Forum > Geluid

Geluidsset disco

(47 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
5-3-2007 11:45
Beste mede-forummers,
Voor een project is mij gevraagd een geschikte geluidsset samen te stellen voor een disco van 40*20*8! meter. Een flinke ruimte dus, vooral de hoogte baart mij zorgen. Het is heel belangrijk dat er bij het samenstellen van de set wordt gelet op mogelijke gehoorbeschadiging. Het gaat mij hierbij niet alleen om een maximaal aantal db's maar ook om een set die niet op het top van zijn kunnen speelt. Ik denk namelijk (en ik denk niet dat ik daarbij de enige ben) dat een schreeuwerige, slecht afgestelde set die tot het uiterste wordt gedrukt eerder gehoorbeschadiging veroorzaakt dan een set van een goed merk, die goed afgesteld, niet teveel in het hoog en ruim versterkt speelt (samenhangend met het distortion component).

Het is mijn bedoeling om in elke hoek een cluster van speakers op te hangen. En misschien aan de achterwand (20 meter) onder het podium nog een cluster van subs te leggen zodat je vooral op de dansvloer een lekkere bass hebt.

Een goed geluid is veel belangrijker dan de kosten. Ik heb weinig ervaring met de echt grotere geluidssystemen. Het leek mij het slimst om niet in elke hoek een cluster van speakers te hangen omdat je dan nergens echt gedeeltes hebt waar je een lager geluidsniveau hebt. Ik had zelf al even rondgekeken en ik kwam uit op deze set. Ik sta open voor suggesties/tips en voorstellen voor andere sets.

Tops (gevlogen in 2 hoeken, naast het podium)
2 clusters van 4* HK Audio VT112 tops

Subs (in een cluster onder het podium)
4 HK Audio RL 118

Versterking:
2* VX 2400 (subs)
4* VX 1200 (tops)

Speaker managament:
1* DSM 2060

Ik hoop dat jullie nog tips hebben!
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
5-3-2007 12:15
Ik zie dat je van plan bent om 8 toppen te vliegen en 4 subs wilt gebruiken. Vaak is de verhouding juist andersom, dus 2 subs 1 top. 16 subs lijkt me wellicht wat veel, maar misschien moet je een beetje aan de verhouding schaven en b.v. 8 subs gebruiken met 8 toppen. Een sub geluidniveau van +12db ten opzichte van je toppen is veel gebruikt.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
5-3-2007 12:38
Bovendien is de ruimte aan de stevige kant. 800 m2
Daarop kun je toch al snel makkelijk 1500 man kwijt, ken het geluidssetje niet maar denk niet dat deze het red... Met deze hoeveelheid sub sowiezo niet.
Als het budget op een 2e plaats komt en kwaliteit op een 1ste, ga dan eens kijken naar de grote merken. Eaw, Turbosound, F1, Ev, Jbl etc. etc.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
5-3-2007 16:44
Voor zo'n ruimte neem je een 4-weg set. Per kant drie gevlogen toppen(1", 6", 15" o.i.d.) van 30x30 graden(spreiding) met daaronder een even aantal(liefst iets meer)subs. Ieder audiomerk heeft zoiets wel in de aanbieding(zelf HK wink ;)), de kastjes waar je nu mee aan komt zou ik enkel in durven te zetten als monitor of infill achtig iets.
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
5-3-2007 16:47
Oké, na nog wat zoekwerk ben ik op de volgende set uitgekomen. Het is een line array geworden omdat het een flinke ruimte is.

6* VRX932LA
12" Two-Way
Line Array
Loudspeaker System
In 2 arrays van 3.

6* VRX918S
18" High Power Subwoofer
Voor het podium

Versterking:

6* Crown I-Tech (2*3000 watt)

DBX Driverack PA260

Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
5-3-2007 16:51
Hmm.. zou je hiervoor niet even contact op nemen met bijv. de dealer van HK Audio in plaats van wat setjes van een website te kiezen.
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
5-3-2007 17:03
Het gaat hier om een project (van school). Er is ons gevraagd om te kijken hoe wij zelf een disco zouden inrichten, rekening houdend met geluidslimieten en gehoorbeschadiging. Wij hebben gekozen voor een dansvloer met daarachter een bar, rond die bar mag het geluidsniveau een stuk lager zijn. Vandaar dat ik mijn speakers ook niet zoveel verspreid heb omdat je anders over de hele ruimte een hoog geluidsniveau hebt. Wat ik bij andere groepen heb gezien is dat ze kleine sets nemen om zo te voorkomen dat het al te hard gaat. Met deze aanpak ben ik het niet eens. Ik denk namelijk dat een kleine set die op het uiterste van zijn kunnen speelt, veel sneller gehoorbeschadiging veroorzaakt dan een kwalitatief goede set die ruim in zijn vermogen zit. Verder hebben we, rekening houdend met verschillende factoren, een geluidsplan opgesteld. Hier staat onder andere in dat alle medewerkers oordoppen aangemeten krijgen en dat de bezoekers voorlichting krijgen over gehoorbeschadiging. Verder zijn er dus zones waar het geluid een lager niveau heeft. De geluidslimiet is "voorlopig" gelegd op 105 db (uit een kwalitatief goede set, zonder vervorming). Hierbij is er vanuit gegaan dat het niet om continuë blootstelling gaat.
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
5-3-2007 17:12
1 x bewerkt. Laatst door Voltcontrol op 5-3-2007 17:16

Maarten-square]Voor een project is mij gevraagd een geschikte geluidsset samen te stellen voor een disco van 40*20*8! meter... Een goed geluid is veel belangrijker dan de kosten.

Aap>

Maarten-square schreef:

Het gaat hier om een project (van school).
>Mouw.

;)

Als t toch niet uitmaakt qua kosten, zou ik Ivo2 helpen en in de arm om mijn discotheekje vol te laten hangen met speakers en hem laten adviseren welke amps erop te zetten. Bij wijze van ;)
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
5-3-2007 17:13

voltcontrol schreef:

Maarten-square]Voor een project is mij gevraagd een geschikte geluidsset samen te stellen voor een disco van 40*20*8! meter... Een goed geluid is veel belangrijker dan de kosten.

Aap>

Maarten-square schreef:

Het gaat hier om een project (van school).
>Mouw.
Wat bedoel je precies. In de allereerste zin zeg ik toch al dat het om een project gaat? En in dat project is het inderdaad zo dat goed geluid voor de kosten gaat.
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
5-3-2007 17:16
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 5-3-2007 17:18
Een project hoeft niet per se voor school zijn, kan dus ook in de realiteit plaatsvinden. De vraag krijgt hierdoor ook een ander karakter. Nu is het doel namelijk om er iets van te leren en niet om een klant blij te maken, toch wel een verschil.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)