Forum > Geluid

Nieuwe geluidset: actief, of toch maar passief?

(29 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj SpiderEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-8-2003
Laatste: 27-5-2008
Berichten: 352
28-6-2007 14:45
Zo als sommige van jullie wel vernomen hebben verkopen wij op dit moment onze gehele drive-in show, dit omdat een medewerker er uitstapt en wij een doorstart willen maken met zijn 2en.

We zullen eerst alleen een geluidset aanschaffen, het licht bestaat uit enkel 2-t4. Het budget voor onze nieuwe geluidset is ongeveer 3000/4000 euro. Onze voorkeur gaat eigenlijk uit naar een actief systeem, lekker simpel plug and play.

De actieve sets die wij tegen kwamen:
LEM Titanium
LEM Pegasus
HK Actor
HK Actor DX

Al deze setjes moeten op zich rond deze prijs te verkrijgen zijn. Nu vraag ik mij alleen af, kan je met zelfbouw voor het zelfde bedrag niet een beter resultaat boeken?

Onze voorkeur gaat uit naar 4x 18inch (18sound 18w1300), aan gestuurd door 2x American Audio V5000+.
Geschikte topkasten heb ik nog niet kunnen vinden, iemand ideeën?

Waar zullen jullie voor kiezen, en waarom?
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
28-6-2007 14:52
Helemaal fijn dit. Ga dit topic even goed in de smiezen houden.
Ben ergens ver weg ook aan het nadenken over een nieuwe (actieve) geluidsset.

Ben vooral benieuwd naar hoe de Lem T-5SA met D 400 zich verhoudt tot de Mackie SWA 1501 met SRM 450 danwel SRM 350.
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
28-6-2007 17:32
De LEM sets ken ik niet, maar ik heb zelf een HK Actor DX set en dat is een hele fijne set. Heel erg goed en strak geluid (hifi sound) en lekker compact, volgepropt met de meest moderne technieken (kijk maar eens op https://www.hkaudio.com). Ik heb de oude Actor set ook diverse keren gehoord maar die viel mij erg tegen. De DX klinkt echt vele malen beter. Wel hoezen erbij kopen, want ze beschadigen vrij snel. De Actor DX is echter moeilijk te krijgen voor jouw budget, nieuw kosten ze zo'n € 6.000,00 en tweedehands zie ik ze maar zelden voorbij komen.

Ik heb wel de Mackie SRM 450 (zonder subs) al enkele keren gehoord en die vallen mij erg tegen. Behoorlijk schel, weinig laag, geen mooie klank wat mij betreft.

De processor van de LEM sets schijn je via de computer helemaal handmatig in te kunnen stellen, dat kan bij HK niet. HK heeft er een paar voorkeurstanden in zitten en een techniek die ervoor zorgt dat de speaker op elk volume optimaal klinkt door de juiste frequenties te benadrukken (optimal frequency responce noemen ze dat). Voordeel ervan is dat je er ook weinig aan kan vern**ken...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
29-6-2007 11:46

YourLiVe schreef:

HK heeft er een paar voorkeurstanden in zitten en een techniek die ervoor zorgt dat de speaker op elk volume optimaal klinkt door de juiste frequenties te benadrukken (optimal frequency responce noemen ze dat).
En niet-marketingmensen noemen het gewoon een dynamische EQ. razz :p
Dj TimCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2005
Laatste: 10-3-2015
Berichten: 108
29-6-2007 13:03
2 x bewerkt. Laatst door Dj TimC op 29-6-2007 13:20
neem ook eens een kijkje bij de swa 1801 en sa 1521 van mackie of als je liever een iets compactere top wil de srm 450. ik heb namelijk ook voor de keuze tussen lem hk en mackie gestaan en mijn keuze is toen gevallen op mackie omdat de bas van mackie ietsje beter doordreund. en ik al een mackie set had staan en dit makkelijker te combineren is.

en de keuze voor sa 1521 is bij gevallen ondanks deze een 50 kg ps wegen. omdat deze het beter doet bij 4 subs en het wat beter doet fullrange ipv de srm 450 die ookal zijn mannetje staat. maar bij mij komen ook nog 2 srm 450 bij omdat deze erg makkelijk zijn in gewicht en formaat en toch een behoorlijke output hebben

Als je toch passief wil gaan neem eens een kijkje bij de ad b218 subs en de dubbel 12 inch top.( waar ik ff de naam van kwijt ben) deze sets presteren ook super, nog beter als mackie (en hebben een warmer ook minder schreeuwerig hoog) mits er genoeg vermogen om komt te staan. bij deze set heb je beesten van amps nodig wat door sommige mensen als nadeel word gezien. de keren dat ik met deze set heb gedraaid stond er een vision 3500 per speaker en deze werden gecontroleerd door een lem dx 24 plus

