Forum > Zelfbouw Speakers

Zelfbouw speakers Wbin + Hoorn

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
PiedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2007
Laatste: 8-7-2007
Berichten: 3
17-6-2007 00:54
Beste mensen,

Ik en een stel kameraden gaan een festival organiseren. Hiervoor willen wij onze eigen speakers gaan bouwen. We verwachten ongeveer 500 man op dit festival. Het is volledig openlucht, en is vooral gericht op bandjes, waar we met name de drum, zang en synths over de PA draaien.

Het idee is om een 3-weg systeem te gebruiken. Met de volgende opstelling:

Laag
4x W-bin kasten: JBL K151 met de volgende drivers: 18sound 18LW1400.

Mid
4x 500w rms. (zoeken nog nog een goed bouwplan, mocht je er eentje weten, laat het ons weten)

Hoog
2x RCF HD2414/T

Gelieve hier commentaar op te geven.

We doen dit voor de eerste keer dus we staan open voor ieder mogelijk advies.

Met vriendelijke groet,

Peter
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-6-2007 09:56

Pied schreef:

Laag
4x W-bin kasten: JBL K151 met de volgende drivers: 18sound 18LW1400.
Kasten zijn natuurlijk speciaal voor de JBL K151. In jouw geval moet je berekenen hoe de 18Sound zich in deze kast zal thuisvoelen en of er eventuele aanpassingen gedaan moeten worden.
Bouwplan K151/2240H W bin
RCF HD2414/T
Héél apart....dit is een 100volt buiten hoorn laugh :D
Is dus alles behalve een fatsoenlijke hoog speaker. *loopt tot 7Khz

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
17-6-2007 11:35
Hallo Pied,

Pied schreef:

Beste mensen,

Ik en een stel kameraden gaan een festival organiseren. Hiervoor willen wij onze eigen speakers gaan bouwen. We verwachten ongeveer 500 man op dit festival. Het is volledig openlucht, en is vooral gericht op bandjes, waar we met name de drum, zang en synths over de PA draaien.
Op wat voor termijn is dat festival?
Het idee is om een 3-weg systeem te gebruiken. Met de volgende opstelling:

Laag
4x W-bin kasten: JBL K151 met de volgende drivers: 18sound 18LW1400.
Zoals Martin eerder opmerkte kun je niet zomaar "een" driver gebruiken en in "een" bepaalde kast proppen.
De T/S parameters van de beoogde driver moeten over een komen met de origineel gebruikte driver.
Mid

4x 500w rms. (zoeken nog nog een goed bouwplan, mocht je er eentje weten, laat het ons weten)
Er zijn genoeg ontwerpen hier voor te vinden op Internet.
Hoog
2x RCF HD2414/T
Zoals Martin al aangaf zal je inderdaad naar een ander hoogdriver moeten gaan kijken.
We doen dit voor de eerste keer dus we staan open voor ieder mogelijk advies.
Heb je enig idee wat dit geintje gaat kosten als je het goed wilt doen?
Misschien beter gaan huren.

Hoe wil je overgens de zaak gaan versterken en crossen?

Het lijkt me ook dat je maar wat bij elkaar gezocht heb aan drivers/ontwerpen, of zit er een redenatie (logica) achter dit alles?
Lijkt mee een project dat een beetje gedoemd is te mislukken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PiedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2007
Laatste: 8-7-2007
Berichten: 3
17-6-2007 11:44
Wij hadden hetzelfde w-bin design gevonden. Wij hebben hierover speakerstore.nl gecontacteerd, en die kon ons vertellen dat de 18sound drivers goed te gebruiken zijn in dit ontwerp. Dit omdat de T/S parameters heel sterk overeen komen.

Dat dit veel gaat kosten weten wij ook. Daarom willen we eerst nog wat meer informatie opdoen. Over de versterkers zijn we nog niet helemaal uit. Misschien gaan we 2 Crown CTs 2000 versterkers lenen. Deze leveren 1000W per kanaal op 8-ohm voor de w-bins. Verder weten we nog niet hoe we mid en hoog gaan versterken.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
17-6-2007 12:04
Hallo Pied,

Misschien is dan het volgende een optie:

4 x SA 4515/4518 bass cabinets (het ontwerp wat je dus in je eerste post aangaf)
4 x SA 4512 mid cabinets
2 x hornloaded 2" hoogdrivers

Omdat je al met een w-bin aankwam, word het een beetje "een oud hout setje".
Op deze pagina vind je wat meer info over de SA bin's.

Regelmatig worden op Marktplaats de eerder genoemde Stage Accompany w-bins en mid's "leeg" aangeboden (dus zonder drivers).
Scheelt je weer het werk van het bouwen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PiedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2007
Laatste: 8-7-2007
Berichten: 3
17-6-2007 12:18
Wat is dan precies het nadeel van oud hout? happy :)

Naar mijn weten gaat het goed hard, en draagt het goed ver. Dit is wat wij willen bereiken. Het hoeft niet 100% kwalitatief perfect te zijn. Verder staan er ook nog flinke gitaar en bass kabinetten bij. Dus alleen de synts, zang en drum worden over de PA versterkt. Ook de verdwaalde Dj zal erover moeten worden versterkt.

