Forum > Geluid

AX-set opnieuw in de verf, trimite of warnex...

(45 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
DjbramStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2005
Laatste: 29-5-2014
Berichten: 222
12-2-2008 10:26
Tja de titel verklaart het al. Ik ga mijn ax-set opnieuw in de verf zetten.

nu heb ik enkele vragen

Hoevaak moet je dit doen, 1 of 2 maal ( ivm met het bestellen )

ik zie niet echt het verschil tussen
trimite
Warnex.

Ik had graag een coating die zoveel mogelijk lijkt op de orriginele. ook wil ik het rollen en niet spuiten.

Bram
t' gaat zoals t' gaat
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 2129
12-2-2008 12:47
Hallo Bram,

Voor de AX moet je Warnex gebruiken.

Volgens mij kom je hier al een heel eind mee.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DjbramStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2005
Laatste: 29-5-2014
Berichten: 222
12-2-2008 13:30
oke dan vanmiddag meteen maar een paar potjes bestellen wink ;)

Nog een vraag..
ik neem aan dat als ik de kasten licht opschuur dat dit voldoende is en ik niet de complete oude laag er af hoef te schuren ( of wel shut up :X )
t' gaat zoals t' gaat
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 2129
12-2-2008 14:00
Hallo Bram,

Kaal schuren hoeft niet, gewoon matteren.
Fijnste werkt "ScotchBrite" van 3M (verkrijgbaar in meerdere kleuren (groftes): neem de rode), een soort schuurmatje wat gebruikt kan worden om metaal, hout en lak op te ruwen.
Is bij elke bouwmarkt verkrijgbaar, en met één stukje doe je waarschijnlijk alle boxen.
Slijt namelijk heel langzaam.

Wel de beschadigingen (en los zittende Warnex) even goed uitschuren met een vlakschuurmachine (of schuurpapiertje en kurkje), net zolang todat je de lak/hout-overgangen niet meer voelt.
Kale plekken even een beetjes voorzetten met een lagje Warnex of grondverf.
Na droging even ligt schuren, ontvetten en rollen maar!

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
12-2-2008 18:46
Warnex hecht niet op warnex. Warnex is een latex, volgens mij op sileconen basis, die bij het drogen krimpt (er staat spanning op de warnex). Als je warnex op warnex ga zetten krijg je op den duur scheuren. Kasten zullen echt kaal moeten, er mag wel wat in de nerf achterblijven, een optie is glasparelen (zandstralen met glasbolletjes)

Tevens hecht warnex ook slecht op elke andere verfsoort, grondverf ed. Als je toch wil gronden, rollen of spuiten met warnex als deze nog licht plakt over spuiten of rollen.

Ook 2 komponenten plamuur of lak plamuur gebruiken levert op den duur problemen op.
Ook hier krijg je op den duur of direckt bij het drogen, scheuren.
Gebruik kneedbaar hout, of een plamuur die grove structuur heeft zodat de warnex zich kan "vastgrijpen".
Zelf gebruik ik profesionele 2 komponenten kneedbaar hout, bindmiddel en schuursel, beter is er niet omdat het "plamuur" alle eigenschappen van hout heeft, krimp en uitzetten, opname vermogen, structuur (het is alleen in grootverpakking te krijgen, 5ltr goed voor 10kilo kneedbaar hout)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
DjbramStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2005
Laatste: 29-5-2014
Berichten: 222
12-2-2008 20:04
k denk dat ik dan toch maar per 2 kasten schuur en verf want ik denk dat het toch wat meer werk wordt dan gedacht laugh :D
t' gaat zoals t' gaat
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 2129
12-2-2008 20:15
Hallo Ivo,

ivo2 schreef:

Warnex hecht niet op warnex. Warnex is een latex, volgens mij op sileconen basis, die bij het drogen krimpt (er staat spanning op de warnex).
Onzin, Warnex is absoluut géén siliconen, water en siliconen mengen namelijk niet (siliconen stoot af). Warnex is gewoon verf op waterbasis (Latex als je wil).
Als je warnex op warnex ga zetten krijg je op den duur scheuren. Kasten zullen echt kaal moeten, er mag wel wat in de nerf achterblijven, een optie is glasparelen (zandstralen met glasbolletjes)
Schuren is voldoende, én goed stof vrij maken én op de juiste manier ontvetten.
Scheuren of slechte hechting komt meestal door het slecht schuren, het niet stofvrij maken en het niet goed ontvetten (met twee doeken (zie eerder genoemde link)).
Tevens hecht warnex ook slecht op elke andere verfsoort, grondverf ed.
Alles hangt af van de voorbehandeling. Slechte voorbehandeling = slechte hechting.
Als je toch wil gronden, rollen of spuiten met warnex als deze nog licht plakt over spuiten of rollen.
Dat moet je nu juist NIET doen, zie ook weer eerder genoemde link (uitdampen).
Ook 2 komponenten plamuur of lak plamuur gebruiken levert op den duur problemen op.
Ook hier krijg je op den duur of direckt bij het drogen, scheuren.
Zie weer uitleg in de opgegeven link.

Schuren (of meer aaien zoals de gemiddelde schilder doet) doen de meeste mensen nog wel, maar goed stofvrij maken en zeker goed ontvetten hebben ze nog nooit van gehoord.
Als een van deze drie dingen niet goed wordt gedaan, gaat de Warnex inderdaad scheuren (gebrek aan goede hechting).

Wel moet ik er even bij vermelden dat 2-componenten autoplamuur niet bedoeld is om grote vlakken te plamuren.
De plamuur is te hard t.o.v. het hout, maar een klein gaatje of oneffenheidje vullen is géén probleem.

Daarom verwijs ik in deze post ook steeds naar mijn "handleiding" in het andere topic.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 784
12-2-2008 22:09
Hallo Webbie,

Niet dat ik je niet geloof, maar Ivo zal ook de nodige ervaring met Warnex hebben. Toch raar dat jullie meningen dan zoveel verschillen!

MVG Contour
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 2129
12-2-2008 22:25
Hallo Contour,

De dingen die fout kunnen gaan, zoals Ivo ze schetst, zijn alle het gevolg van een slechte voorbewerking.

Warnex is niets anders dan een "opgewardeerde" op waterbasis gedragen bodyschutz (die gebruikt word op dorpels van een auto).

Ik zelf heb 20 jaar in de schadeherstelwereld gewerkt, dus helemaal leek ben ik niet op dit gebied.
In mijn eerder gelinkte uitleg heb ik ook alles onderbouwd waarom het zo moet.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
12-2-2008 23:40
Ik zou het ook niet weten, ondanks dat ik de gebruiksaanwijzing, veiligsheidinformatieblad en toxicologisch raport, aangeleverd door de fabrikant voor mij heb, daarbovenop 250kilo per jaar verbruik (met goede resultaat).
Als ik niet beter wist had ik het op jou manier gedaan, ach misschien ben ik gewoon eigewijs shut up :X
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)