Forum > Geluid

Digidrive SH-4K4 eindtrap (2x1900Wrms) ervaringen

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
12-7-2006 13:13
Het oorspronkelijke idee van de Digidrive SH4K4 eindtrap komt uit een Punisher topic. Om dit topic niet teveel te vervuilen met daar niet thuishorende informatie heb ik het even hieronder neergezet.

JVS schreef:

big bang schreef:

big bang schreef:

Moet het nog kleiner, dan zou je nog aan deze kunnen denken.
Wat ik wel even was vergeten te vermelden: let er op dat deze (SD serie) niet gegarandeerd stabiel op 2 Ohm draait. De eerst genoemde serie (SH-serie) wel. Zie ook: hier
Binnenkort de eerste gebruikerservaring; ik heb me in 'n gekke bui een SH-4K4 besteld om eens te proberen..... Specs zien op papier erg netjes uit (2x1900Wrms in 4 ohm). Ben benieuwd wat hij doet in vergelijking met Labgruppen LAB2002/4000 en de oude trouwe Crest 8001.
Gisteren een Digidrive SH-4K4 op gaan halen. Eerste indruk was zeer goed. Nette behuizing met getapte schroeven, geen plaatschroeven. Voorzien van een zeer nette massieve 6mm (!) dikke aluminium frontplaat. XLR-doorlussingen zijn aanwezig en een low-cut per kanaal schakelbaar op OFF/30/50Hz. Cliplimiters zijn uit te schakelen (en te switchen tussen SLOW en FAST response). Groundlift switch, sensitivity switches, eigenlijk alles is aanwezig !

Helaas vielen de metingen ietwat tegen. Bij één kanaal belast (met een 1KHz sinus, in de cliplimiter) kom ik niet boven de 1640Wrms uit. Bij beide kanalen belast zal dit vermogen nog verder zakken. De bovenste railspanning van het PSU zakt hierbij van 141,5Vdc naar 127Vdc. Lijkt er dus op de de voeding redelijk slap is.

De verdere meetresultaten volgen nog.

Van 't weekend eens wat praktijk-vergelijken maken op dubbel 18" subs. Resultaten volgen !
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
12-7-2006 13:40

JVS schreef:

Helaas vielen de metingen ietwat tegen. Bij één kanaal belast (met een 1KHz sinus, in de cliplimiter) kom ik niet boven de 1640Wrms uit. Bij beide kanalen belast zal dit vermogen nog verder zakken. De bovenste railspanning van het PSU zakt hierbij van 141,5Vdc naar 127Vdc. Lijkt er dus op de de voeding redelijk slap is.
Bij veel (met name wat duurdere) versterkers wordt er door de ontwerper rekening mee gehouden dat hij gebruikt wordt voor muziek (en niet voor met maken van patroontjes op een scoop). Gebruik dus liefst een crest factor 6dB signaal (bijvoorbeeld toneburst 50% on/50% off) of 9dB (33% on, 67% off (give or take)). Die laatste komt overeen met stevig gecomprimeerde muziek (en die eerste met roze ruis (alleen voor idiotenmuziek dus ;-))

Doe je dat niet dan ben je niet aan het onderzoeken hoe goed de versteker zal presteren bij muziek maar hoe goed de versterker zal presteren bij een continue sinus. En geen enkele PA versterker wordt in het veld op die manier gebruikt (gelukkig)...

Een aantal versterkermerken nemen de moeite een goede omschrijving voor het testen te geven, bijvoorbeeld deze.

Bij jouw "test" zou een FP-6400 dus zo maar stevig minder kunnen presteren dan je zou mogen verwachten van de versterker. Niet omdat die FP-6400 slecht is (want... dat is ie zeker niet) maar omdat je test voor onze toepassing gewoon totaal niet overeenkomt met de praktijk (en dat lijkt me toch niet het doel van de test; aantonen dat de test niet overeenkomt met de praktijk ;-)

Staan in dit document trouwens nog andere, vaak aangehaalde, valkuilen van tests (valkuilen die door het gros van de mensen keer op keer toch maar weer genegeerd worden; daarbij de boodschapper verguisend...). dB matching, phase check, limiters uit. Ook leuk om te lezen is dat zelft bij lage vermogens de limiter aangesproken kan worden (onzichtbaar vanwege het trage reageren van de ledjes). Stopt een stevige sok in de mond van de mensen die in het verleden herhaaldelijk gegild hebben hun sets nooit de clip in te jagen (een utopie die alleen in de gedachten van de fantast bestaat ;-)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
12-7-2006 15:20
Hey, leuk topic happy :). Ik ben heel benieuwd naar de metingen. Heb je de amp bij digidrive zelf opgehaald?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
13-7-2006 15:27
Dré, ik ben het met je eens dat je van de meetgegevens die ik in eerste instantie neergeschreven heb je rustig mag concluderen dat ze weinig relatie hebben met muzieksignalen. Ik heb echter nog een aantal andere metingen uitgevoerd, een aantal daarvan vanochtend. Dit is onder andere het vermogen bij witte ruis met een Crest factor van 4:1 resp. 6:1 en een vergelijk met een subbas-signaal uit een stukje dancemuziek. Vooral bij dit laatste vergelijk springt naar boven dat de voeding van de Digidrive bij lage frequenties het vermogen niet kan leveren. Bij hogere frequenties (>1KHz) en een redelijke crestfactor zorgen de secundaire voedingselco's voor voldoende energie. Bij een loop van 4 beats uit een stukje dancemuziek (gefilterd van 50-150Hz, dus puur LF) gaat het vermogen van de digidrive rap achteruit.

