Forum > Licht

Rookmachine (nog een keer)

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Ben-EStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 1
12-6-2002 21:37
Kort vraagje:
Kan je een Turbo Fogger 2000 eigenlijk vertikaal (90 graden helling) gebruiken?
Ik ga met m'n tijd mee: Vroeger had ik nog een wasbordje, nu een wastrommel!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 13473
12-6-2002 21:57

Ben-E schreef:

Kort vraagje:
Kan je een Turbo Fogger 2000 eigenlijk vertikaal (90 graden helling) gebruiken?
Naar boven gericht zal wel lukken (als je de jerrycan er even uithaalt natuurlijk!), naar beneden zou ik niet doen (je hebt kans dat de zwaartekracht dan z'n werk gaat doen).

Tip: De Luna/MJS machines hadden, af "fabriek", de temperatuur nogal hoog ingesteld staan. Hierdoor krijg je een gratis "aromamachine" feature. Je kunt de thermostaat ongeveer 1/4 terugdraaien. Wel even goed checken of de machine op deze lagere temperatuur nog wel alle vloeistof verbrandt (omdat er anders ongelukken kunnen gebeuren).

Als je jezelf niet vertrouwt met deze ingreep, NIET DOEN!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 9491
12-6-2002 23:40
Als je de rook naar beneden wilt richten zou ik het app horizontaal laten staan en dan er een stuk slang van minstens een halve meter aan doen.
De lenge van de slang vangt dan eventueel de niet verdampte vloeistof of, en je kunt de slang alle kanten uit richten. Je kunt bij de loodgieter ook hele mooie flexibele metalen slang krijgen. Kost in kleine diameter weinig.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
13-6-2002 13:10

Tom schreef:

Als je de rook naar beneden wilt richten zou ik het app horizontaal laten staan en dan er een stuk slang van minstens een halve meter aan doen.
De lenge van de slang vangt dan eventueel de niet verdampte vloeistof of, en je kunt de slang alle kanten uit richten. Je kunt bij de loodgieter ook hele mooie flexibele metalen slang krijgen. Kost in kleine diameter weinig.
zorg dan wel dat er tussen het spuitstuk en de ingang van de slang een afstand van minstens 7cm zit, anders heb je kans dat je rookmachine niet genoeg lucht aan kan zuigen.
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
13-6-2002 14:00
Ueuhm Alf...ben je zeker dat je over een rookmachine en niet over een stofzuiger bezig bent? Naar mijn weten (ik kan fout zijn natuurlijk) zuigt een rookmachine alleen rookvloeistof...

tiemen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 9491
13-6-2002 15:36
Waarom weet ik niet precies, maar bij mijn beste weten kan je de slang gewoon rechtstreeks op de nozzle aansluiten.
Ik zou echter wel een wat grotere diameter nemen dan de diameter van de nozzle.
Een centimeter of 8 a 10 minstens.
Dan kan de rookachine z'n druk wat makkelijker kwijt en hoopt de boel niet op in de slang waardoor je druk verliest. Als de druk in de slang ook te hoog word loop je het risiko met de terugslag waardoor je spruitstuk eerder verstopt kan raken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 13473
13-6-2002 15:53
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 13-6-2002 15:54
Bij veel machines zie je dat de slang NIET luchtdicht op de machine aangesloten wordt MAAR dat er een soort van "open" koppeling gebruikt wordt.

En daar is ook een reden voor. Als je hem "dicht" aansluit dan zal er altijd een gedeelte van de rook terugslaan in de (behuizing van de) machine. Deze komt dan langzaamaan (maar veel sneller dan bij normaal gebruik) vol te zitten met vloeistof (en da's niet zo lekker).

Voor distributiesystemen wordt vaak een behoorlijk dikke slang gebruikt (dikte van de luchtafvoer van de droogtrommel). Dit om de doorstroming zo minimaal mogelijk te verhinderen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
13-6-2002 15:59
Ah, nu snap ik hem...Als je de slang direct op de uitgang zou aansluiten zou de laatste rook nie door heel de slang weggespoten kunnen worden en dus zou er wat blijven hangen en terug in rookmachine gaan...Mja, daar kan ik je wel in bijtreden...en als je toch een perfecte koppeling wil, zorgen dat er door ventillator of compressor altijd luchtverplaatsing (richting uitgang) is.

Maar naar mijn ervaring is dingen voor je rookmachine zetten niet zo'n goed idee, je krijgt altijd die vettige vloeistof...dan zou ik toch voor het rookmachine-kantelen gaan...

Tiemen
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
13-6-2002 19:29
Als je een rookslang wilt gebruiken zijn er een paar dingen waar je op moet letten, zoals al is gezegd.
- dikte van de slang
- afstand tussen machine en slang
- lengte van de slang
Het slimste om te doen is een beetje experimenteren met de verschillende mogelijkheden, wat ik aanraad is een slang van ongeveer 10 cm doorsnede en een afstand tussen machine en slang (hangt af v/d output van de machine op dat moment) van ongeveer 5 tot 8 cm.
Wat je absoluut nooit moet doen is een machine onder een hoek van 90 graden hellen, niet voor- en niet achterover. Een rookmachine is gebouwd om horizontaal het effectiefst te werken. Naar beneden gericht is gevaarlijk voor onderstaand publiek en naar achteren ehb je kans dat of de pomp niet sterk genoeg is(lijkt mij onwaarschijnlijk maar toch happy :) )
Wat je zou moeten proberen als je de rook naar beneden wilt richten is, een windmachine voor de machine plaatsen en dan de rook naar beneden blazen. Wat ook een mogelijkheid is (dit is een dure en professionel oplossing) om de rook d.m.v. vloeibare CO2 in een module af te koelen, hier door daalt de rook automatisch en je krijgt een "sprookjesachtige" rook op de vloer.

Hopenlijk genoeg info groet Douwe
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
17-5-2005 09:13
Waar ik hier NIETS over voorbij zie komen, is een waarschuwing voor de hoge temperatuur. Tom komt aan met een idee van een flexibele metalen slang. NIET DOEN!

Ik ben aan het experimenteren geweest met buizen met gaten erin, slangen, en andere hulpstukken bij een Pro-2000. Na een paar keer spuiten om te testen zijn de metalen buizen niet meer aan te raken door de temperatuur. Ze worden gloeiend heet! Dit zal dus ook gebeuren bij metalen flexibele slangen. Pas daar dus echt mee op!!!!

Flinke PVC buizen zijn door de hitte na een kwartiertje test en experimenteerwerk zo flexibel en buigzaam geworden als een rubberen gasslang.

!!
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)