Forum > Zelfbouw Speakers

Cerwin vega D-32C drivers vervangen

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
MartinovibesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 12-2-2013
Berichten: 11
30-7-2007 16:07
4 x bewerkt. Laatst door Martinovibes op 30-7-2007 19:45
Ik weet niet of ik dit in het goede subforum heb gezet , zoniet dan SRY!!

to the point....

Nou...het is er helaas van gekomen , een van de drivers in onze cerwin vega topkasten is helaas overleden.
Ik wil nu graag alles vervangen voor zwaardere drivers met een wat hoger rendement.
Voor bassreflex of gesloten behuizingen had ik jullie hulp niet ingeroepen, ik zoek graag dingen zelf uit maar omdat het hier om een hornconstructie gaat waar ik totaal geen verstand van heb roep ik jullie hulp in.
De kasten heb ik helemaal uitelkaar gehaald, ze gaan een grondige renovatie krijgen om de boel wat te fatsoeneren qua looks.

In de topkast zitten 4 speakers en een vrij uitgebreid filter.

2 maal 12 inch midlaag > beginnen op 150 HZ >> 1,2 KHZ.
1 maal 1 inch horndriver > begint op 1,2 KHZ >> 7 KHZ.
1 maal bulet tweeter > begint op 7 KHZ >> 16 KHZ.

Hieronder de gegevens die ik in een oud topic van mijzelf heb geplaatst.

D-32C Specifications

FREQ. RESPONSE: 150Hz  16kHz
POWER HANDLING: 250 Watts RMS
SENSITIVITY: 106 dB
SPL @ rated input: 128 dB
IMPEDANCE: 8 Ohms
DISPERSION: 60 X 40
LF DRIVER: (2) ER124 12 cone, 2 voice coil
MF DRIVER: JMH-1-8 or TMH-1 8 ohm 1 throat Compression Driver
HF DRIVER: H-25 Horn / 1 phenolic dome
CROSSOVERS: 150Hz 1-pole HP, 1.2kHz 2-pole LP
1.2kHz 3-pole HP, 7kHz 2-pole HP
CONNECTIONS: (2) < phone jacks ( vreemd want er zitten ook XLR aansluitingen op en die worden niet genoemd )
PROTECTION: Self-resetting PTC  MF & HF
DIMENSIONS: 36(h) x 23.5(w) x 19.25(d)
WEIGHT: 103 lbs.

Wat ik heel fijn zou vinden is het volgende:
1 de bulet laten vervallen en de 1 inch HF driver alles tot aan 16 KHZ laten weergeven

2 de LF driver wat lager laten aanpikken ( 90 HZ ) en wat hoger laten doorlopen zodat ik de 1 inch driver minder zwaar hoef te belasten .
Ik vind dat 1,2 KHZ voor een 1 inch driver behoorlijk laag is en dat heeft zijn weerslag op de belastbaarheid.

3 Filter eruit en met losse amps aansturen

4 Het moet H A R D gaan zonder concessie aan het geluid ( wie wil dat nou niet haha )

Ik weet niet in hoeverre de hornconstructie de dingen die ik zou willen beperkt vandaar dat ik het eerst even vraag anders zoek ik gewoon een vervanger voor de overleden driver.

hieronder nog wat foto's van de mishandelde kasten.

https://www.xsound.nl/cerwin-vega.jpg
https://www.xsound.nl/cerwin-vega2.jpg
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
30-7-2007 18:09
Verklein s.v.p. je foto's even of maak er links van, komt de leesbaarheid zeker ten goede !

Wat is je budget voor de nieuwe drivers ? Afhankelijk van je budget is er best nog wel wat leuks te maken van deze kasten.. Zijn de kasten origineel gestoffeerd geweest ? Ik neem aan dat je de originele 1" hoorns ook nog hebt, en niet enkel deze lege geraamtes..

Als je budget het toelaat zijn b.v. de RCF L12P110K of B&C 12PE32 hele mooie hoorndrivers..
Om een bij je hoorn passende HF-driver te vinden kun je er het beste enkele proberen. Elke driver reageert weer net wat anders op een bepaalde hoorn. Meetapparatuur is hierbij echter zéér gewenst. Neem iniedergeval een exemplaar dat behoorlijk belastbaar is (B&C DE500, BMS 4550 etc..)
MartinovibesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 12-2-2013
Berichten: 11
30-7-2007 19:15
Heb de foto's even weggehaald!

