Forum > Zelfbouw Speakers

b&c 15 PW40 - 8

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
23-12-2006 11:10
hallo,
ik heb 2 woofer van B&C hier liggen.
het is namelijk de 15 PW40-8.
dit zal een verouderde versie zijn want ik vind namelijk geen parameters meer van deze woofers op internet.

weet misschien iemand de parameters van deze woofer?
want ik zou deze graag in mijn w-bins stoppen, ik neem aan dat ze beter zijn dan de eminence kappa 15 ?? razz :p

foto

zou deze woofer misschien hetzelfde zijn als de PWB40 ?

alvast bedankt!
m.v.g. sebastiaan
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
24-12-2006 18:03
heb dee informatie al gevonden wink ;)
dit topic kan op slot
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
24-12-2006 23:53
Is het een optie deze informatie ook met anderen te delen? (Of ben je hier alleen maar om je eigen vragen beantwoord te zien)?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
25-12-2006 11:35

Dré schreef:

Is het een optie deze informatie ook met anderen te delen? (Of ben je hier alleen maar om je eigen vragen beantwoord te zien)?
ja natuurlijk , sorry daarvoor razz :p

ik heb een berichtje gestuurd naar b&c en ze zeiden dat de
15 PWB40 precies hetzelfde is als de 15 PW40.
alleen is de pw40 de iets oudere versie maar ze hebben allebei dezelfde eigenschappen,

als je kijkt in de PDF file van de PWB40 dan zie je heel onderaan ook PW40 staan , dit had ik echter niet gezien razz :p PWB40.

Zalige kerst en Gelukkig nieuwjaar aan iedereen . wink ;)
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-12-2006 12:32

okido4777 schreef:

weet misschien iemand de parameters van deze woofer?
want ik zou deze graag in mijn w-bins stoppen, ik neem aan dat ze beter zijn dan de eminence kappa 15 ?? razz :p
Ik heb net de T/S paramters eens ingevoerd in WinISD en kwam er meteen achter dat deze speaker niet geschikt is voor subwoofer gebruik. Ook vind ik deze speaker niet zo best, al hangt daar wel een leuke merknaam aan. De X-max is 4,5 mm wat erg weinig is voor subwoofer gebruik, en het rendement is 97 dB/W/m. Het opgegeven rendement is gebaseerd op 2,83 Volt en niet op 1 Watt. Op 2,83 Volt komt deze inderdaad op 99 dB/W/m uit, en dat verkoopt beter. Als subwoofer laat deze speaker een gigantische powerdip zien.

Zoals bekend geloof ik nooit blindelings de specificaties van de fabrikanten, maar alleen hetgeen wat ik meet en bereken.

Deze B&C speaker is een leuke speaker als topkast in een 15/2 combinatie, maar als subwoofer zou ik eerder voor speakers uitkijken met een hoge X-max van minimaal 7,5 mm, ook al hebben deze speakers een lager rendement.

Ook zou ik nagaan of er een 4-layer voice coil inzit. 4-layer voice coils hebben een lager rendement en een hoge inductiviteit, maar hebben weinig last van power compressie. Eindresultaat is dat deze speakers bij hoge belasting meer geluidsdruk geven, en dat belangrijke aspect vergeten velen.

TCMC
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
25-12-2006 12:47
ik had ook door dat deze niet zo zeer voor subwoofer gebruik geschikt is , maar ik gebruik deze speaker dan toch pas rond de 50 Hz tot ca 200 Hz in een kamer van ongeveer 50 liter omdat deze in een w-bin komt...
als ik deze speakers invoer in winISD dan zijn de resultaten toch iets beter dan de kappa 15 van eminence,
de frequentie zakt iets naar 60 Hz en heeft wat minder last van een powerdipje in het werkgebied.
en hij kan ook een beetje meer vermogen aan razz :p

wat denken jullie ervan ? , kappa 15 in de w-bins houden of deze toch maar vervangen door de PW40 ?

mss kan ik ze beter eens verwisselen en dan luisteren welke het beste klinkt?