Verder maakt het formaat van de boxen ons niet uit, wat veel mensen weerhoud w-bins te gebruiken. Wat voor ons dus geen probleem is. Verder heb ik eigenlijk geen redenen kunnnen vinden waarom we geen w-bins moeten gebruiken. Misschien dat ze niet laag genoeg zouden gaan, ~80Hz. Maar als we er 4 zouden stacken zou dit zeker wel de ~60Hz moeten halen.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
17-6-2007 12:31
Hallo Pied,

Pied schreef:

Wat is dan precies het nadeel van oud hout? happy :)
De omvang van de kasten word veel als nadeel gezien, zoals ook de output (minder rendement t.o.v. nieuwe kleinere ontwerpen).

Nu zal je met die SA ontwerpen, mits met de juiste drivers, juist gecrossed en goed versterkt, écht géén slecht figuur slaan.
Alléén zal de set wat "fors" in omvang zijn en van gewicht.

Maar als dat alles géén probleem voor je is, kun je met de eerder genoemde SA ontwerpen een nette goedklinkende set neer zetten.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-6-2007 12:34

Pied schreef:

Dat dit veel gaat kosten weten wij ook. Daarom willen we eerst nog wat meer informatie opdoen.

Het beschikbare budget is heel belangrijk!

Er komt veel meer bij kijken dan uitsluitend een paar speakertjes in een kast proppen.
Is er uberhaupt iemand die ervaring heeft met bandversterking?
met name de drum,zang en synths over de PA draaien
Geen gitaren? Wat te denken van monitoren?
etc. etc.
Mede vanwege de keuze van een buitenhoorntje voor het hoog, zet ik hier bijhoorlijk vraagtekens bij.
Ik wil niet zeggen dat het bij jou zo is, maar dit soort topics eindigen vaak met de zin..Tja, toch vele malen duurder dan ik dacht...
Misschien gaan we 2 Crown CTs 2000 versterkers lenen. Deze leveren 1000W per kanaal op 8-ohm voor de w-bins. Verder weten we nog niet hoe we mid en hoog gaan versterken.
Dat zou kunnen, 18sound speaker is echter 1000watt/1600watt program, dus een nog zwaardere versterker is geen probleem.
Misschien dat ze niet laag genoeg zouden gaan, ~80Hz. Maar als we er 4 zouden stacken zou dit zeker wel de ~60Hz moeten halen.
Lees het verhaal van de link die ik gegeven heb eens goed door.

Martin.
kvm entertainment
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
17-6-2007 14:52
Heb je al vooruitzichten op een toekomst waarin deze geluidsset veelvuldig gebruikt zou gaan worden? Mocht het slechts één keer per jaar zijn op dat festival (even kritisch: je weet ook niet of er wel een 2e editie komt) dan is het de investering bij lange na niet waard als je het even puur economisch bekijkt.

500 man is best een flinke bult volk, ik denk dat je dit niet helemaal goed hebt ingeschat want ik weet wel zeker dat je hierbij de (bas)gitaar toch moet uitversterken. Al hád je een gitaarcombo dat hard genoeg kon, dat kan gewoonweg niet op een podium waar ook nog een zanger uitversterkt moet worden. Tevens zul je een fatsoenlijke mixer (+randapparatuur daarvoor) nodig hebben, juiste microfoons voor elk instrument, (multi)bekabeling en monitoring (+monitormixer?). Wanneer je dit toch allemaal bij moet huren dan zul je best het een en ander kunnen afdingen op een PA.

Wil je toch heeel graag iets zelfbouwen puur omdat je er plezier aan beleeft, maak het jezelf dan in ieder geval wat makkelijker. Bouw alleen de subs van een ontwerp dat aansluit op de topkasten die je van de verhuurder huurt. Of, wanneer je ook nog kleine gelegenheden doet, bouw een klein setje en huur voor deze gelegenheid in.

Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen met het festival, vind het een leuk initiatief! Zorg er in ieder geval voor dat je er een goed eerste jaar van maakt, anders wordt 't het (eventuele) jaar daarop vaak lastig. Let er vooral ook op dat je het bezoekersaantal niet overschat! Drukte betekent namelijk vaak gezelligheid en dus positieve reclame en met een klein festivalletje lukt dit wat sneller.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
18-6-2007 20:30
De 18LW1400 ziet er uit als een match voor de w-bin. Blijkbaar is het eigenlijk een achterkamer van ruim 120 liter getuned op 35 Hz, met een 120 cm hoorn, dus in een blok van 4 is de hoorn bruikbaar vanaf 55-60 Hz. Je zou de achterkamer dan ook wat hoger kunnen tunen; 40-45 Hz. Het maken van een Hornrespplotje is natuurlijk altijd een goede zaak.

Leuk voor in een blok van vier in de buitenlucht maar minder flexibel in andere situaties en wellicht iets gedateerd t.o.v. de huidige ontwerpen.

Topkasten zou ik huren.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)