Forum > Zelfbouw Speakers

Meest ideale 15 inch SUB

(39 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
11-9-2006 20:19
Hallo zelfbouwers,

ik ben bezig met het ontwerp voor de voor mijmeest ideale subwoofer.
Lijstje met wensen:
- compact, ca. 100 liter inwendig (kubus model)
- hoog rendement
- goede basweergave voor complete laagbeleving.
- vermogen ca 500 watt
- betaalbaar

Toepassing, zowel live als drive-in werk.

Welk type woofer zou hiervoor in aanmerking komen?
Zelf lijkt de Beyma LX60 wel wat te zijn, is echter redelijk prijzig.
Iemand ideeen of ontwerpen?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Dj FlashlightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
Berichten: 202
11-9-2006 20:36
Ik heb zo'n gevoel dat de BassBabe wel in de buurt komt. Misschien geen 100 liter -> 160 liter, maar wel erg licht. En anders wel behoorlijk interessant is. wink ;)

Alleen jammer dat dat toppic niet heel erg actief meer is.
ja...
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
11-9-2006 21:38
Je zou eventueel ook kunnen overwegen om iets á la Nexo LS500 te bouwen. Heb zojuist weer een setje van vergelijkbare kastjes gebouwd, en 't blijven heerlijk strak klinkende kastjes die lekker laag doorgaan.

Volgens mij heb ik zelfs nog twee van deze kasten half afgebouwd op zolder staan. Ik zal deze binnenkort in 't tweedehands gedeelte plaatsen. Wellicht iets voor jouw.
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
12-9-2006 12:36

Frank76 schreef:

Hallo zelfbouwers,

ik ben bezig met het ontwerp voor de voor mijmeest ideale subwoofer.
Lijstje met wensen:
- compact, ca. 100 liter inwendig (kubus model)
- hoog rendement
- goede basweergave voor complete laagbeleving.
- vermogen ca 500 watt
- betaalbaar

Toepassing, zowel live als drive-in werk.

Welk type woofer zou hiervoor in aanmerking komen?
Zelf lijkt de Beyma LX60 wel wat te zijn, is echter redelijk prijzig.
Iemand ideeen of ontwerpen?
Ik heb een ontwerp van EAW met de volgende kenmerken :
- 117 liter
- Hoog rendement , nee iets minder maar zeer aanvaardbaar
- Goede basweergave ( zeg maar sub weergave vanaf 33 hz +/- 3db ) shocked 8O
- Vermogen 1000 watt AES ( speaker is de befaamde RCF L15P200AK )
- En het is betaalbaar wink ;)
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
12-9-2006 12:48

sis schreef:

Ik heb een ontwerp van EAW met de volgende kenmerken :
- 117 liter
- Hoog rendement , nee iets minder maar zeer aanvaardbaar
- Goede basweergave ( zeg maar sub weergave vanaf 33 hz +/- 3db ) shocked 8O
- Vermogen 1000 watt AES ( speaker is de befaamde RCF L15P200AK )
- En het is betaalbaar wink ;)
sis
Hoi Sis,
ben erg benieuwd naar je ontwerp, als ik die RCF speaker in WIN ISD simuleer krijg ik een kast van 87 liter en een -3 dB punt van 46 Hz.
Heb je een paar tekeningen hiervan?
Groeten
Frank

P.S. de overige suggesties ga ik eens op het gemak bekijken.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
12-9-2006 13:10

Frank76 schreef:

sis schreef:

Ik heb een ontwerp van EAW met de volgende kenmerken :
- 117 liter
- Hoog rendement , nee iets minder maar zeer aanvaardbaar
- Goede basweergave ( zeg maar sub weergave vanaf 33 hz +/- 3db ) shocked 8O
- Vermogen 1000 watt AES ( speaker is de befaamde RCF L15P200AK )
- En het is betaalbaar wink ;)
sis
Hoi Sis,
ben erg benieuwd naar je ontwerp, als ik die RCF speaker in WIN ISD simuleer krijg ik een kast van 87 liter en een -3 dB punt van 46 Hz.
Heb je een paar tekeningen hiervan?
Groeten
Frank

P.S. de overige suggesties ga ik eens op het gemak bekijken.
Het is niet mijn ontwerp , het is een EAW ontwerp !
Ik werk met die kasten en verschillende forumleden ( hier en op een andere forums hebben ze nagebouwd ) bij mijn weten met volle tevredenheid .
En inderdaad, winisd toont iets anders, vandaar heb ik dit programma van mijn computer gedonderd

