Forum > Licht

Berekening diameter en gewicht baseplate

(49 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
FreeStylerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 21-8-2011
19-8-2006 14:37
Hallo

Weet er iemand hoe je het gewicht en grootte bepaald van een baseplate?
Ik zou deze op maat willen laten maken en liefst op het ideale gewicht (om gewicht en volume te besparen bij transport), maar wil niet inboeten aan veiligheid. (hoe zwaarder hoe stabieler)

Waarvoor het moet dienen: er komt een stuk trio truss op van 2m (Mobiltruss) met daarboven een movinghead van max 25KG + 2KG baseplate (movinghead is vastgeschroefd op een standaard baseplate van Mobiltruss). Truss weegt 11KG.

Alvast bedankt
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
19-8-2006 14:58
Er zal vast wel een berekening zijn voor de ideale ratio.

Wat ik uit de praktijk ken zijn baseplate's van 110x110 cm. (Rigging Box)
De dikte van het staal is ongeveer 5a6 mm.

Het voordeel van zo'n grote oppervlakte is dat je ze niet(per ongeluk) om kunt duwen want dan sta je zelf al op de baseplate.

Transport technisch zijn baseplates, die bedoeld zijn voor een los stukje truss, altijd lompe, zware ondingen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
TimmiejStandaard Lid
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 15-9-2009
19-8-2006 19:41
Indien kosten geen rol spelen kun je ook denken aan een basis van een truss tower. Kost wat meer natuurlijk happy :)
Boxen zijn net vogels, ze horen beide te vliegen
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
19-8-2006 20:24
In princiepe blijft het met iedere Baseplate altijd staan zolang er geen krachten van buiten op het geheel inspelen. De enige kracht is immers recht naar beneden. Helaas is dat in de pracktijk niet het geval, en daarvoor gebruik je dus zo'n baseplate. Die baseplate maakt het geheel op 2 manieren stabieler.
A) het verlaagt het zwaartepunt.
B) het vergroot het grondoppervlak.

Beide effecten van de baseplate hebben als gevolg dat het zwaartepunt minder snel buiten het gebied loodrecht boven het grondoppervlak komt. Maar hoe groot en zwaar je je baseplate ook maakt, er zal altijd een hoek zijn met de grond waarbij het hele zaakje toch omvalt. Je zult jezelf je dus eerst af moeten vragen welke kracht op welke hoogte (ivm met het hefboom effect) het hele zaakje moet kunnen weerstaan.

Gelukkig hebben we in de pracktijk ook nog het bovengenoemde voordeel van de beperkte armlengte van mensen waardoor men vanaf een bepaald oppervlak van de baseplate zelf op de baseplate moet staan om hem om de truss om te duwen. Echter moet je wel in je achterhoofd houden dat de truss niet persee direct door iemand omgeduwt hoeft te worden, maar het ook iemand kan zijn die met een grote kar rijdt o.i.d.

@ Timmy: hij probeert de afmetingen te minimaliseren wink ;). Bovendien zijn die trusstowers LELIJK (imo)en zie je en baseplates nouwelijks.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DouweVIP Lid
19-8-2006 21:10

big bang schreef:

Echter moet je wel in je achterhoofd houden dat de truss niet persee direct door iemand omgeduwt hoeft te worden, maar het ook iemand kan zijn die met een grote kar rijdt o.i.d.
En er kan ook een vrachtwagen mijn huis inrijden.wink ;)
Je kunt natuurlijk alle ramp scenario's op gaan noemen maar dat kun je ook niet doen.

Gewoon een grote stalen plaat is de meest gebruikte oplossing. Een paar halve koppelingen er op vast bouten en klaar is kees. Misschien nog een paar gaten in maken om aan op te tillen.
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
19-8-2006 21:19

Douwe schreef:

big bang schreef:

Echter moet je wel in je achterhoofd houden dat de truss niet persé direct door iemand omgeduwt hoeft te worden, maar het ook iemand kan zijn die met een grote kar rijdt o.i.d.
En er kan ook een vrachtwagen mijn huis inrijden.wink ;)
Ik hoop niet voor je dat het gebeurt razz :p. Anyway vandaar ook onderstaande opmerking:

big bang schreef:

Je zult jezelf je dus eerst af moeten vragen welke kracht op welke hoogte (ivm met het hefboom effect) het hele zaakje moet kunnen weerstaan.
Waar de grens ligt van wat wel en niet veilig is durf ik je niet te zeggen. Dat het zaakje niet bestand hoeft te zijn tegen een terroristische aanslag lijkt me duidelijk, dat het bij de wind van een ventilator niet om mag vallen eveneens, maar dat het niet om moet vallen als iemand ongelukkig draait met een scaffpipe in z'n handen dat dan het zaakje niet om mag vallen hangt er al helemaal vanaf hoe hard die man loopt etc.
Wat je wel kunt doen is: bepaal de grootte van de baseplate met maten zoals jet jou goed uitkomt. Houdt het daarbij wel realistisch, dus kijk even naar bestaande baseplates. Vervolgens ga je berekenen welke kracht er op 2 meter hoogte nodig is om het zaakje om te duwen en kijk of dat acceptabel is. Die disscussie van wat wel acceptabel is en wat niet zullen misschien iets van richtlijnen voor bestaan, en anders kan dat nog een mooie discussie worden op het forum.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DouweVIP Lid
19-8-2006 21:30
Om wat voor type moving head gaat het eigenlijk. Kan best handig zijn aan gezien er veel verschil is in de movement tussen diverse MH's.

Als iemand de berekening weet ben ik ook best geintresseert.
JadjongStandaard Lid
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
20-8-2006 04:28
Als je een basis neemt van 1x1M en de truss incl basis weegt 50KG dan zal er zo'n 490N neerwaardse kracht zijn. Dit is op 0.5M van het kantelpunt(midden baseplate). Als je nu op 2 meter hoogte tegen de truss aan duwt heb je 25% van de neerwaardse kracht nodig om het bouwsel in beweging te krijgen(krachtXarm=krachtXarm). MAAR.... de truss en de movinghead komen door het bewegen steeds dichter bij het kantelpunt(rand baseplate) te liggen hierdoor werkt hun neerwaardse kracht steeds meer in het nadeel, zoals bij een steekwagen. Afhankelijk van de hoogte wordt het effect steeds groter.
De berekeing die daar bij hoort kan ik op dit tijdstip niet meer tevoorschijn toveren, misschien deze week nog.

Rinus Bakker(van de bekende cursus) heeft als regel 'hoogte = 4x breedte' voor binnen en 'hoogte = 3x breedte' voor buiten. Let er ook op dat antiklim-mechanismen ook een effect hebben(vooral met veel wind).
FreeStylerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 21-8-2011
20-8-2006 10:06
Hallo iedereen

Alvast bedankt voor al jullie reacties.
De movingheads die erop komen zijn van het type Mac250, Movitec SL250 en nog enkele andere MSD250 movingheads.
Deze constructies komen meestal op een vast podium uit de buurt van het publiek.

Raph
DouweVIP Lid
20-8-2006 21:04

FreeStyler schreef:

Hallo iedereen

Alvast bedankt voor al jullie reacties.
De movingheads die erop komen zijn van het type Mac250, Movitec SL250 en nog enkele andere MSD250 movingheads.
Deze constructies komen meestal op een vast podium uit de buurt van het publiek.

Raph
Dan zou ik (uit ervaring) baseplate's maken van 65x65 cm. Met een dikte van ongv. 5mm. Aangezien de 250 niet veel gewicht rond slingert en er geen publiek mee in aanraking komt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)