Forum > Zelfbouw Speakers

BR subs bouwen

(37 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
1-4-2008 18:53
Forumgenoten,

de huidige situatie is als volgt: Op het moment hebben wij een Stanmax (zelfbouw uit Deventer) PA-set op basis van Audax-speakers. In principe klinkt deze set geweldig. Deze set heeft twee subkasten met elk 2 x 15" woofers. Bij grotere zalen of buitenevenementen zetten we bovendien nog twee w-bins in met, naar ik vermoed, goedkope woofers.
De w-bins hebben geen mooie klank en echt heel hard gaat het ook niet. In de BR-subs mis ik de nodige diepgang.
Vervanging dus! Te beginnen bij de BR-subs (mogelijk hou ik de 2 x 15" om nog wat in het mid mee te spelen, maar dit is van latere zorg). Ik kan nu aan twee Fane Colossus 15 speakers komen. Deze speakers heeft een X-max van 6 mm en een vermogen van 400 watt.
Winisd levert me deze plot (getuned op 40 Hz):

Klik

Het -3DB punt ligt dan rond 37 Hz, wat me prima lijkt. Er zal gebruik gemaakt worden van een Behringer CX-3400 crossover en een Crest 4001 versterker.

Ik heb nog geen ervaring met PA-zelfbouw, ik wl geen fouten maken, vandaar de volgende vragen:
Zie ik iets over het hoofd? Is deze speaker geschikt voor mijn doeleinde? Wie kent deze speaker en hoe klnkt deze? Kent iemand een al bestaand ontwerp voor deze speaker? Kan ik beter uitkijken naar andere speakers?
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
2-4-2008 17:02
Nu heb ik een ontwerp gevonden van Fane

Klik

De sub gaat tot 35 hz, dat vind ik laag zat. Deze sub zal dan een continue output hebben van 122 DB. Is dit voldoende voor een sub? Ik vind het moeilijk om te beoordelen!

En bij nadere bestudering snap ik de dwarsdoorsneden niet helemaal. Hoe is die bracing nu bedoeld?? Bij section A-A loopt die bracing toch tegen de speaker aan?
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
3-4-2008 20:14

TB schreef:

En bij nadere bestudering snap ik de dwarsdoorsneden niet helemaal. Hoe is die bracing nu bedoeld?? Bij section A-A loopt die bracing toch tegen de speaker aan?
Deze loopt natuurlijk niet van de ene naar de andere kant door, gewoon hetzelfde als de bracing op de achterwand. Dus tot aan de speakeropening.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 6-11-2024
Berichten: 384
4-4-2008 00:13
Het is inderdaad onduidelijk aangegeven. In sectie A-A worden de balkjes gearceerd en dat had niet gemoeten, omdat de balkjes niet worden doorgesneden op dat niveau. Onderaan vind je de afmetingen van de betreffende panelen (445 x 80 mm).
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
4-4-2008 22:41
Ik denk dat ik het wel snap!
Heb vandaag MDF gehaald.

Dit moet het uiteindelijk gaan worden:
Klik

Speaker:
Klik

Begonnen met het zagen van de gaten voor de BR-poorten. De boormachine van mijn vader is hier echter niet op gebouwd denk ik (Skill), na het tweede gat begon de machine te roken en te stinken! Maar even mijn eigen AEG meenemen. Helaas een foutje gemaakt bij een van de gaten (een cm te dicht aan de kant, dus zucht, een nieuw plankje kopen en overnieuw beginnen)
Klik
Speaker:
Klik

Speaker:
Klik
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-4-2008 20:59
MDF? waarom niet gewoon 18mm multiplex? beschadigd minder snel, kan beter tegen vocht en je kist word er lichter van.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 8-11-2024
Berichten: 2053
6-4-2008 08:29

TB schreef:

De boormachine van mijn vader is hier echter niet op gebouwd denk ik (Skill), na het tweede gat begon de machine te roken en te stinken! Maar even mijn eigen AEG meenemen. Helaas een foutje gemaakt bij een van de gaten (een cm te dicht aan de kant, dus zucht, een nieuw plankje kopen en overnieuw beginnen)
Klik
Weet je zeker dat het de machine was?
Zo te zien is je hout behoorlijk verbrand. Je moet met een gatenzaag wel zorgen dat het zaagsel weg kan (af en toe op en neer bewegen dus..) En de helft via de achterkant boren.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
8-4-2008 09:50
Omdat MDF stukken goedkoper is! Dat is de belangrijkste overweging geweest...
Overigens was het echt de boormachine die rookte (verbrand plastic). Het hout is inderdaad ook wat verbrand, maar dat komt omdat ik de boormachine op toeren moest houden ivm de koeling...

Ben ondertussen weer even wat aan het klussen geslagen, vorderingen tot nu toe:

Klik
Klik
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-11-2024
Berichten: 13473
8-4-2008 09:51

TB schreef:

Omdat MDF stukken goedkoper is! Dat is de belangrijkste overweging geweest...
Overigens was het echt de boormachine die rookte (verbrand plastic). Het hout is inderdaad ook wat verbrand, maar dat komt omdat ik de boormachine op toeren moest houden ivm de koeling...
Dat doe je door in etappes te boren (stukje boren, boor terugtrekken, machine loopt vrij en koelt af).

Materiaal slopen kunnen we allemaal (het heel houden en het resultaat ook nog eens netjes laten zijn vereist meer vaardigheid).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
8-4-2008 09:53
Geloof me dre, dat doe ik ook, maar dan nog! Het is prutsgereedschap!
Ik neem zodadelijk mijn eigen AEG-boormachine mee, daar zal het veel beter mee gaan, omdat daar ook twee versnellingen opzitten. Met die Skil moet je wel toeren maken, anders trekt ie het niet...

P.S. waarom moet er nu weer zo'n negatieve ondertoon in zitten sad :(

Terug naar forum Reageer (zonder quote)