Forum > Zelfbouw Speakers

beginnersvragen....

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Marcel1971Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-2-2007
Laatste: 9-3-2007
Berichten: 4
27-2-2007 20:25
Ok,

allereerst een compliment voor dit forum, staan zeker heel veel bruikbare tips in en zal daar zeker mijn voordeel mee doen.

Ik heb een aantal vragen, allereerst wil ik 4 subs gaan bouwen, de br118 met de 15/w1402 woofers erin. Heb de maten wat aangepast zodat het een iets kleinere sub word aangezien mijn woofer geen 18 inch is maar 15 inch.

Deze wil ik aansturen met 2 outline versterkers van bridged 1600 per versterker. (Outline T4)

OUTLINE Versterkers

mijn vraag is, gaat dit lekker klinken, oftewel heeft iemand ervaring met deze zelfbouw sub.

En dan eigenlijk de belangrijkste vraag waar ik nog steeds de fout mee inga, de woofers zijn 8 oohm, dat beteken dat als ik er 2 aan 1 versterker wil zetten dat ik ze dan in serie moet schakelen of juist niet???
Ik dacht dat als je ze gewoon doorlust dat ze dan op 4 ohm staan te draaien, en zoja, is dat dan schadelijk voor de woofer???

Mijn topjes die ik nu heb, ook van outline wil ik hier bij gaan gebruiken, hoop dat het een goede combinatie gaat worden????

Alvast bedankt van een "newbie" hier op het forum.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-2-2007 20:35
Hallo Marcel,

Speakers in serie zetten: tel je de impedanties bij elkaar op (8 ohm + 8 ohm = 16 ohm).
Speakers paralel zetten: deel je de impedantie door het aantal speakers (8 ohm : 2 = 4 ohm)

4 ohm is niet schadelijk voor de woofers, je trekt alléén meer vermogen uit je versterker.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
27-2-2007 21:35
STOP.

je kan niet zomaar een kast ömschalen" naar de maat woofer.

Zoek een beproefd ontwerp voor je woofer. of neem Winsid en consorten ter hand.
Marcel1971Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-2-2007
Laatste: 9-3-2007
Berichten: 4
1-3-2007 22:07
Dat het een aantal mm minder word heeft te maken met het vervoer, zo word de hoogte bijna 5 cm minder en de breedte idem.

Als ik dan de 18sound 15/w1402 gebruik ipv de 18w1300 dan komt dat toch overeen met het aantal liters wat de kist heeft?

breedte van de kist 55cm
hoogte van de kist 60cm
diepte van de kist 55cm

verder dezelfde bouw als de br118.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-3-2007 22:31

Marcel1971 schreef:

Als ik dan de 18sound 15/w1402 gebruik ipv de 18w1300 dan komt dat toch overeen met het aantal liters wat de kist heeft?
Nee, een kast word volledig berekend aan de hand van de gebruikte speaker.

De 15/w1402 heeft andere specs als de 18w1300.
Kijk anders ook even op de website van Eighteensound.

Martin.
kvm entertainment
Marcel1971Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-2-2007
Laatste: 9-3-2007
Berichten: 4
1-3-2007 22:43
tja dan ga ik toch maar de br115 bouwen....... Ik had het eigenlijk al moeten weten.....

Wat mij betreft kan deze topic dicht tenzij iemand mij nog wat nuttige tips kan geven betreffende het bouwen van subs.
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
2-3-2007 10:24

Marcel1971] schreef:

Wat mij betreft kan deze topic dicht tenzij iemand mij nog wat nuttige tips kan geven betreffende het bouwen van subs.
Er is hier veel professionele kennis aanwezig waar je veel aan kan hebben, wel eerst goed inlezen op betreffende onderwerpen zodat je goede vragen kan stellen..(wat ik hier schrijf lees je ook redelijk vaak in reactie op het type vraag wat je stelt..)
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
PimsaintStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-3-2005
Laatste: 7-11-2009
Berichten: 51
2-3-2007 13:21