Dj Tim
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
29-6-2007 13:13
Toevallig woensdag de D400 beluisterd, en dat viel niet tegen. Laag wat eruit komt is best goed te doen voor een 12" driver, klank is ook duidelijk en open. Wel even spelen met de instellingen achterop, dat kan behoorlijk verschil maken. Als ik echter de D400 uit het hoofd (weet het, is subjectief) vergelijk met bijvoorbeeld een Dynacord F150, klinkt die laatste toch behoorlijk rustiger/beter. (MET processor, dat moet ik er wel bijzeggen) Overigens alle waar naar z'n geld, de laatste is wel dubbel zo duur en is passief. De D400 is in z'n prijsklasse in ieder geval uitstekend. Actief of passief is een kwestie van smaak, voor een losse DJ monitor is actief ideaal, in de andere gevallen vind ik passief fijner ivm flexibiliteit.

Als je nu toch voor de keuze staat zou ik niet direct nieuwe budgetapparatuur kopen, maar ook het tweedehands aanbod bekijken. Een V5001 kost nieuw 8/900 euro, terwijl je voor een vergelijkbaar bedrag bijvoorbeeld ook een QSC MX3000 kunt kopen. Mocht je nog een goede amp voor op de toppen zoeken; Carver PM1201 is een goede kandidaat. De klank ervan is in vergelijking met bijvoorbeeld een EV Q66 een stuk rustiger en gedetailleerder. Mocht je het eens willen horen, ik heb er nog een staan die weg mag.

Interessante optie voor gebruikt geluid: Dynacord Powermax 5 set. Klinkt goed, gaat snoeihard en heeft een hoge restwaarde. (m.a.w. op een gebruikte set is de afschrijving minimaal) Ik overweeg om een nieuwe P5 limited (dus 4 subs en 2 toppen) te laten komen, dus eventueel zou de huidige set weg mogen. Indien interesse kun je me even mailen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
29-6-2007 13:27

Martijn] schreef:

Actief of passief is een kwestie van smaak, voor een losse DJ monitor is actief ideaal, in de andere gevallen vind ik passief fijner ivm flexibiliteit.
Of je neemt de 4Pro serie van RCF, aktief én flexibel. Eindeloos doorlussen, van kleine sub-top setjes tot grote stacks voor feesttenten. Geen gezeul met losse (vaak veel te zware) versterkerracks en ingewikkelde proccesors. Gewoon inprikken en knallen maar. Goede klank, en voorzien van enkele presets. Nadeel: Er hangt een stevig prijskaartje aan.
Dj SpiderEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-8-2003
Laatste: 27-5-2008
Berichten: 352
29-6-2007 13:49
Voor ons maakt het merk van de producten eigenlijk niks uit, en dat zelfde geld voor onze klanten. Ik heb inmiddels veel gelezen over de LEM Pegasus set, het blijkt dat er nog wel eens problemen zijn met de sub kasten. De kasten willen nog wel eens spontaan uitvallen. Als ik van zulke berichten lees, krijg ik toch wel een dubbele smaak in mijn mond.

Ik heb al eerder aangegeven dat het merk mij opzich niks uit maakt, als het maar lekker klinkt. Nu heb ik in de webshop van New-line ook een dap sub gezien. DAP SB1-B Sub 18 inch ik neem aan dat je van deze sub wel wat mag verwachten. Zijn er al mensen die deze subs hebben gehoort? Moeten we hier nog steeds spreken van butget spul, omdat er dap op staat. Of is dit wel een sub die je kan gebruiken op school feesten?
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
29-6-2007 14:21
Ik zie dat zelfbouw setje van je eigenlijk wel zitten. Gebruik hier de zelfde subs en die gaan echt als de brandweer.
Versterkers zou ik wel zwaarder nemen denk ik, ze willen best wat voer namelijk. Kijk een naar een 2e hands crown macrotech 5002, goed te krijgen voor de prijs van 2 v5000's. Topkast iets van een dubbel 12" erop en je hebt echt een flinke knalset. Succes ermee.
PurplehazeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 9-2-2019
Berichten: 64
29-6-2007 14:24
euhm vergeet die DAP als het niet mag uitvallen, een collega had een versterker module in zo'n sub die er onverklaarbaar mee kapte.

Mogelijke alternatieven met goede actieve sets en toch nog te betalen:
Fohhn, Qube (Renkus Heinz techn.)
Moeite van het testen waard

Terug naar forum Reageer (zonder quote)