JA de kasten zijn origineel gestofferd geweest
Inmiddels heb ik alles helemaal glad geschuurd , over de afwerking ben ik nog aan het brainstormen maar dat is van latere zorg , eerst maar eens de drivers regelen.

Goed , ik wil eigenlijk alle speakers vervangen.
Bugdet is ongeveer 7 a 800 euro de hoogdrivers zijn gewoon nog heel heel, kan ik die nog inzetten , de hoorns zijn ook aanwezig ja.
het gaat om de mid-laag drivers, daar is er eentje van overleden.
Als ik nou voor elke driver 200 Euro bugdet heb kan ik wel een paar leuke kopen lijkt me.
We hebben evt ook nog wel een paar 2 inch JBL HF hoorn drivers ( type weet ik zo niet )
Ik ben alleen niet zo happig op 2 inch drivers , vind het geen mooi geluid.

Is de BMS 4538 HF driver niks ?

Vermogen[W] 60 ( AES )
Gevoeligheid[dB] 114.0
Frequentie laag[Hz] 1200 ( 1900 voor optimale werking )
Frequentie hoog[Hz] 30000
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
30-7-2007 21:05
Met een budget van 200 euro per driver kun je inderdaad wel wat. Kijk maar eens naar beide genoemde types. De 12PE32 valt prima binnen je budget, de RCF L12P110K ligt net op het randje (maar is een wat zwaardere driver).

Als de HF-drivers behoorlijke exemplaren zijn en nog in orde, gewoon blijven gebruiken totdat je weer wat centen over hebt en dan gelijk goed..

Reviews van BMS-drivers vind je vaak redelijk uitgebreid op de duitse PA-fora alwaar BMS HF onder de zelfbouwers erg in trek is..
MartinovibesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 12-2-2013
Berichten: 11
31-7-2007 01:35
Beste JVS
Alvast bedankt voor je positieve feesdback
Ik denk dat ik nog maar 200 euro extra bij het bugdet ga voegen , ik wil die topkasten gewoon helemaal OK hebben
Ik denk dat ik voor de door jou genoemde RCF drivers ga
Wat denk je ?
Is een crossover frequentie van 90 HZ met 2 van die drivers per kast haalbaar ?
Dit is echt een vereiste.
We hebben momenteel 4 X15HL kasten van DAP staan, we zijn er zeer tevreden over , ze gaan echt hard en echt laag( eigenlijik ziek hard voor dat geld ) , ideaal voor een show die weinig vervoersruimte heeft zoals wij maar toch echt goed hard wil gaan.
Dit is ook de rede dat de topkasten het niet meer konden bijbenen ondanks de clippers en limiters die in de behringer DCX 24/96 zitten
Als je kijkt naar de response van deze laagkastjes snap je die 90 HZ

Als ik de 1 ich driver kan crossen op 2 KHZ wil ik het wel een poging geven met de originele driver ( 2 maal 1100 watt voor de HF driver is eigenlijk best wel zonde hahahaha )
Natuurlijk gaan we dit testen in een situatie waar we geen echte prodktie draaien.
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
31-7-2007 09:22
Een onderste crossover-freq van 90Hz lijkt me voor deze kasten onhaalbaar. Met behoud van een behoorlijk rendement zul je niet lager dan ca. 140Hz komen schat ik. Ik heb hier JBL HLA hoorns staan, echter ook deze doen met de 14" laagsectie in hun eentje (niet gestackt) erg weinig onder de 130-140Hz. Ga je ze stacken (3-4 kasten per kant) dan zal zo'n 110-120Hz wel haalbaar zijn.

Heb je al eens de daadwerkelijke curve van je subs opgemeten ? Best kans dat het eventueel ontstane "gat" erg meevalt.

Betreffende de 1", je kunt proberen hem vanaf 2KHz in te zetten, ik verwacht echter dat de afstraling van de 12"ers tegen dit bereik niet meer netjes zal zijn (teveel bundelen). Ik persoonlijk zou op zoek gaan naar een zware 1" driver.. Mooier was een 1,5" driver geweest, echter dat gaat natuurlijk niet met de bestaande hoorn.
MartinovibesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 12-2-2013
Berichten: 11
3-8-2007 19:00
Ik heb even wat research gedaan.

