Forum > Geluid

Twijfel RCF en LEM

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RuudjanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-7-2006
Laatste: 27-2-2010
10-9-2007 07:24
Hoi,

Ik ben op zoek naar een leuk actief geluidssetje voor een budget van max ongeveer €3000. Ik draai regelmatig op kleinere feestjes zoals bruiloften van 100 tot 150 man.

Natuurlijk ben ikzelf gaan rondneuzen op internet en liep tegen twee leuke setjes op...
Set 1: Lem Titanium set 1 (/v/14876)
Set 2: RCF ART 312A in combinatie met 2 x ART 705A

Set 1 heb ik wel eens in een winkel kunnen beluisteren en dat klonk naar behoren. Helaas heb ik er zelf nog niet mee kunnen draaien..
Set 2 weet ik helaas niets vanaf behalve dan dat RCF een degelijk en goed merk is.

Mijn vraag is: Zit er veel verschil in deze twee setjes qua power (sub1 500wtt, sub2800wtt)??
Wie heeft ervaring met deze setjes of een van de twee setjes?
Waar gaat jullie voorkeur naar uit?

Alvast bedankt voor jullie reacties...

groet, Ruudjan
RuudjanStandaard Lid
10-9-2007 12:23
Extra aanvulling

Ik heb nu ook nog een leuk vergelijkbaar setje van Mackie gezien:

Set 3: SRM 450 in combinatie met 2 x SWA 1501 Systeem

Wie heeft ervaring met dit setje? Kun je hiermee een feestje aan van ongeveer 150 man? Als ik aan 150 man denk, denk ik ook aan een ruimte (10 x 10) (15 x 15) dat dan ook vol of bijna vol zit!

Ruud
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-11-2024
10-9-2007 12:26
Lukt met de Titanium 1 set prima. Geen ervaring met de andere merken (geen contact (meer) met de importeurs in kwestie).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RogererkensStandaard Lid
Sinds: 31-7-2006
Laatste: 20-2-2018
10-9-2007 13:50
Zelf het ik veel ervaring met diverse RCF-setjes. Ook de genoemde combinatie van 2 x ART 312A en 2 x ART 705AS gebruik ik veel als discosetje voor 100-150 man.
Als het iets steviger moet kun je nog denken aan 2 x ART 322A en 2 x 4PRO8001AS.
Tot nu alleen positieve ervaringen mee gehad. RCF is gewoon degelijk en goed. Zelf gaan we het liefst naar de lokale handelaar die de setjes ook klaar heeft staan om te beluisteren.
RCF user - rscmusic.nl
DanielVIP Lid
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 24-11-2024
10-9-2007 16:21
Alleen ervaring met de RCF ART 312-A. Als top prima, maar fullrange vind ik ze te boomerig alsof je het plastic hoort.

Edit: ik vergis mezelf, dat was destijds de ART 315-A.
Philip_JanssenStandaard Lid
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
10-9-2007 16:39
1 x bewerkt. Laatst door Philip_Janssen op 10-9-2007 16:57
Ik heb een tijdje met dezelfde vraag gelopen. Mijn keuze ging vooral tussen de volgende 3 setjes:
LEM T-5SA + LEM D-400
DB Technologies Opera Live 402 + Sub 15
RCF ART-312/322 + ART-705

De set van DB Technologies viel eigelijk al meteen af. De prijs was het laagste, maar de specs zagen er het beste uit. Daar word ik toch wat wantrouwig van. Daarbij waren de reviews niet echt lovend. Dus dat viel al snel af.

Met de LEM set had ik al enige ervaring: ik heb een tijdje geleden een bruiloft mogen draaien met 2 maal LEM T-5SA subwoofer en 2x LEM D-400 topjes (T4A in het plastic, zal ik maar zeggen). Het ging prima. Er zat ruim voldoende volume in, subjes kicken behoorlijk en het klinkt gewoon netjes. Voor het geld is dit zeker een hele leuke set!

Toen kreeg ik de mogelijkheid om een setje ART-322a te beluisteren. Ik was behoorlijk onder de indruk van die plastic kasten en heb ze toen ook direct gekocht (prijsje was overigens ook erg aantrekkelijk, dat heeft me ook deels over de streep getrokken). Later heb ik daar een set van 2 ART-705AS subs bij gekocht en ik moet zeggen dat het een heerlijke combinatie is.