Stuur me even een mailtje dan stuur ik jou het ontwerp
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
12-9-2006 17:57
Dat -3 dB punt van 33 Hz haal je natuurlijk alleen met de bijbehorende (eaw) processor.
als ik die RCF speaker in WIN ISD simuleer krijg ik een kast van 87 liter en een -3 dB punt van 46 Hz
WinISD berekend gewoon één van de vele mogelijkheden, net zoals de SB150 één van de vele mogelijkheden is. Optimaal is immers slechts een kwestie van perspectief.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
12-9-2006 18:56
En inderdaad, winisd toont iets anders, vandaar heb ik dit programma van mijn computer gedonderd
He Sis, da’s ook mooi... Als het –2 graden is en de thermometer geeft dat aan, gooi je die dan ook weg omdat de uitkomst je niet bevalt? laugh :D laugh :D

Zaken als diepgang, rendement en het formaat van de kast hangen met elkaar samen. Heel simpel gezegd, zie het als een kubus met deze parameters op de X, Y en Z-as. Bijvoorbeeld meer rendement -> minder diepgang. Meer diepgang -> minder rendement en/of een grotere kast.
Meer laag uit een bestaande kast halen kan ook met een processor. De speaker zal dan wel veel grotere uitslagen gaan maken op lage frequenties omdat ‘ie in feite buiten zijn akoestische bereik komt. Bij onkundig gebruik is ‘ie dan snel kapot te spelen.

@ Frank, je hebt het over rendement en een complete laagbeleving. Wat versta jij onder het laatste? Voor de meesten is dit een voelbare druk in het kickbas bereik maar voor anderen weer diepgang.
Als we het bij basreflex-kasten houden; voor kickbas heb je geen 100 liter nodig, er zijn woofers die in een kleinere kast veel voelbare druk geven. Diepgang is een ander verhaal. Ik vind dit zelf erg indrukwekkend en iets toevoegen aan het geluid maar daar staat dan een lager rendement (dus vaak zware versterkers) tegenover en vaak een grotere kast.

Voor gebruik bij zowel disco als live zou ik een mooi compromis zoeken. Dus wellicht iets minder rendement ten gunste van enige diepgang (-3 db op ca. 45 hz) dan komt een basgitaar tenminste ook goed door in het lage bereik. Er zijn genoeg 15”-ers die dat kunnen, kwestie van zoeken en simuleren.

Groetjes,
Jan.
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
12-9-2006 20:31

Janbo schreef:

En inderdaad, winisd toont iets anders, vandaar heb ik dit programma van mijn computer gedonderd
He Sis, da’s ook mooi... Als het –2 graden is en de thermometer geeft dat aan, gooi je die dan ook weg omdat de uitkomst je niet bevalt? laugh :D laugh :D
Groetjes,
Jan.
Ja , natuurlijk , dan is het een slechte thermometer laugh :D Weg ermee
Even alle gekheid op een stokje
De SB 150 is één van de weinige , zoniet enigste kast met een 15" die dit aankan wink ;)
En dan spreken we over vermogen , kilootjes razz :p , diepgang, compact, enz...
Inderdaad een MX proc. is gewenst, maar kan ook zonder !!!
Winisd is een rekenprogramma en rekent niet optimaal , of rekent wel optimaal, afhankelijk van de situatie
Ik ging ervan uit,( de vraagsteller zijn vraag ) """ Meest ideale 15" sub """
Dus hij kreeg mijn antwoord !
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
12-9-2006 21:43
Wat mij betreft hoeft die thermometer voorlopig nog geen –2 aan te geven, hehe...

WinISD is inderdaad niet heilig maar biedt wel een mogelijkheid om uit te zoeken wat verschillende afstemmingen doen. Ook kun je drivers onderling met elkaar vergelijken, handig toch? De werkelijke resultaten komen naar mijn ervaring bovendien redelijk tot goed in de buurt van de simulaties.

De L15P200 heeft zich in de loop der jaren wel bewezen als subdriver, echter zit een –3 db punt van 33 hz er volgens mij niet in zonder processor. Een hz of 40 ok, en dat is voor een 15” PA-speaker al knap laag.
De SB 150 is één van de weinige , zoniet enigste kast met een 15" die dit aankan
Dan heb ik voor ome Sis nog wel de BMS 15N840. In een 100 liter kast een –3 db van ca. 36 hz, in een 85 liter kast een –3 db van ca. 38 hz. En dat zonder enige processing... Helaas heeft dit wel een keerzijde; een gevoeligheid van ca. 93 – 94 db waar de RCF er nog zo’n 95 uit haalt volgens de simulatie. Dit illustreert nog maar weer eens dat de factoren diepgang en rendement met elkaar samenhangen. Hoop dat de OP met deze discussie ook wat meer te weten komt over wat hij wil met z'n baskasten happy :).

Nog een leuk detail: de BMS heeft een neodymium magneet. In combinatie met de Wisaplex kast 25 kilo schoon aan de haak inclusief 100 mm Tente wielen wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)