Forum > Geluid

Laptop op mengpaneel via koptelefoonuitgang.

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
20-12-2007 11:26
Hey,

Ik doe toch al een aantal jaren (ongeveer 8 nu) al het een en ander met geluid, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt:

Bij mijn opleiding werken we nu aan een opdracht waar ook audio bij voorkomt. Gisteren waren we in de "studio" het werken, toen wou ik een laptop op het mengpaneel aansluiten. Dus ik ging op zoek naar een minijack->jack kabel. Die bleek er niet te zijn. Dus ik vroeg of ze die hadden, kreeg ik dit te horen:

"Ik heb alle minijack kabels doorgeknipt, anders sluiten studenten hun laptop op het mengpaneel aan via de koptelefoonuitgang en blazen ze het mengpaneel op."

Mijn mond viel open van verbijstering. Of heb ik 6 jaar onder een steen gelegen en mis ik iets? Of halen ze bij mijn opleiding het een en ander door elkaar?

Wat ik weet is: Als je een te hoog signaal het mengpaneel instuurd gaat dit oversturen, hoe hoog het signaal ook is, het gaat er alleen maar slecht van klinken, maar opblasen... nee! Of zit ik nu echt verkeerd?

Wat ik dan wel weer wil weten: Het kan natuurlijk wel zo zijn dat door een andere oorzaak het mengpaneel iets van die laptops niet aankan, is er iets waardoor een laptop een mengpaneel kapot kan laten gaan?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
20-12-2007 11:50
Sommige pc's hebben een mic aansluiting (die precies het zelfde is als de speaker/koptelefoonaansluiting)
op deze mic aansluting zit vaak een stereo plug met op een van de ringen een phantom voeding voor condensator microfoons (wat meestal standaard bij pc mic's is.).

Die voeding zou je ingang van je mixer kapot kunnen maken.

De line out van je pc kan niet zomaar een mixer kapot maken, tenzij je een geluidskaart hebt met heel veel vermogen op de uitgang.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
H.Standaard Lid