Forum > Geluid

Welke speakers rustig cafe

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
TuneboyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 42
2-1-2008 21:05
Mijn moeder gaat in de loop van volgend jaar een nieuwe horecazaak openen te Westerlo, Belgie.
Het word een 'boekencafe', dus een cafe waar je koffie, thee, wijn, smoothies en cocktails met een gebakje kunt nuttigen terwijl je een boek leest, of een rustig babbeltje doet. De boeken kunnen eventueel dan ook gekocht worden.
Het gebouw is ongeveer 10mX20m groot (waren vroeger 3 apparte ruimtes).
De bedoeling is nu dat er ook wat muziek zal gespeeld worden, uiteraard aangepast aan de sfeer.
Hiervoor moet er dus een muziekinstallatie komen en dat laat ze aan mij over...
Ik had gedacht aan een 6-tal speakers die omhoog hangen in de hoeken. Ik vind kwaliteit zeer belangrijk en vind dus ook dat het geluid helder en duidelijk moet klinken. Zeker geen doffe klanken zoals een radiowekker dus wink ;)
De eerste die ik gevonden heb zijn de
JB-Systems K-30/BL
en de
Behringer Monitor 1C

Beide kosten niet al te veel en zijn niet te groot maar weet niets over de klank.
Had ook al gedacht aan een 5.1-home-audio-set maar vrees dat die apparte subwoofer er voor gaat zorgen dat er op sommige plaatsen veel te veel bas is, op sommige te weinig, en op sommige plaatsen een goed geluid.

Alles ervaringen en tips zijn welkom

EDIT: de JBL control 1 pro zijn ook mogelij, zijn wel al tikkeltje duurder. Het budget voor de hele set (6 speakers met versterker) is ongeveer 600 euro...

Edit2: Zijn aktieve systemen zoals de ALESIS M1 ACTIVE 320 USB, en de M-AUDIO AV20 STUDIOPHILE misschien ook wat? of gaan deze niet goed klinken als je er wat verder vanaf zit?
TuneboyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 42
3-1-2008 00:13
Ah owkay dan, bedankt.

Meer suggesties zijn nog steeds welkom. 8 speakertjes is inderdaad makkelijker om op een 2-kanaalsversterker te hangen. Welke versterker is aan te raden dan. Vermogen tussen 200 en 400W RMS op 4 ohm en GEEN koeling. En liefst toch ook een behoorlijke kwaliteit...
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 569
3-1-2008 00:24
1 x bewerkt. Laatst door DJ Bartje op 3-1-2008 10:47

Tuneboy schreef:

versterker is aan te raden dan. Vermogen tussen 200 en 400W RMS op 4 ohm en GEEN koeling. En liefst toch ook een behoorlijke kwaliteit...
Ik heb hier nog een AB PRECEDENT SERIES 400 liggen. Al een oud beestje, maar klinkt perfect
hij is 270w @ 4 ohm per kanaal, passieve koeling, misschien wat voor je? wink ;)
TuneboyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 42
3-1-2008 09:01
denk dat je AB bedoelt ipv AD wink ;)
Ga het hier thuis eens bespreken maar vermoed dat ze liever voor een nieuwe gaan, niet dat ik je versterker niet vertrouw, maar een nieuwe Behringer A500 ofzo kost ook al zo goed als niks he...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 9491
3-1-2008 10:22

Tuneboy schreef:

een nieuwe Behringer A500 ofzo kost ook al zo goed als niks he...
En je wilt wat goeds.......

3 tips:
1/ als je het geluidsbeeld rustig wilt houden, neem dan zoveel mopgelijk boxen.
Dan kan het overal goed gehoord worden, zonder dat het hard hoeft.

2/ neem een versterker welke meer kan dan het benodigde vermogen leveren.
Jouw moeder dr cafe zal ook wel overdag open zijn, dus de versterker zal veel uren maken per dag.....
Bespaar daar dus niet op.

Alle kosten voor exploitatie zijn meestal behoorlijk aftrekbaar wat belastingen betreft, dus staar je niet blind op een prijskaartje.
Een goede horecakoelkast kost al gauw een veelfout van 600 euro terwijl deze never nooit aan de sfeer zal bijdragen...... sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TuneboyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 42
3-1-2008 15:41
Gelijk heb je helemaal hoor, maar ik zie niet in waarom die Behringer A500 niet voldoende zou zijn om een behoorlijk geluid te leveren 8u per dag... Vergeet niet dat er daar bijna NOOIT luid zal gespeeld worden, goede verdeling van het geluid is wel belangrijk, maar denk dat een setup met 8 boxen daar wel zal voor zorgen...

Wat raad jij dan aan als de 'perfecte set' voor onze benodigdheden. Of stel eens meerdere sets samen per prijsklasse en waarom we die dan zouden moeten nemen, misschien geef ik je dan wel helemaal gelijk en krikken we het budget gewoon wat op...

In elk geval blijf ik het belagrijk vinden dat de versterker GEEN geluid maakt want ik ben echt allergisch aan ventilator-geluiden happy :)
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
3-1-2008 17:26
B&w dm601
Klein, onopvallend en en supersound.
MB Audio systems
TuneboyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 42
3-1-2008 17:44
Zijn huiskamerspeakers en zijn ong 350 per paar, en dan moet er nog een versterker bij... lijkt me wat overkill in een horecazaak. Ik wil dat het beter klinkt dan het gemiddelde restaurant met plafondspeakers dat wil niet zeggen dat ik er ook meteen een THX-cinema-certificaat bij krijg happy :)

Misschien dat ik de Behringers eens ergens moet gaan beluisteren en dan oordelen of ze voldoen, want voor de ene is de klank behoorlijk goed, en voor de andere zijn ze te goedkoop. Ofwel bestel ik er gewoon een setje van...

Niemand een suggestie voor iets dat kwa prijs en klank tussen die B&W en die behringers inzit?
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
3-1-2008 18:17
Op marktplaats staat nog een erg mooi horeca geluidssetje. Klik

[EDIT] Waarschijnlijk toch niet precies wat je zoekt lees ik, post is aangepast]
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
3-1-2008 18:48
Al eens gekeken naar Audica?
Heb deze speakertjes gehoord en ze lijken me voor jou toepassing zeer geschikt.
Uiterst compact, zeer goed geluid, aangevuld met bijbehorende (discrete) sub een prima setje voor achtergrond/sfeermuziek.

deze speakertjes
stuk of wat aan de lange kant van de ruimte verdelen en klaar ben je.
Zit rond de 200 euro per speaker (ex BTW)
Bijpassend versterkertje zit op 350 ex.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)