Ik zal het hele stuk tekst met metingen wat richting Digidrive is gegaan straks even vertalen naar 't nederlands en hier plaatsen. Op m'n eerste set metingen had ik reeds na enkele uurtjes netjes een reactie met hun metingen en randvoorwaarden.

Ik ben de eindtrap niet rechtstreeks bij Digidrive gaan afhalen (ben geen dealer), maar wel bij 'n oosterbuur :-)
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
13-7-2006 18:50
Ik ben vandaag bij de importeur geweest en de digidrive's op mijn TSX set geprobeerd.
Naar vooren kwam ook dat het laag tegenviel van de SH4K4 maar de SD2404 op mid/hoog zeer open klink.
Ik heb een aantal versterkers op de meeting, 6 augustus, misschien wil je hier bij zijn JVS, zo kunnen we de versterkers op verschilende systemen proberen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
13-7-2006 19:19
Ik ben momenteel nog aan het mailen met Digidrive duitsland (volgens mij een van de ontwerpers).
heb hun zostraks vergelijken gestuurd met Lab2002 en de conventionele Crest 8001 en QSC MX3000a.
Bij een bepaald basrijk muzieksignaal leverde de eindtrappen respectievelijk:
SH-4K4 - 1378Watt (tegen 1900Wrms in specsheet)
LAB2002 - 1711Watt (tegen 1400Wrms in specsheet)
Crest 8001 - 1225Watt (exact de rms-waarde in specsheet)
QSC MX3000A - 1352Watt (tegen 1200Wrms in specsheet)

Alles gemeten met beide kanalen belast in 4 ohm. Netspanning is bij de metingen niet onder de 224Vac gekomen.
Alle eindtrappen hielden het thermisch vol, behalve de digidrive viel na enkele minuten in de protect.

Bij digidrive zijn ze nog druk aan't meten, hun komen vreemderwijs op hogere waardes uit. Zodra het zaakje duidelijk is zal ik alle meetgegevens hier plaatsen.

@Ivo, ik zou graag komen, maar moet even zien hoe ik met de tijd zit. Tevens is het voor mij nogal een misselijk ver stukje rijden..
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
14-7-2006 14:32
Mijn meetgegevens zijn inmiddels bevestigd door Digidrive. Ik heb hun een stukje muziek gestuurd in MP3 formaat en hun kwamen op exact dezelfde meetwaarden uit. Tevens hebben hun hetzelfde signaal eens gevoerd aan 2x dubbel 18" subjes (Beyma 18G50). Hierbij was de uitgangsspanning weliswaar wat hoger, echter bleek de eindtrap soms tijdens een piek terug te vallen naar de lagere spanningsrail. Iets zit er dus niet helemaal lekker in hun ontwerp.

Op de dummyload en bovenstaande kasten heeft hij ook een SH-3204 losgelaten. Deze bleek op het sublaag nagenoeg dezelfde prestaties en meetwaarden te leveren. Met een muzieksignaal (50-150Hz, hoofdzakelijk 72Hz basklappen aanwezig) leverde de eindtrap 1378Watt. Op 2x dubbel18 18G50 subjes was dit 1682Watt. Dit verschil zal 'm hoofdzakelijk in de impedantie van de 18" drivers zitten.

Conclusie: de SH-4K4 is minder geschikt als sublaag eindversterker. De voeding kan hiervoor niet voldoende stroom leveren. De SH-3204 heeft een nagenoeg identieke voeding en levert op het sublaag dan ook hetzelfde vermogen als de SH-4K4. Enkel op het mid/hoog is de SH-4K4 in het voordeel.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-7-2006 00:55

JVS schreef:

SH-4K4 - 1378Watt (tegen 1900Wrms in specsheet)
LAB2002 - 1711Watt (tegen 1400Wrms in specsheet)
Crest 8001 - 1225Watt (exact de rms-waarde in specsheet)
QSC MX3000A - 1352Watt (tegen 1200Wrms in specsheet)
Is het deels ook niet zo, dat je krijgt waarvoor je betaald?
Volgens mij is de digidrive de goedkoopste uit het lijstje.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
24-7-2006 11:42
Neemt niet weg dat een versterker de opgegeven specs zou moeten kunnen halen (tenzij die specs vergezeld gaan van bergen disclaimers).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
25-7-2006 19:00
Gaan specs dat niet altijd?

Zoals one channel driven, en 2, netspanning, muzieksoort of sinussignaal, ferquentie of hele spectrum etz?
Soms..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)