Zowel de D-400 als de ART-322a kun je trouwens redelijk goed "stand alone" gebruiken. Vorige week had ik een introductie voor een studievereniging, waarbij ik enkel de 2 ART-322a kasten mee had genomen. Het ging opzich redelijk voor 80-100 man, zonder extra subs (hoewel 1 sub toch wel leuk was geweest).

Tot dusver kan ik alleen maar zeggen dat ik gelukkig ben met m'n huidige setje. Maar ik denk ook dat ik geen spijt zou krijgen van de LEM set. Het voordeel van LEM is dat het ietsje goedkoper is en dat je dus wat makkelijker uit kunt breiden. Het voordeel van RCF is (voor mij) dat ik het net wat beter vind klinken en dat ik het gevoel heb dat de RCF kasten wat harder spelen (niet gemeten, is dus echt een gevoel).

En nog een klein dingetje dat me tegen zat aan de LEM set: de sub is echt belachelijk zwaar. In je eentje is het echt geen pretje meer, terwijl die RCF sub nog redelijk te doen is (hoewel het maar 5 kilo scheelt op papier).

Edit: ook niet onbelangrijk. De RCF set lijkt me wat meer hufterproof, voor het geval je gaat verhuren. De RCF toppen en de LEM toppen kunnen direct een microfoon versterken. Bij de LEM set draai je de gain knop gewoon over de helft heen, dan zit je op mic-niveau. Bij RCF kun je schakelen tussen Mic en Lijn niveau middels een verzonden schakelaar. De gainknop is een aparte knop.
Mocht je dus gaan verhuren, dan is dat misschien iets om rekening mee te houden. Het probleem is overigens makkelijk op te lossen: gainknop vastzetten met hotglue of iets dergelijks wink ;)
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
10-9-2007 16:42

Daniel schreef:

Alleen ervaring met de RCF ART 312-A. Als top prima, maar fullrange vind ik ze te boomerig alsof je het plastic hoort.

Edit: ik vergis mezelf, dat was destijds de ART 315-A.
Mijn gevoel was inderdaad ook dat de ART-325 (die ik naast de ART-322 heb gehoord) ook wat minder gedetaileerd klonk. Wat boemerig, hoog kwam wat minder goed uit. Full range vind ik de ART-322 beter klinken als de ART-325, hoe vreemd dat ook mag klinken.
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
10-9-2007 23:59
ART-322a doet het prima inderdaad. Klinkt netjes, komt aardig wat geluid uit en gaat in de verhuur ook gewoon goed mee.
SRM450's zijn ook leuke speakers, maar toch iets minder dan de ART's. (maar dat zie je wellicht ook terug in je portemonnee)
RuudjanStandaard Lid
11-9-2007 14:28
Bedankt voor de reacties.

Toch zit ik nog heel erg te twijfelen tussen het rcf setje en het lem setje. Lem is iets goedkoper dan rfc en wat ik zo van jullie hoor zit er ook niet veel verschil in wat betreft kwaliteit van het geluid.
Maar toch ff een vergelijking. De art 705as heeft een powerhandling van 800 watt rms en de LEM T5sa heeft een powerhandling van 500 watt rms! Zit er echt duidelijk een verschil in?? Heeft iemand hier ervaring mee?

Heeft iemand ook ervaring met de LEM D400 alswel de RCF ART 322a??

Groet, Ruudjan
11-9-2007 15:10
Beste Ruudjan, mocht je eens in de omgeving van Utrecht zijn dan ben je natuurlijk welkom om eens te komen luisteren. Maar misschien kun je beter lokaal kijken of er niet een aantal verhuurders/winkels zijn die deze sets hebben. Dan kun je ze zelf eens gaan beluisteren.
Nogmaals: beide sets klinken prima en ze hebben beiden hun eigen voor en nadelen. Ik heb lang getwijfeld over de beide systemen en vooral de gainknop van de LEM set heeft me tegengehouden. Ik zit regelmatig op studentenfeesten en om een of andere reden krijgen die mannen het altijd voor elkaar om ergens aan te zitten, waar ze niet aan mogen zitten. Op dat moment is die gainknop die van lijn naar microfoon niveau springt niet handig. Daar komt bij dat ik de ART-322a voor een hele leuke prijs (1200 euro per 2, demo modellen) heb kunnen krijgen en dan is de beslissing snel gemaakt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)