerd instekkeren een volle sluiting maakt, of in het ergste geval iemand onder spanning zet door een loshangende stekker waar spanning op staat.
Bovendien heb je nog steeds 16 Amp per fase, dus die verdeler heeft geen tot weinig nut.
Als je kracht nodig hebt gebruik dan een officiele krachtaansluiting, en als dat niet aanwezig is gebruik dan gewoon de 220 voltgroepjes. Splits licht en geluid in twee groepen en je probleem is waarschijnlijk al opgelost.
Als ik mijn lichtinstallatie volledig gebruik heb ik al voldoende aan een 16 Amp krachtgroepje, dus lijkt het mij sterk dat je voor een drive-in niet genoeg hebt aan een 1 of 2 16 Amp lichtgroepjes.

Nog even het volgende:
Shuco is overigens de afkorting van het Duitse "shutscontact", wat letterlijk aardcontact betekend. Daarom slaagt de hier zo vaak gebruikte term shuco als een tang op een varken, maar dat even terzijde. Het is gewoon een wandcontactdoos met aarde of een geaarde stekker, maar geen shuco.

En dan nog even voor de duidelijkheid:
Een 16 Amp groep kan met 16 Amp continu belast worden! Niet zoals hier beweerd wordt met 10 Amp!16Amp is en blijft 16Amp. Als je die groep volledig inductief gaat belasten wordt het pas een ander verhaal.

Maar goed, even on-topic.
Wat jij wil, kan niet, mag niet en is levensgevaarlijk! Niet doen dus.
"licht is zwaar werk"
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
25-5-2008 19:18

J.Wijnings schreef:

Nog even het volgende:
Shuco is overigens de afkorting van het Duitse "shutscontact", wat letterlijk aardcontact betekend. Daarom slaagt de hier zo vaak gebruikte term shuco als een tang op een varken, maar dat even terzijde. Het is gewoon een wandcontactdoos met aarde of een geaarde stekker, maar geen shuco.
Schutz betekend (in de electronica) "veiligheidsschakelaar" als in aardschakelaar.

Schutzkontakt betekend dus letterlijk "beveiligd contact" waarbij die beveiliging dmv aarde wordt bereikt. Voor een wcd met aarde of een geaarde stekker is de term schuco (eigenlijk shuko) heel geschikt, want het is precies dat.

René
*Is wel erg bezig met definities de laatste dagen...*
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
25-5-2008 20:02
Heel erg bedankt voor jullie reacties,
ik wist niet hoe dat werkte met stroom, bij elkaar voegen kan dus niet, maar splitten wel.
dan ga ik het gewoon met 2 losse kabels proberen, heel erg bedankt! happy :)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 9491
25-5-2008 22:33
Edit Mod: iemand die hier aan een beginner gaat beweren dat je de nul en de aarde bij elkaar zou kunnen doen,
hoort geen adviezen meer te geven over stroom.


De vraag van de op zal beantwoord moeten worden met: NEE!

En verder gaan we niet vertellen hoe het misschien wel zou kunnen.
Hoe je het ook aanpakt, het zal nooit veilig zijn, en als er problemen ontstaan,
brand. letsel, dood, enz.;
is er geen verzekering die gaat uitbetalen.
De rommelaar is hoofdelijk aansprakelijk voor de gevolgen.

Bij het combineren van twee stopkontakten tot een groep van 32 ampere heb je maar één manier om het goed te doen, deze manier is niet toegestaan, en dient derhalve ook niet uitgelegd te worden op ons forum.

Verder zijn 27 (3 tot de derde) manieren/kansen dat je het verkeerd doet.
Met als beste gevolg een gewone kortsluiting.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
J.WijningsEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2007
Laatste: 9-3-2010
Berichten: 26
25-5-2008 23:23
"Schutz betekend (in de electronica) "veiligheidsschakelaar" als in aardschakelaar."

In mijn woordenboek niet hoor!

Schutzcontact is een veiligheidcontact en geen veiligheidsschakelaar.
Maar goed, het is hier geen taalinstituut
"licht is zwaar werk"
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
26-5-2008 00:10

Tom schreef:

Edit Mod: iemand die hier aan een beginner gaat beweren dat je de nul en de aarde bij elkaar zou kunnen doen,
hoort geen adviezen meer te geven over stroom.
Ik ben bang dat er een klein misverstandje optreed...

Ik bedoelde: nul van beide 16A's bij elkaar op een ader en aarde van beide 16A's bij elkaar op een ader. Natuurlijk niet nul en aarde op een ader steken, dat slaat nergens op...

J.Wijnings schreef:

"Schutz betekend (in de electronica) "veiligheidsschakelaar" als in aardschakelaar."
In mijn woordenboek niet hoor!
Dan heb jij een ander woordenboek, in de Duits/Nederlands die ik hier heb staat het zo laugh :D

Terug naar forum Afgesloten topic