Forum > Geluid

Laptop op mengpaneel via koptelefoonuitgang.

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
20-12-2007 11:26
Hey,

Ik doe toch al een aantal jaren (ongeveer 8 nu) al het een en ander met geluid, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt:

Bij mijn opleiding werken we nu aan een opdracht waar ook audio bij voorkomt. Gisteren waren we in de "studio" het werken, toen wou ik een laptop op het mengpaneel aansluiten. Dus ik ging op zoek naar een minijack->jack kabel. Die bleek er niet te zijn. Dus ik vroeg of ze die hadden, kreeg ik dit te horen:

"Ik heb alle minijack kabels doorgeknipt, anders sluiten studenten hun laptop op het mengpaneel aan via de koptelefoonuitgang en blazen ze het mengpaneel op."

Mijn mond viel open van verbijstering. Of heb ik 6 jaar onder een steen gelegen en mis ik iets? Of halen ze bij mijn opleiding het een en ander door elkaar?

Wat ik weet is: Als je een te hoog signaal het mengpaneel instuurd gaat dit oversturen, hoe hoog het signaal ook is, het gaat er alleen maar slecht van klinken, maar opblasen... nee! Of zit ik nu echt verkeerd?

Wat ik dan wel weer wil weten: Het kan natuurlijk wel zo zijn dat door een andere oorzaak het mengpaneel iets van die laptops niet aankan, is er iets waardoor een laptop een mengpaneel kapot kan laten gaan?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
20-12-2007 11:50
Sommige pc's hebben een mic aansluiting (die precies het zelfde is als de speaker/koptelefoonaansluiting)
op deze mic aansluting zit vaak een stereo plug met op een van de ringen een phantom voeding voor condensator microfoons (wat meestal standaard bij pc mic's is.).

Die voeding zou je ingang van je mixer kapot kunnen maken.

De line out van je pc kan niet zomaar een mixer kapot maken, tenzij je een geluidskaart hebt met heel veel vermogen op de uitgang.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
20-12-2007 12:03

Tom schreef:

Sommige pc's hebben een mic aansluiting (die precies het zelfde is als de speaker/koptelefoonaansluiting)
op deze mic aansluting zit vaak een stereo plug met op een van de ringen een phantom voeding voor condensator microfoons (wat meestal standaard bij pc mic's is.).

Die voeding zou je ingang van je mixer kapot kunnen maken.
Dat zou een verklaring kunnen zijn, mensen die dus per ongeluk de minijack in de mic ingang hebben gestoken?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
20-12-2007 12:26
Een mixer heeft vrijwel altijd condensatoren aan de ingang zitten die deze 5V keurig netjes stoppen (ik ben in al die jaren in ieder geval nog NIET anders tegen gekomen en heb VEEL mixers door m'n handen gehad).

Ook de uitgangsspanning van een koptelefoonuitgang kan het probleem niet zijn (is qua spanning vaak niet eens hoger dan een line uitgang; grootste verschil is dan ook de belastbaarheid, een koptelefoonuitgang is vaak tot 10 Ohm te belasten, een line uitgang vaak vanaf 600 Ohm of hoger).

Wat is mogelijk WEL het probleem? Vereffeningsstromen!!! Je wilt niet weten hoeveel apparaten stuk gaan door DIT fenomeen. Een laptop met een matige voeding (zeg maar 99,5% van de laptopvoedingen) zorgt er vaak voor dat de behuizing van de laptop (metalen delen) zweven op de helft van het lichtnet. En sluit DAN de boel op elkaar aan en kortstondig loopt er nogal een piekstroom je audio ingangen in (die daardoor de geest kunnen geven). Maakt overigens niet uit welke uit of ingang je van de laptop op dat moment wilt aansluiten (het kwaad zit hem puur in het feit dat de laptop zich gaat ontladen in de ingang waar hij op aangesloten gaat worden).

Mooiste zou zijn als laptops netjes een Klasse-1 voeding zouden hebben die dan LOSJES gekoppeld wordt aan de randaarde van de voeding in kwestie (dus voeding opgebouwd volgens Klasse-2 norm met koppeling via weerstand/condensatorsetje naar randaarde).

Helaas... een utopie die je zelf zult moeten bouwen.

Nog even de EERSTE REGEL uit vrijwel elke handleiding: Alle apparaten die je op elkaar aan wilt gaan sluiten moeten NIET op het lichtnet aangesloten zijn op het moment dat je ze op elkaar gaat aansluiten. Maar ja... Handleidingen lezen is voor mietjes en iedereen plugt alles maar heet aan elkaar (en dan gaat het wel eens fout...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
20-12-2007 12:32
Dat zou ook een hele goede verklaring zijn waar ik nog nooit aan gedacht had.
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
20-12-2007 18:27
Hmm, ik heb zoiets ook al eens meegemaakt.

Destijds had ik nog zo'n mooie Skytec tec 250 (kijkshop was toen nog heilig!!! laugh :D ) en deze aangesloten op mijn stereotorentje. Hier had ik 2 cd-spelers op aangesloten wat muziek opgezet en het volume los gedraaid (van het mengpaneel welteverstaan) stereo stond niet zo hard.

Toch was het toen pof en geen geluid meer razz :p Het zou best kunnen dat ik veel te hard heb uitgestuurd, maar dat weet ik niet meer precies, al weer een aardige tijd geleden.
Volgens mij was de versterkertrap overleden (via de koptelefoon uitgang deed alles het nog), met de aux-ingang was alles nog in orde.

Toen zat trouwens wel alles op een ongeaard stopcontact (slaapkamers..) misschien dat dat er iets mee te maken kan hebben?

Er zat in ieder geval geen laptop/computer weet ik wat op aangesloten, dus er zijn nog meer mogelijkheden. Ik heb altijd gedacht dat het puur kwam omdat het mengpaneel teveel had uitgestuurd, misschien kom ik zo nog eens te weten wat de mogelijke oorzaak kan zijn geweest?.
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
RichardvdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 27-1-2011
Berichten: 14
30-12-2007 20:13
De helft van de laptops hebben ook geen geaarde stekker, ik ben helaas de gelukkige die wel een laptop heeft met geaarde stekker en dit geeft alleen maar problemen. Als ik de laptop in een geaard stopcontact stop heb ik vrijwel altijd last van geruis(laptop via mengpaneel aan actieve speakers). Stop ik de laptop in een andere groep heb ik het ook, stop ik de laptop in een niet geaarde stekkerdoos dan is het probleem opgelost. Dit laatste vond ik dus een goede oplossing maar lijkt me nu ik dit topic zie niet zo verstandig, maar hoe los ik dan dat geruis op wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door een "aardlus"?
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
30-12-2007 20:21
aardlus isoleren
brabantse nachten zijn lang
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
30-12-2007 21:52

TNT schreef:

aardlus isoleren
Inderdaad, werkt perfect! En gebruik een goede kabel vanuit de pc. Dus niet zo'n ding van 2,50
RichardvdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 27-1-2011
Berichten: 14
31-12-2007 12:05
Bedankt! Die gaan we binnenkort eens even bestellen. happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)