ik heb deze speakers bij overgekocht bij een kennis voor 50 euro voor ze allebij , voor dat geld kon ik ze dus niet laten liggen razz :p .

hoe zou ik erachter kunnen komen of deze een
'4-layer voicecoil' heeft ?
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-12-2006 15:25
Ik heb net de T/S paramters eens ingevoerd in WinISD en kwam er meteen achter dat deze speaker niet geschikt is voor subwoofer gebruik
Computer simulatie's zijn ook niet heilig wink ;)
Als de gegevens van een speakerfabrikant al niet kloppen, en je voer deze in een simulatie programma, is de uitkomst ook dicutabel.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
25-12-2006 17:40
Ik heb eigenlijk nog nooit keiharde bewijzen gezien dat het wel óf niet zo is, tenminste niet genoeg. Voor beide valt wat te zeggen. Voordat ik daar een algemene uitspraak over zou willen doen, zou ik toch wel tientallen, zo niet honderden steekproeven moeten doen, voor een aantsl van de veelgebruikte merken.
Beperkt tot het simuleren op zich, zie ik een tiental bepalingen ook wel als een leuke indicatie. Bied iemand zich aan wink ;)?

Er moet wel een hele grote stap tussen waarheid en simulatie zitten wil de B&C 15 PW40 geen vooruitgang zijn in een w-bin t.o.v. de Kappa 15 en het beoogde gebruik. Persoonlijk zie ik wel een linear verband tussen simulatie en resultaat.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
26-12-2006 17:51

Rademakers schreef:

Ik heb eigenlijk nog nooit keiharde bewijzen gezien dat het wel óf niet zo is, tenminste niet genoeg. Voor beide valt wat te zeggen. Voordat ik daar een algemene uitspraak over zou willen doen, zou ik toch wel tientallen, zo niet honderden steekproeven moeten doen, voor een aantsl van de veelgebruikte merken.
Beperkt tot het simuleren op zich, zie ik een tiental bepalingen ook wel als een leuke indicatie. Bied iemand zich aan wink ;)?
Qua simulaties en speaker simulatie programma's ontlopen deze bij de T/S parameters alleen maar achter de komma, en wel wat afrondingsfouten betreft. Het belangrijkste om de T/S parameters te bepalen is dat je over een zeer betrouwbare impedantie curve beschikt, en daar gaat het wel eens vaker fout en treden ook afwijkingen op die in de tientallen procenten kan zitten. Ook de delta mass methode is niet de beste, maar wel erg gemakkelijk.

Waar ik zelf ben achter gekomen is dat met name bij rendement van +2 dB tot -2 dB afwijking in gaat zitten, en dan baseer ik me op 2,83 Volt spanning in 8 Ohm.

Ander punt is het gedrag bij hoge belasting, en daar lopen de meeste simulatie programma's spaak. Ik heb al meegemaakt dat speakers met goede T/S parameters het niet zo best doen en dat budget speakers met tamelijk slechte T/S parameters het best wel goed doen. RTA metingen blijven toch onontbeerlijk. Vergeet ook niet de power compressie, want daar zitten vaak aanzienlijke verschillen in. Helaas geven de meeste fabrikanten dit niet op. Zelf heb ik ook geprobeerd dit te meten met de transfer functie, maar kom alleen maar relatieve verschillen tegen bij verschillende soorten voicecoils onderling. Speakers, met name subwoofers met "slechte" T/S parameters en een hoge inductiviteit hebben weinig last van power compressie.

Voor de OP zit niks anders op dan gewoon te proberen. In een W-bin wordt de conus in het werkgebied zwaarder belast door de air load en wordt de conus uitslag nogal stevig afgeremd.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
26-12-2006 18:00

okido4777 schreef:

hoe zou ik erachter kunnen komen of deze een
'4-layer voicecoil' heeft ?
Meestal door de inductie van > 3 mH. Ik heb al 15 en 18 inch woofers in de handen gehad die ruim 4 mH hadden. Helaas is de inductiviteit lastig op te meten. Je kunt dit alleen maar doen als je de impedantie curve hebt en de DC weerstand weet. Uitrekenen is erg gemakkelijk.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)