Forum > PC related Forum

m3u/xml Playlisten maken

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JwiellersenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 24-8-2014
Berichten: 80
1-8-2007 16:22
Vraagje, ik heb mijn cd’s omgezet naar mp3’s. De mp3’s zijn voorzien van tags en heb ik ingedeeld in een mappenstructuur op alfabet zodat ik geen last meer heb van dubbele tracks op mijn HD.

Nou wil ik m3u playlisten gaan maken die een genre vertegenwoordigen (bijv. Dance, 70's, disco, feest etc.) Ik snap dat dit tijd gaat kosten maar wil dit natuurlijk op een zo simpel mogelijke manier gaan doen.
Is er een programma waarbij je bijv. 2 lijsten hebt, 1 waar alle mp3’s instaan en de andere waar playlisten in bewerkt kunnen worden zodat je je mp3’s er zo naartoe kunt slepen? Ik heb het in Winamp geprobeerd maar dat wil niet lukken (hier kun je, zoals ik het begrepen heb namelijk maar 1 playlist tegelijk bewerken, opslaan en weer aan een andere playlist beginnen)...

Het is de bedoeling dat ik mijn database met mp3’s en playlisten kan backuppen op bijv. een externe HD zonder dat de playlisten de roots/mp3’s kwijt raken.

Wie heeft hier kaas van gegeten en kan me helpen?
SinuzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2004
Laatste: 7-4-2020
Berichten: 199
1-8-2007 19:58
Fijne muziekbeheerprogramma's zijn bijvoorbeeld Advanced MP3 Catalog of media monkey.
De basisversie van mediamonkey is gratis, hier kan je prima playlists mee aanmaken en tags bewerken.
JwiellersenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 24-8-2014
Berichten: 80
2-8-2007 09:18
media monkey heb ik inderdaad al meer over gelezen, zal het vanavond eens gaan proberen.
Als iemand nog meer tips heeft... hoor ik ze graag!
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
2-8-2007 11:46
Tplayer kan m3u playlists maken laugh :D

Overigens kan dat ook wel met de hand... als je ziet wat een m3u playlist nou een m3u playlist maakt, dan is dat dus gewoon de extensie...
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
2-8-2007 21:30
Of je zet je Windows Media Player en Windows Verkenner (Explorer) naast elkaar en importeerd de nummers vanuit verkenner naar Windows Media Player. Dit doe je door gewoon het nummer in het afspeelveld te plaatsen.

Om Verkenner op genre weer te geven moet je dit boven in even aangeven.

Als je klaar bent druk je op afspeellijst opslaan en dan opslaan als .m3u wink ;)
JwiellersenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 24-8-2014
Berichten: 80
3-8-2007 10:12
Het gaat erom dat ik nummers gewoon in diverse mappen kan indelen zonder dat ik de playlists afzonderlijk moet opslaan dus bijv. Fedde Le Grand wil ik in de Dance playlist maar ook in de playlist Hits! Gewoon drag en drop zeg maar.
Ik wil deze m3u lijsten gaan gebruiken op mijn HD2500, de software van Denon is te slecht voor woorden. je kun hier de playlisten alleen een voor een bewerken. Dit had ik al gedaan maar heb nu mijn de hele database er opnieuw opgezet en zijn de playlisten verdwenen angry
Ik heb gister met media monkey gewerkt en dat is wel een programma waar ik mee uit de voeten kan. Het werkt wel weer wat omslachtiger dan dat ik had verwacht omdat deHD2500 de playlist van media monkey niet pikt. Nu gooi ik ze in Winamp sla de lijsten weer op en dan herkent hij ze wel....
Maar goed als er iemand is die het op een andere manier doet met de HD2500 ben ik er zeer benieuwd naar.
SinuzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2004
Laatste: 7-4-2020
Berichten: 199
3-8-2007 13:37
Je kan mediamonkey gewoon m3u playlists laten maken. Klink rechts op een van de playlists in het linker venster en kies daar verzenden naar-> .m3u playlist. Dit truukje kan je bij zo ongeveer elk kopje in het linker menu uithalen waardoor je dus ook bijvoorbeeld gemakkenlijk een playlist met muziek van 1 genre of artiest kan maken.
JwiellersenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 24-8-2014
Berichten: 80
3-8-2007 14:59

sinuz schreef:

Je kan mediamonkey gewoon m3u playlists laten maken. Klink rechts op een van de playlists in het linker venster en kies daar verzenden naar-> .m3u playlist. .
Klopt maar die pikte mijn HD2500 dus niet. Toen ik de in mediamonkey gemaakte m3u lijst in winamp had geopend en weer opgeslagen deed hij 't wel...
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
2-4-2008 21:45
wat ik eigenlijk zoek is een mogelijkheid om een hele map af te luisteren en dan bij bepaalde muziek aan te geven dat ik deze in een playlist wil opslaan. Weet iemand of dat zo kan?
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
5-4-2008 15:49
Hallo,

Misschien wel handig om op deze manier m3u playlisten te maken.

Ga naar de DOS-prompt en tik het volgende in:

dir /a/b/s *.mp3 > list.m3u

of (als je geen subdirectories wilt meenemen)

dir /a/b/ *.mp3 > list.m3u

Geen extra programma nodig, zit gewoon ingebakken in DOS (Windows).
Razendsnelle manier.
De bestanden kun je openen met kladblok of met het volgende DOS-commando:

type list.m3u |more

Voor meer opties (voor bijvoorbeeld de sortering en weergave van de bestanden) kun je aan de prompt onderstaand commando invoeren:

dir /?

De *.m3u files zijn ook makkelijk om te bouwen naar batch-bestanden (of scripts (met of zonder "calls")) om zo een nette en selectieve kopie te maken van je mp3's.

Je zult versteld staan hoeveel utillities, die op Internet staan, gewoon onderhuids deze en soortgelijke commando's uitvoeren. Alleen zijn ze dan in een (meestal, zeker niet altijd) wat handiger interface verpakt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)