Forum > Newbie Forum

vraagje technische gegevens van een mengpaneel?

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
MasterboyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2003
Laatste: 22-10-2016
Berichten: 167
14-10-2006 12:11
Wat ik me afvraag is of het al te zien is aan de technische gegevens van een mengpaneel of een bepaald mengpaneel een goede klank heeft?Zoals aan gegevens van signaal/ruisverhouding ofzo?
Want als je diverse mengpanelen aansluit en luistert dan hoor je uiteraard soms veel verschil in de klankkwaliteit.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
14-10-2006 12:15
Goedkope mixers is gewoon een beetje geluk hebben,
er zitten wel pareltjes tussen, maar luisteren is het devies.

Bij duurdere mixers zijn er echt wel verschillen.
Net zoals smaken verschillen.
De meeste zijn kwalitatief prima, maar de technische gegevens zeggen niet alles.
Er is ook een stukje gevoel bij.

Dus eerst bepalen wat voor klank je zoekt (voor zover dat mogelijk is),
En dan vooral veel vergelijken, luisteren, beleven en voelen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MasterboyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2003
Laatste: 22-10-2016
Berichten: 167
14-10-2006 15:33
Ja, ik heb al ondervonden dat ik veel verschil hoor in de klank van bijvoorbeeld een Rodec MX-300MKIII en een Ecler Max-90V.
Ik vind dan die Rodec klank slecht tov Ecler, maar voor anderen is dat misschien andersom.
Want als de Rodec klank echt slecht was, zou er niet in bijna iedere Belgische discotheek een Rodec staan denk ik.
Het zal dus vaak met persoonlijke smaak te maken hebben.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
14-10-2006 20:00
Buiten dat zitten er volgens mij grote verschillen in hoe de toonregeling precies regelt, welke niet altijd zullen blijken uit alleen de opgegeven centerfrq en het max gain bereik. Er zijn ook nog parameters als de steilheid van de diverse hellingen, de regelkarakteristiek van de potmeter voor die band etc.
En ik heb op basis van wat men op het internet beschrijft het stiekume vermoeden dat in sommige moderne toonregelingen meerdere parameters tegelijkertijd beinvloed worden.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
15-10-2006 21:12

Masterboy schreef:

Wat ik me afvraag is of het al te zien is aan de technische gegevens van een mengpaneel of een bepaald mengpaneel een goede klank heeft?
Nee. Geval is namelijk dat er EN veel te weinig info gegeven wordt EN de gegeven info lang niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Als er WEL voldoende info gegeven zou worden EN als die info zou kloppen (en dus vergelijk mogelijk maakt) dan zou je er wel een redelijke conclusie aan kunnen knopen (maar helaas...).
Want als je diverse mengpanelen aansluit en luistert dan hoor je uiteraard soms veel verschil in de klankkwaliteit.
Kleine verschillen: Ja. VEEL verschil? Alleen als je defecte mixers vergelijkt met goed werkende mixers (of zelf fouten maakt bij aansluiten/instellen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
23-10-2006 10:05
Het is jammer dat niet alle "technische" gegevens afdekken of een mengpaneel goed of slecht klinkt. Klank ( en de beleving hiervan) is nu eenmaal een subjectieve element van het verhaal.

Ik heb jaren geleden met een Solton mengpaneel gedraaid, welke ik zeer muzikaal vond klinken ( solton mix 8-2). Omdat ik meer kanalen nodig had ben ik naar andere mengpanelen over gegaan en heb nooit meer het mooie geluid gevonden wat ik hierop had.

Genoeg anderen vond dit mengpaneel maar zo-zo en hadden hun eigen voorkeur voor wat hun weer "fantastisch" vonden. Volgens mij geldt hier: " smaken verschillen" en moet je nemen wat jou aanspreekt.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-10-2006 20:54

HR Sound schreef:

Het is jammer dat niet alle "technische" gegevens afdekken of een mengpaneel goed of slecht klinkt. Klank ( en de beleving hiervan) is nu eenmaal een subjectieve element van het verhaal.

Ik heb jaren geleden met een Solton mengpaneel gedraaid, welke ik zeer muzikaal vond klinken ( solton mix 8-2). Omdat ik meer kanalen nodig had ben ik naar andere mengpanelen over gegaan en heb nooit meer het mooie geluid gevonden wat ik hierop had.

Genoeg anderen vond dit mengpaneel maar zo-zo en hadden hun eigen voorkeur voor wat hun weer "fantastisch" vonden. Volgens mij geldt hier: " smaken verschillen" en moet je nemen wat jou aanspreekt.
Als je alleen afgaat op de klankregeling, dan hoef je bij de hoge en lage tonen regeling maar een klein beetje zichtbaar verschil te hebben in de grafiek, echter op het geheer kan het een verschil van dag en nacht zijn. Zo heb ik in het verleden de klankregeling van TV's en auto radio's misbruikt om de tekorten van de ingebouwde luidsprekers enigszins op te vangen. Zo verlegde ik de kantelfrequentie van de lage tonen regeling wat naar beneden, terwijl ik die van de hoge tonen regeling iets omhoog legde. Voordeel was met name dat de spraakverstaanbaarheid overeind bleef, terwijl er toch wat meer en diepere basweergave in de muziek zat. Ingreep is vaak eenvoudig door de datasheets van het betreffende IC te downloaden en de condensatoren van de klankregeling wat aan te passen.

Ga ik dit vertalen naar mixers, dan wil ik voor CD's een klankregeling hebben waarvan de kantelfrequentie van de lage tonen vrij laag ligt en die van de hoge tonen vrij hoog. Hier kun je veelal tekorten in opnamens en luidspreker systemen wat opvangen. Ook het regelbereik zie ik dan het liefst van + en -24 dB bij de lage tonen. Het mid gebied heb ik dan het liefst rond de 1 KHz liggen.

Bij live, microfoons en instrumenten heb ik dit het liefst andersom. Dit geeft voor CD's etc een agressief regelbereik, maar voor de rest is het ideaal en veel live mixers voldoen hier ook aan. De mid regelaar heb ik het liefst parametrisch, maar een centerfrequentie van 1700 - 2000 Hz voldoet in veel gevallen.

Het is en blijft een smaak kwestie wat klankregelingen betreft. Een ultieme klankregeling is bijvoorbeeld de Behringer DEQ2496.

TCMC
MasterboyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2003
Laatste: 22-10-2016
Berichten: 167
24-10-2006 12:53
Bedankt allemaal voor de goede uitleg.
Want ik vond het al vreemd dat ik echt klankverschil hoorde toen ik een Ecler Mac90V en daarna een Rodec MX300MKIII aansloot op dezelfde installatie en beide met de toonregelingen neutraal.
De Rodec klonk meer alsof de Mid-Toonregeling ver open stond, terwijl de Ecler mooi helder klonk.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)