Forum > Licht

Twijfels over laser output

(87 reacties. Pagina 1 van 9)
Moderator(s): Dré
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
20-11-2006 00:43
Uhm ja weer een topic over een laser.
Ik heb 3 lasers in het gebruik, allen afkomstig van big dipper.
Hieronder 3 links naar filmpjes:

https://members.chello.nl/mstuurman/test1.wmv
https://members.chello.nl/mstuurman/test2.wmv

Zoals je ziet 3 lasers.
Links en rechts zouden een output moeten hebben van 50mW, of het klopt weet ik niet, doet er ook niet zoveel toe.
De middelste laser zou 150mW moeten doen, dus lijkt he me dat ie beter/feller zichtbaar moet zijn.
Ik heb het idee dat de middelste helemaal niet zoveel feller is als ie zou moeten zijn/lijken.
Nu kan dat natuurlijk optisch bedrog oid zijn, aangezien straaldikte etc. ook nog invloed heeft op de zichtbaarheid.
Nu heb ik een foto gemaakt van de module die erin gebouwt zit, misschien dat iemand de gegevens die erop staan wat zegt:
https://members.chello.nl/mstuurman/IMG_0624.JPG (2MB fullsize)
Misschien dat iemand hier wat zinnigs over kan zeggen...?
pom pom
MarkyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 4-6-2010
Berichten: 124
20-11-2006 09:01
Met vermogens van lasers (vooral in China) wordt erg geknoeid, meten met een speciale meter, is de enige zekerheid.
Bovendien zijn groene lasers in het begin van hun levenscyclus erg onstabiel.
Dit betekent dat een groene laser na enkele uren gebruik een drastische vermindering van zijn output kan hebben. Daarom worden deze lasers bij een degelijke constructeur eerst enkele dagen in test gezet om te kijken of het vermogen niet verminderd.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
20-11-2006 12:56
Een beoordeling op basis van beeldmateriaal lijkt me extreem lastig, maar misschien als je alle variabelen verder kent of weg kunt strepen dat er nog wel iets over te zeggen is. Met verschillende golflengtes door elkaar als in deze filmpjes zal het niet simpeler worden.

"Nauwkeurig" zal dat niet zijn, vergelijk het maar met het "op het oor" beoordelen van verschillende geluidsniveau's.

Echte meters zijn volgens mij niet heel erg duur meer, of allicht kun je een meting laten doen bij een laser-bedrijfje. Realiseer je wel dat de meter dan wel goed geijkt moet zijn, anders weet nog weinig. Hoewel je ook met een niet-gelijkte doch wel lineaire meter natuurlijk wel vergelijkingen tussen lasers onderling kunt maken.

Als je van knutselen houd en het experiment niet schuwd: Ik heb een tijd terug zelf geprobeerd een thermische laserpowermeter te maken. In de laserfaq staan nog meer ontwerpen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-11-2006 15:08
Is een lichtmeter en een schuifmaat niet voldoende?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
20-11-2006 15:47
Dat moet die meter wel overweg kunnen met de al snel vrij extreme vermogensdichtheden, en er zijn nog wat andere haken en ogen. De laserfaq bevat ook de nodige info over powermeters.

Meters op basis van fotodiodes (in al hun soorten) zijn echter in essentie inderdaad gewone lichtmeters.
Er moet dan rekening gehouden worden met de golflengte, de energie per foton neemt immers toe met dalende lambda.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-11-2006 16:19
Zowel de duitse firma laserworld (HW veranstaltungstechnik) als Revolutiontech geven de Big Dippers een andere output mee. (zie ook een ander laser topic hier). Geen idee hoe men aan die andere waarde komt.
Is het gemeten? Zo ja, voor of na de spiegel?
Voorbeeld

Alhoewel een foto weinig zegt heb ik hier wel een duidelijk voorbeeld, de buitenste twee lasers zijn 300Mw, de binnenste 100Mw. Door de vele rook zit er op de spiegels van de buitenste twee behoorlijk veel residu waardoor de patronen niet of nauwelijks meer uit de unit komen.
Normalerwijs zie je op lange afstand het verschil tussen deze lasers duidelijk. (de 300Mw's komen veel verder) Ga je echter dichtbij staan, dan valt het niet extreem op.
Uiteraard bij gelijke patronen, want ook daardoor kan het lijken dat de ene unit beter presteert dan de andere.

Zoals bovenstaand vermeld, meten is de enige manier om te weten wat nu eigenlijk de "echte" output is.
Big Dipper zelf vermeld bij geen enkele laser een output van 150Mw.

[OFF TOPIC] Welke rookmachine gebruik je?
Het ziet er namelijk naar uit dat de rook mooi egaal verspreid is.

Martin.
kvm entertainment
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
20-11-2006 16:23
1 x bewerkt. Laatst door Paulus0013 op 20-11-2006 16:29
Welke rookmachine gebruik je?
Het ziet er namelijk naar uit dat de rook mooi egaal verspreid is
Ik heb geen idee welke rookmachine daar gebruikt wordt.
Wat ik wel weet is dat de rook vanaf boven in de zaal middels een fan recht naar beneden geperst/geblazen wordt.

Het lijkt me overigens heel erg sterk dat in mijn geval het verhaal van residu op spiegels opgaat.
De 150mW laser is amper gebruikt en de kleine lasertjes al regelmatig.
Vreemd blijft voor mij dat het me vanuit de zaal opviel dat de kleine laser eigenlijk feller oogden..
pom pom
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
20-11-2006 16:28
Welk type laser zijn het sowieso? Vind de bewegingen van de middelste wel creabea!
Light Image
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
20-11-2006 16:30

JeroenVDV schreef:

Welk type laser zijn het sowieso? Vind de bewegingen van de middelste wel creabea!
Zie dit topic:
www.new-line.nl/forum/read/?t=23399/
pom pom
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-11-2006 16:40

Paulus0013 schreef:

Ik heb geen idee welke rookmachine daar gebruikt wordt.
Wat ik wel weet is dat de rook vanaf boven in de zaal middels een fan recht naar beneden geperst/geblazen wordt.
Zoiets zal het wel zijn. Mobiel niet al te makkelijk uit te voeren. Momenteel ben ik nog steeds aan't klooien om de rook fatsoenlijk te verspreiden zonder dat het hinderlijk word. Aan de output (van de lasers) zal het niet liggen. Bij een pro2000 van martin is het alles of niets, dus daar moet nog een oplossing voor komen.
Het lijkt me overigens heel erg sterk dat in mijn geval het verhaal van residu op spiegels opgaat.
Het residu verhaal is uitsluitend om aan te geven dat spiegels wat van je output afsnoepen. (zie ook geplaatste plaatje van de vermindering van de spiegels)
Vreemd blijft voor mij dat het me vanuit de zaal opviel dat de kleine laser eigenlijk feller oogden..
Vergeet niet dat die dunne stralen van de middelste unit (bij sommige patronen)al snel lijken op minder output.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)