Ik snap nu eindelijk waarom die 12 inch drivers niet goed naar 2000KHZ doorlopen, dat begreep ik namelijk nooit zo goed
Naarmate de frequentie toeneemt gaan luidsprekers de geluidsenergie meer gericht afstralen, de hoge frequenties worden gebundeld
Bij frequenties waar de golflengte van het geluid groot is ten opzichte van de conus ( ongeveer 3 maal de diameter ) is het stralingspatroon bolvormig
De golflengte ( lambda ) in meters is gelijk aan de geluidssnelheid ( c = 344,4 m/s ) gedeeld door de frequentie in HZ
De golflengete van bijv 1000 HZ bedraagt 34,4 cm , waneer de frequentie toeneemt tot een waarde waar de golflengte gelijk of kleiner is dan de omtrek van de luidspreker wordt het geluid steeds sterker gebundeld

Bron :

Vance Dickason
The loudspeaker design cookbook
Tsja .....wat nu .
Ik ben bang dat die 1 inch drivers het geweld van die dubbele 12"RCF niet bij kunnen benen.
Uiteraard gaan we dat proberen met een supersteil filter zodat er nagenoeg niks onder de 1,2 KHZ meekomt die driver in.
Is een adaptor van 1,5 naar 1 inch geen optie of is dat geluidstechnisch weer niet goed ?
vergeef me al deze vragen maar zoals ik in de startpost al zei heb ik geen verstand voor hoorngeladen systemen .

Over het opmeten van de baskasten.
Ik heb hier een Rode NTK microfoon , die gebruik ik eigenlijk voor mijn webradio maar die wil ik wel even uit de arm halen
Maar nu komt het .
Dat ding heeft natuurlijk geen vlakke curve.
Hoe moet ik dit corrigeren ?

Ik weet wel iets maar ik weet niet of dat werkbaar is

Ik kan het proberen met een wave-editor( steinberg wavelab ) die een live input functie heeft zo kan ik de response met het spectruum live bekijken en met een 32 band parametrische EQ de boel zo vlak mogelijk zien te krijgen .
Met wavelab kan ik dan ook wat ruis genereren voor het ijken .
Ik heb een goede m-audio geluids kaart die nagenoeg vlak is op de AD/DA converters
Is dat een optie ?

Dan ben je er nog niet want eigenlijk moet dat in een dode ruimte gebeuren of in het open veld.
lastig lastig!!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
7-8-2007 10:04
Hallo Martinovibes,

Martinovibes schreef:

Over het opmeten van de baskasten.
Ik heb hier een Rode NTK microfoon , die gebruik ik eigenlijk voor mijn webradio maar die wil ik wel even uit de arm halen
Maar nu komt het .
Dat ding heeft natuurlijk geen vlakke curve.
Hoe moet ik dit corrigeren ?
In diverse meetprogramma's kun je een correctietabel invoeren om de curve van je "meet"microfoon vlak te trekken.
Maar dan zal je eerst zo'n correctietabel moeten hebben, en ik weet niet of er voor de NTK er een is.

Misschien beter om de vrij goedkope Behringer ECM-8000 meetmicrofoon aan te schaffen i.c.m een voorversterker met fantoom-voeding en line-out (om zo aan te sluiten op je geluidskaart). Voor het geld kun je je géén bult vallen.
Ik weet wel iets maar ik weet niet of dat werkbaar is

Ik kan het proberen met een wave-editor( steinberg wavelab ) die een live input functie heeft zo kan ik de response met het spectruum live bekijken en met een 32 band parametrische EQ de boel zo vlak mogelijk zien te krijgen .
Met wavelab kan ik dan ook wat ruis genereren voor het ijken .
Ik heb een goede m-audio geluids kaart die nagenoeg vlak is op de AD/DA converters
Is dat een optie ?

Dan ben je er nog niet want eigenlijk moet dat in een dode ruimte gebeuren of in het open veld.
lastig lastig!!
Misschien een optie om Sia Smaart v.6 eens een keer te proberen. Programma is 30 dagen als trailversie (volledig) te gebruiken.

Het hoe en wat over het meten met Smaart kun je vinden op dit forum.
Bijvoorbeeld in dit topic: Smaart vraagjes

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
7-8-2007 18:17

Webbie schreef:

Misschien een optie om https://www.eaw.com/products/software/EAWSmaart/index.html eens een keer te proberen. Programma is 30 dagen als trailversie (volledig) te gebruiken.
Smaart 6 heeft een groot nadeel, en wel als je impedantie van een luidspreker systeem wilt meten. Dit vind ik wel belangrijk als je met name de filters met de luidsprekers wilt sprekers wilt controleren. Ook gebruik ik de impedantie curve om TS parameters te bepalen en deze wijkt vrij weinig af t.o.v. LMS.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)