Webbie schreef:

Speakers in serie zetten: tel je de impedanties bij elkaar op (8 ohm + 8 ohm = 16 ohm).
Speakers paralel zetten: deel je de impedantie door het aantal speakers (8 ohm : 2 = 4 ohm)
Hey, lees ik dat nu goed. Stel ik bouw een array topje, met twee 5" speakers van 8ohm, en zet deze in serie. Dan heb ik dus een impedantie van 16 ohm?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
2-3-2007 13:59

pimsaint schreef:

Webbie schreef:

Speakers in serie zetten: tel je de impedanties bij elkaar op (8 ohm + 8 ohm = 16 ohm).
Speakers paralel zetten: deel je de impedantie door het aantal speakers (8 ohm : 2 = 4 ohm)
Hey, lees ik dat nu goed. Stel ik bouw een array topje, met twee 5" speakers van 8ohm, en zet deze in serie. Dan heb ik dus een impedantie van 16 ohm?
Als ik eerlijk ben vind ik het wat vreemd om de tekst "stel ik bouw een..." samen te zien met je vraag. Dit is namelijk zo elementair dat ik je toch vooral zou willen adviseren je EERST die elementaire kennis eigen te maken en pas DAN de zaag ter hand te nemen.

Ter indicatie: Je vraag komt overeen met de vraag of 1 + 1 werkelijk 2 is...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-3-2007 19:21
Hallo PimSaint,

pimsaint schreef:

Webbie schreef:

Speakers in serie zetten: tel je de impedanties bij elkaar op (8 ohm + 8 ohm = 16 ohm).
Speakers paralel zetten: deel je de impedantie door het aantal speakers (8 ohm : 2 = 4 ohm)
Hey, lees ik dat nu goed. Stel ik bouw een array topje, met twee 5" speakers van 8ohm, en zet deze in serie. Dan heb ik dus een impedantie van 16 ohm?
Als je de twee 5" speakers in serie zet wel, zet je ze parallel dan word het natuurlijk 4 ohm.
Veel line-array's zijn trouwens wel 16 ohm, door de line-array kasten onderling parallel te koppelen krijg je weer de gewenste impedantie.

Bijvoorbeeld:

4 x line-arrays van 16 ohm parallel aangesloten geeft dus 4 ohm.
2 x line-arrays van 16 ohm parallel aangesloten geeft dus 8 ohm.


Zoals Dré eerder opmerkte is de vraag die je stelt een beetje vreemd.
Aan je vraag te zien, zit/zat je zelf te denken om ff een line-array in elkaar te gooien.

Line-arrays ontwerpen, want dat zal je toch eerst moeten gaan doen, vraagt weer een berg kennis/ervaring, die je natuurlijk ook weer eerst op moet gaan doen.

Zelf ben ik mezelf net een paar weken flink aan het inlezen in de materie, kost veel tijd, maar is reuze interessant. Hoop over een paar weken een goed ontwerp te hebben van een simpel BR-systeem.
Heb me ook nog voorgenomen om het passief filter onderhanden te gaan nemen en een (hoog)hoorn te maken voor een Ribbon Compact Driver.

Met name de filters en (hoog)hoorns zijn écht een materie apart, en ben bang dat me dat ook nog enkelen maanden gaat kosten, voordat ik er maar iets zinnigs over kan vertellen, laat staan ontwerpen.

Ik wil hier alléén maar mee aangeven dat het bouwen van een luidsprekerkast, en dan heb ik het nog niet eens over een line-array, niet uit even een paar plankjes in elkaar timmeren bestaat.

Vragen mag natuurlijk hier altijd, doe ik zelf ook, maar heb dan ook zelf eerst de moeite genomen om jezelf in te lezen.

Nog wat line-array leesvoer:

* Uitleg line-array - JBL
* Meyer Sound
* Design Guidelines for Practical Near Field Line Arrays (High End)
* Line-array vliegsysteem (zeer netjes en simpel, is zeker over nagedacht)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)