Forum > Licht

Frost filter

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Lars velingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-9-2007
Laatste: 11-10-2013
Berichten: 27
12-3-2008 20:53
hallo,

ik had even een vraagje wat houd een frost filter in?
En wat voor effect kan je er mee crieeren?

Lars
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
12-3-2008 21:44
Frostjes kun je in het algemeen gebruiken om bundels onscherp / gelijkmatig / zacht te krijgen.

Een greep uit de mogelijkheden: als je bijvoorbeeld zo'n lelijke pit hebt in de bundel van een par, of als je bijvoorbeeld een niet-zoom profiel hebt waarvan de scherpte op een bepaald formaat je te scherp is. Of om een mooi gelijkmatig vlak te maken als meerdere spots op elkaar aansluiten en je de individuele bundels teveel ziet. Of om een zichtbare rand van een bundel af te krijgen. En zo nog een heleboel dingen. Ik ken bijvoorbeeld ook belichters die onscherpe speciaaltjes maken door een profiel scherp te trekken, te stellen, en dan als alles klaar is een frostje erin te mikken, zelfs in het geval van een zoomprofiel.

Over het gebruik van LEE 228 om fresnells te 'toveren': je raylight gaat de richting van een wijdere, onscherpere bundel op met LEE 228 erin. Maar het gaat nooit een 'echte' fresnell bundel worden natuurlijk, er kan zeker getoverd worden met licht, maar er zijn ook grenzen
typ frost filter in bij google en je hebt het
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
BjornskiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2008
Laatste: 9-6-2008
Berichten: 3
12-3-2008 21:50

lars veling schreef:

ik had even een vraagje wat houd een frost filter in?
En wat voor effect kan je er mee crieeren?
Hoi Lars,

Een frost filter gebruik je om de straal van een lamp zachter/wolliger te maken. Bundels van lampen worden onscherp.
Zelf gebruik ik het niet veel.
In moving heads is het wel handig. Als je geen gobo instelt en flink wat frost, dan is het effect (bij een goede MH) vrijwel gelijk aan een wash.
Voor de rest kun je een frost filter in een houdertje voor vrijwel elke lamp zetten die een strakke bundel heeft.

Groet,

Björn
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 431
12-3-2008 22:29
Ook in theater worden frost filters vaak gebruikt. Dit bv icm PC's (pebble/plano convex wink ;) ) in het front. Dit om (zoals eerder gezegd) de bundel vager te maken zodat je (hier in het front) geen harde randen hebt. In het tegenlicht gebruikt men meestal fressnels omdat die sowieso een minder scherpe rand als een PC heeft.
Fun is serious business!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-3-2008 22:49
Ik ben niet echt een "lichtboer", maar in lekentaal is een frost filter vergelijkbaar met matglas. (naar mijn idee is matglas de "zwaarste" soort)

In de Philips RGBliving colours spot zit zo'n frost filter.

De genoemde Lee filter 228 is kleurloos, maar er zijn ook gekleurde "frostjes", denk aan de Lee Cosmetic serie (nr. 184 t/m 191)

[OFF Topic]
De keren dat ik een "frostje" heb gebruikt was met het overzetten van Smalfilm (super 8).

Martin.
kvm entertainment
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
13-3-2008 01:06
Ook bij het (subtiele) gebruik van een volgspot is een frostfilter eigenlijk onmisbaar.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
13-3-2008 07:31

big bang schreef:

Ook bij het (subtiele) gebruik van een volgspot is een frostfilter eigenlijk onmisbaar.
als je iemand wil volgen, waarom zou je dit dan met frost filter doen?
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
13-3-2008 09:47
Zodat je de rest lekker een kleurtje kunt geven, en die persoon er toch meer uitspringt en geen gekke kleuren in het gezicht e.d. heeft. Voorbeeldje van een voorstelling welke ik zelf gespot heb.
overige foto's

Volgspotten wil je heel vaak niet hard-edge, omdat je een speler/persoon daarmee al snel haast letterlijk in een kader plaatst (en dus isoleert van de rest van de omgeving). Door dit soft-edge te doen (en dan soms ook maar half body) leg je een accent op die persoon zonder hem daarbij uit de omgeving te plaatsen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
13-3-2008 13:16
hmm okey, op die manier

ik had het bijvoorbeeld over een zanger, oid. die in zijn eentje staat een zielig nummertje te zingen. dan heb je toch wel een triest beeld doormiddel van 1 felle bundel op 1 persoon te richten er verder geen/nauwlijks licht.

maar ik snap jou idee ook (nu)
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
RoOoYtJuHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2004
Laatste: 1-2-2015
Berichten: 164
23-3-2008 12:15
Het wordt ook vaak gebruikt om LED parren een wat mooiere bundel te geven, IPV die lelijke ledjes.
"En zoals mijn vader altijd zei: 's avonds een vent, 's ochtends lekker uitslapen"

Terug naar forum Reageer (zonder quote)