Forum > Geluid

Dap AX-12 gaat hij snel 'kraken'?

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
SaschaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2007
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 20
10-3-2007 17:22
Waarschijnlijk weten al een paar mensen dat ik binnekort een Dap AX-12 setje wil aanschaffen. Ik heb nog eens verder gelezen onder de forums van de speaker zelf. Ze zeggen daar dat hij snel begint te 'kraken' bij hoge volumes, ik denk dat ze hem dan als fullrange gebruiken, maar daar is hij toch eigenlijk niet voor geschikt. Hij is meer geschikt als topkast met een subwoofer eronder. Maar als hij dus als topkast gebruikt wordt met subwoofer, 'kraakt' hij dan niet? Ze zeggen ook dat de AX-15 niet snel 'kraakt' maar dat komt zeker omdat hij gewoon meer bass kan verdragen. Die is dan ook beter geschikt als fullrange.

Alsvast hartelijk bedankt!
Het kan maar niet hard genoeg gaan!!!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
10-3-2007 18:12
Als je het volle signaal in die AX-12 gaat pompen zal hij vast sneller over zijn nek gaan dan wanneer je hem afkapt op pakweg 120 Hz (topgebruik dus) ja. De AX-15 zal zijn mannetje fullrange zeker beter staan.
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
10-3-2007 20:10
Als speakers gaan kraken zegt dat vaak meer over de gerbuiker.

edit/ of een productiefout.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
10-3-2007 20:43
als speakers gaan kraken, zet je meestal de bas te hard.
Zeker een EQ ertussen met de zgn. V eq erop?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
10-3-2007 21:25
Ik heb 2 x AX-15b en 2 x AX12 tops op één palladium versterker. Ik krijg alleen maar complimenten over het geluid. Groepen tot 150 personen kan je dan makkelijk aan. En kraken hebben ze bij mij nog nooit gedaan eigenlijk... razz :p
DjREsound
SaschaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2007
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 20
10-3-2007 21:51
Waarschijnlijk hadden die mensen hem dan fullrange staan, en dan krijgt hij gewoon veel bass te verduren voor een 12'', ik koop later ook nog een setje subwoofers erbij (want eigenlijk is hij als top bedoeld en niet als fullrange en dan gaat hij waarschijnlijk 'kraken'), maar eerst nog even doorsparen wink ;)

Hartelijk bedankt iedereen!
Het kan maar niet hard genoeg gaan!!!
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
11-3-2007 20:51

DjREsound schreef:

Ik heb 2 x AX-15b en 2 x AX12 tops op één palladium versterker. Ik krijg alleen maar complimenten over het geluid. Groepen tot 150 personen kan je dan makkelijk aan. En kraken hebben ze bij mij nog nooit gedaan eigenlijk... razz :p
Even offtopic:

Wij hebben hier sinds kort ook een set staan bestaande uit 2 AX-15B's en 2 AX-12's, gewoon doorgelust en versterkt door een Palladium 1600 (dus 525 watt voor 1* sub+top). Ik was eigenlijk teleurgesteld van de klank na allemaal positieve reacties gelezen te hebben op het forum hier.

Mijn vraag (geldt alleen maar als je net zoals wij passief filtert): laat jij de set gewoon spelen zonder EQ ertussen? Want zonder EQ vind ik het niet bepaald goed klinken; er moet altijd mid en hoog gedempt worden.

Dan nog over de AX-12's:

Deze speakers zijn inderdaad niet gemaakt om fullrange gebruikt te worden. Als ik ze zonder subs laat spelen pas ik altijd een lowcut toe van 60-80 Hz met een Behringer FBQ-3102 om te zorgen dat ze geen tonen gaan moeten maken die ze eigenlijk niet 'kunnen' maken.

Mvg
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-3-2007 21:25
Ik denk dat je met de bestaanden P-1600 op de 2 subs (wellicht niet helemaal open) en een nieuwe P-1200 op de toppen tezamen met een crossover en eq je veel meer uit de set haalt. Is wel weer een flinke investering (tenminste op hetgeen wat je hebt kost het wel behoorlijk wat weer) maar denk serieus dat er dan een stuk meer uit te halen valt.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
11-3-2007 22:20

alleznet schreef:

Ik denk dat je met de bestaanden P-1600 op de 2 subs (wellicht niet helemaal open) en een nieuwe P-1200 op de toppen tezamen met een crossover en eq je veel meer uit de set haalt. Is wel weer een flinke investering (tenminste op hetgeen wat je hebt kost het wel behoorlijk wat weer) maar denk serieus dat er dan een stuk meer uit te halen valt.
Ik weet het, maar helaas is er idd momenteel gewoon het budget niet voor. Wel ga ik aanstaande vrijdag eens testen als volgende aansluiting wat gaat uithalen:

Ik ben van plan om via de sub-out van de eq kanaal A van de amp aan te sturen. Op dit kanaal hang ik dan twee doorgeluste subs, die dan dus elk 400 watt krijgen. De sub-out ga ik laten 'stoppen' bij 125-130 Hz. Dan ga ik op de eq een lowcut van 125-130 Hz op de 'normale' uitgangen zetten, welke ik naar kanaal B van de amp laat gaan, waar 2 doorgeluste tops op hangen. Dan zou ik dus met de gain van kanaal B te regelen al iets gemakkelijker het mid en hoog kunnen dempen.

Veel mensen zullen nu misschien denken van "hopeloze test", maar 'theoretisch gezien' zou dit wel een iets betere klank en makkelijkere afstelling tot gevolg kunnen hebben. Ik verwacht er welliswaar niet teveel van, maar iedere kleine vooruitgang is welkom! happy :)

Mochten er nog mensen hier op willen reageren, dan mogen die altijd mailen aangezien ik dit topic hier nu aardig aan't vervuilen ben... ashamed :$ happy :) (sorry voor de vervuiling dus...)

Mvg

Edit:

alleznet schreef:

Ik denk dat je met de bestaanden P-1600 op de 2 subs (wellicht niet helemaal open) en een nieuwe P-1200 op de toppen tezamen met een crossover en eq je veel meer uit de set haalt.
Uit een test is gebleken dat 1 AX-15B probleemloos die 525 watt van een P-1600 kan verwerken, dus dat zal geen problemen geven.
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-3-2007 23:49

Xplod schreef:

Veel mensen zullen nu misschien denken van "hopeloze test", maar 'theoretisch gezien' zou dit wel een iets betere klank en makkelijkere afstelling tot gevolg kunnen hebben. Ik verwacht er welliswaar niet teveel van, maar iedere kleine vooruitgang is welkom! happy :)
In principe is dit gewoon actief filteren, hetzelfde als met een crossover. Alleen zet je nu relatief "weinig" vermogen op je speakers en zul je dus nooit hetgeen eruit halen wat je met een extra versterker eruit haalt. Daarnaast draai je dan mono.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)