Forum > Geluid

Te veel "laag" uit subwoofer

(34 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
7-10-2007 22:44
We hebben een set EV Elimimator. Hoog en laag worden gescheiden aangestuurd door 2 Peavey PV 2600 amps. cross-over op de versterker van de subs is ingeschakeld.
Mixer is een Citronic SM-FX500. De High, mid en low regeling op de lines moeten bijna dicht staan, anders gaat hij overmoduleren (ik weet niet of het de goede benaming is, maar ik hoop dat iedereen bedrijpt wat ik bedoel).

Het hoog en mid is te schel en met name het laag moet bijna dicht en is érg gevoelig. Het knopje een mm verdraaien kan al niet, omdat de bas veel te hard gaat dreunen en meer een soort van brom wordt.
Speaker verder uit elkaar zetten heb ik geprobeert, maar werkt niet.

Ik denk dat het wel op te lossen is met een EQ (bijvoorbeeld de DAP EQ-3231F).

Maar zijn er ook andere mogelijkheden waar ik nog niet aan gedacht heb die ik nog kan uitproberen of iets dergelijks? Of andere mogelijke oplossingen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Thats fun.....
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
7-10-2007 22:48
Het klinkt alsof je gain-structuur niet klopt. Met andere woorden: je mixer stuurt te hard uit naar je (laag-) versterker waardoor die te zwaar wordt ingestuurd en gaat vervormen. Hoe heb je dit afgesteld?

Begrijp ik het goed dat je een ingebouwde crossover-functie van je versterker gebruikt? Hoe staat die ingesteld (frequentie, afval per octaaf etc.)? Ik zou hier liever een losse crossover gebruiken of nog liever een digitale processor. Daarmee kan je de boel veel beter instellen en beschermen en haal je dus veel meer uit je geluidsset.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
7-10-2007 23:12

Victor schreef:

Het klinkt alsof je gain-structuur niet klopt. Met andere woorden: je mixer stuurt te hard uit naar je (laag-) versterker waardoor die te zwaar wordt ingestuurd en gaat vervormen. Hoe heb je dit afgesteld?quote schreef:

De gain op de mixer staat half open. De master veelal op driekwart.
Achter op de versterker zit een 150Hz cross-over.

(Daarnaast zit er ook een low-cut filter op zie ik zojuist in de handleiding).
Thats fun.....
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-10-2007 00:39
Hallo,

Volgens mij heb je het gewoon verkeerd aangesloten/ingesteld.

Als je de crossover gebruikt van de PV 2600 moet je wel achter op de versterkers op de juiste xlr's doorlussen, én de schakelaars achterop goed zetten.
Schema staat achter op de versterkers.

Als je hem goed aansluit dan filtert de BASS-versterker 150hz af en stuurt die via de "speciale" xlr's door naar de tweede versterker (toppen). Let hierbij wel op dat je hier niet het filter aanzet.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
8-10-2007 01:06

Webbie schreef:

Hallo,

Volgens mij heb je het gewoon verkeerd aangesloten/ingesteld.

Als je de crossover gebruikt van de PV 2600 moet je wel achter op de versterkers op de juiste xlr's doorlussen, én de schakelaars achterop goed zetten.
Schema staat achter op de versterkers.

Als je hem goed aansluit dan filtert de BASS-versterker 150hz af en stuurt die via de "speciale" xlr's door naar de tweede versterker (toppen). Let hierbij wel op dat je hier niet het filter aanzet.

Greetz Webbie...
Ik heb alleen de versterker voor laag gefilterd. Voor hoog heb ik niets gefilterd.
De aansluiting van de versterker van laag naar hoog heb ik de High out gebruikt.
Thats fun.....
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
8-10-2007 03:40
Als de VU meters niet continu aan staan (dus in het rode gedeelte) regel dan de master trim potmeter op de achterkant van de mixer. Staat ook in de handleiding.

Dit is een hele belangrijke factor in de door Victor aangegeven gain structure.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
8-10-2007 04:36

nijhuisr schreef:

Als de VU meters niet continu aan staan (dus in het rode gedeelte) regel dan de master trim potmeter op de achterkant van de mixer. Staat ook in de handleiding.

Dit is een hele belangrijke factor in de door Victor aangegeven gain structure.
Okee, dat had ik niet begrepen. Deze potmeter staat nu helemaal open.
De gain op de mixer, staat die goed als hij half open staat, of mag die helemaal openstaan? Dezelfde vraag over de master van de mixer?

edit; ik heb zojuist de uitleg van Victor uitgeprint (05-09-2003) en ga dat eens proberen.
Thats fun.....
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
8-10-2007 04:43
Dat ligt helemaal aan de gain structure.

De VU meters geven aan of het aantal dB's word overschreden, gewoon niet in het rood draaien en het geluid met onvervornd worden weer gegeven door de mixer.

Dus of een knop half of helemaal open moet staan ligt aan de sterkte van het in te brengen signaal, en dit heet gain structure.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
8-10-2007 04:57

nijhuisr schreef:

Dat ligt helemaal aan de gain structure.

De VU meters geven aan of het aantal dB's word overschreden, gewoon niet in het rood draaien en het geluid met onvervornd worden weer gegeven door de mixer.

Dus of een knop half of helemaal open moet staan ligt aan de sterkte van het in te brengen signaal, en dit heet gain structure.
Ik begin het een beetje door te krijgen. Rest me nog een vraag; de potmeter achter op de mixer, hoe dient die te staan? Of waar in de procedure moet die afgeregelt worden?
Thats fun.....
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
8-10-2007 07:27
Zoals nijhuisr zegt; daar is geen vaste waarde voor, gewoon zelf kijken hoe jij onder/tot de 0dB blijft.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)