Forum > Geluid

PA Repetitieruimte

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
GijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 31-8-2008
Berichten: 205
10-2-2008 21:39
1 x bewerkt. Laatst door Gijs op 10-2-2008 21:52
Ik ben niet helemaal zeker of dit topic hier hoort, dus excuseer mij als dat niet zo is.

Met een tweetal vrienden (een drummer en een zanger/bassist) maak ik regelmatig muziek. Zelf speel ik toetsen en we werken steeds meer met elektronische elementen (samples en loops gestuurd door een laptop). Na een tijd te hebben gerepeteerd met veel te kleine versterkertjes overwegen we eens te investeren in een redelijke PA voor de toetsen, PC en bas.

Aangezien het bandjesgebeuren voor ons meer (weliswaar serieuze) hobby dan professie is zijn zijn we niet op zoek naar het beste van het beste, maar gewoon een redelijke set. Echter ben ik in deze materie totaal niet thuis. Het lijkt mij zelf het verstandigst naar een degelijke tweedehandse set te kijken. Ik weet dus alleen totaal niet waar te beginnen met zoeken.

Kortom: waar begin ik voor zoiets? Naar wat voor type producten moet ik op zoek? (Mengpaneel, versterker en speakers uiteraard, maar daar zijn er zoveel van.) Hoeveel vermogen is er nodig voor zoiets? Misschien heeft iemand zelfs concrete aanraders?

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. :)
Alvast bedankt.

ps. Misschien relevant: zoals vermeld gaat het om een bandje van 3 personen. De repetitieruimte (deel van een opgeknapte schuurzolder) beslaat, even grof geschat, rond de 40 à 50 m2.
*Doorstrepen wat niet van toepassing is.
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
10-2-2008 21:44
tip Zoekfunctie
en lees het forum eens door
staat genoeg in over basis sets

om toch ene tip te geven
klein, en wel aardig
dap k112 of dapk115 gevoerd door een dap p1600 oid.
zie hiervoor ook de shop.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
10-2-2008 22:07

watje] schreef:

om toch ene tip te geven
klein, en wel aardig
dap k112 of dapk115 gevoerd door een dap p1600 oid.
zie hiervoor ook de shop.
Denk persoonlijk dat je hier als bandje niet heel veel aan hebt (dus 2x k-112/115 zonder baskasten), je zult toch zeker ook een aantal 18/15" baskasten moeten hebben (minstens 2 lijkt me) voor de lage tonen van een basgitaar.

Verder lijkt het me dat je het beste eens kunt gaan luisteren bij een dealer en daarop baseren wat je wilt wink ;).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
10-2-2008 22:13
ik zou je adviseren naar de pa beurs te gaan,
er staan genoeg boxen en verterkers voor weinig om je hart te vullen.

Pa beurs? gebruik de zoekmachine
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-2-2008 22:28

alleznet schreef:

watje]om toch ene tip te geven
klein, en wel aardig
dap k112 of dapk115 gevoerd door een dap p1600 oid.
zie hiervoor ook de shop.

Denk persoonlijk dat je hier als bandje niet heel veel aan hebt (dus 2x k-112/115 zonder baskasten), je zult toch zeker ook een aantal 18/15" baskasten moeten hebben (minstens 2 lijkt me) voor de lage tonen van een basgitaar.

Verder lijkt het me dat je het beste eens kunt gaan luisteren bij een dealer en daarop baseren wat je wilt wink ;).
Voor een repetitieruimte zou in principe de versterker van de bassist moeten voldoen. Doet hij dat niet, dan zou ik eerder opteren voor een ruimere basversterker aangezien dat over het algemeen efficiënter is dan baskasten + versterker neerplempen in de oefenruimte (denk ook aan evt. optredens waar de basversterker de klus ook moet kunnen klaren).

Qua volume zou een setje fullrangekasten á la K-serie het goed moeten kunnen volgen. Aangezien je aangeeft met synths en samples te werken is het misschien wel aan te raden een 15" kast te nemen als je veel (base)drumsamples en laag frequent materiaal gebruikt.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
11-2-2008 01:50
Hoeveel denk je in totaal uit geven aan het materiaal? Heb je een richtbudget? Maximumbudget?
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
12-2-2008 23:14
Ik zou gewoon 2 Mackie srm-450 kastjas op een statiefje erin zetten...(kan je op podium nog gebruiken als monitor).
Gaan zéker hard genoeg voor de zang en eventueel samples en kastjes kosten niet zo veel meer tegenwoordig.

Groeten
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
12-2-2008 23:24
In dat geval zit je weer met het laag van de basgitaar, dus een subje (of 2) erbij zou dan alsnog geen overbodige luxe zijn denk ik.
Dj TimCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2005
Laatste: 10-3-2015
Berichten: 108
12-2-2008 23:25

marijn schreef:

Ik zou gewoon 2 Mackie srm-450 kastjas op een statiefje erin zetten...(kan je op podium nog gebruiken als monitor).
Gaan zéker hard genoeg voor de zang en eventueel samples en kastjes kosten niet zo veel meer tegenwoordig.

Groeten
Ben ik opzich wel met je eens. Ze doen het goed als top ( in oefenruimtes ) zowel als monitor ( bij optredens). Maar bij een PA in een oefenruimte kun je het beste toch nog 1 of 2 subs eronder zetten. Want bij band doeleinden kom je al snel te kort aan enkel 2 srm 450 op statief. En met subs krijg je toch net een iets mooier geluid.

Keuze voor 2 srm 450 en 2 swa 1501 zou opzich niet verkeerd zijn.

Deze is te gebruiken in:

De oefenruimte.
Als monitor.
en eventueel zelfs bij kleine optredens.

En dan nog een leuke analoge tafel erbij.... ( zijn hier op het forum volop te krijgen)
Mocht het budget het toelaten is een digitale tafel natuurlijk mooier.

En met een budget is het zoeken naar een leuk setje wat makkelijker, want ookal zijn de srm 450 best goedkoop nu. De bassen blijven de normale prijs. En zit je toch gauw al op een paar euro

Edit: pietje was me net ff voor met subjes erbij voegen

Edit 2 : Voor op een zolder zal 1 swa 1501 ook genoeg zijn.
Verwijderd101213Account Geblokkeerd
Uit: -
Sinds: 9-11-2003
Laatste: 7-1-2011
Berichten: 65
14-2-2008 00:15
Ik raad subs in de oefenruimte zeer af. Geluid gaat rommelig klinken (boerenschuur) en je zult merken dat je steeds harder moet/wilt gaan spelen wat niet ten gunste komt van je oren. Inderdaad gewoon twee goede topkasten, 12" als er niet al teveel basgeluid uit de pc komt, 15" indien wel.

Geen gedoe met actief versterkte boxen in de oefenruimte als je te krap zit met budget, het beste gewoon een powermixer nemen die hiervoor gemaakt zijn, zoals deze (slechts een voorbeeld).

(edit= overigens een leuke set wel uit die advertentie, samen met de monitors die de verkoper erbij aan biedt.)
...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)