Forum > Newbie Forum

aansluitingen op mijn flightcases

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Jan7Account Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 12-12-2005
Berichten: 10
26-10-2005 15:34
ik wil in mijn flightcases aansluitingen maken.

ik heb twee draaitafelcases
www.new-line.nl/v/12672
een case voor mijn mixer
www.new-line.nl/v/12236
en een rackcase voor mijn versterker e.d
www.new-line.nl/v/10899
nu wil ik daar allemaal aansluitingen in maken zodat ik ze snel en makkelijk op en afbouwen kan.

het volgende begrijp ik al:

ik moet op iedere case een powercon
in en uit maken om door te lussen
ook moet ik op de rackcase aansluitingen maken voor speakon.
in mijn rack maak ik het in zon standaard gaatjes paneeltje van drie eurie's

om mijn geluid door te lussen moet ik denk ik xlr gebruiken.
hier zit hem het probleem.......
hoe werkt dat?
moet ik per case 2x een driepolige xlr nemen (een om de rode tulp van mijn tt aan te knopen en een om de witte aan te knopen) of gaat dit anders.
en wat doe ik met het aarde draadje van mijn draaitafel? hoe verbind ik dat makkelijker en mooier aan mijn mixer? via de aarde van de speakon> heeft een speakon dat wel?

ik wil deze koppelingen op een paneeltje in ruimte die over is in mijn case, bij mijn draaitafels is dat ongeveer 5cm aan de achterkant over de volle breedte en bij mijn mixer is dat ongeveer 15x15cm.
hier kan ik dus een mooi plaatje maken met aansluitingen.

is dit een goed idee,
kan iemand mij wat duidlijker maken met het xlr verhaal (links waar ik het zelf kan vinden, ik heb gezocht!)
hoe doen jullie dat? hebben jullie soms foto's? alvast bedankt!

met vriendelijke groet

jan van niekerk
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
26-10-2005 16:08
Ik heb hier een pagina met wat info over hoe ik het op de vereniging gedaan heb: https://aart.vslcatena.nl/cgcable.php happy :)

Over het voor stereo line signalen gebruiken van enkele drie- of vijfpolige connectoren is vrij pas nog wat discussie geweest. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen, maar het kan wel.
Jan7Account Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 12-12-2005
Berichten: 10
26-10-2005 16:24
ok dan!
relaxte info, maar hoe heb je nou dat gnd draadje verwerkt van de draaitafel? ik heb het wel gezien maar nog niet helemaal begrepen.....
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
26-10-2005 16:34
De GND-draad zit aan de draaitafelkant aan de x (1) van de linker xlr connector. Het signaal zit zowel links als rechts op pinnen 2 en 3.

In de mixercase lopen losse gnd-draden van de pinnen 1 van de xlr chassisdelen naar de mixer. Beide, want anders heeft het rechter stuk aan de draaitafel geen afscherming. De signalen op 2 en 3 zijn met een gewone asy kabel (of hier een sy kabel asy gebruikt) bedraad naar de mixer.

[edit]
Plaatje is vandaag overigens iets aangepast nav eerdere vragen.
De reden dat ik het laatste stukje asy doe is omdat het een heel gepruts is om een extra gnd-draad netjes in de RCA connectoren te krijgen, en een extra draadje in de case maakt me niets uit. happy :)
OzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 27-9-2020
Berichten: 93
7-11-2005 15:21
Dan heb ik ook nog een vraag... Aangezien ik op mijn draaitafels geen grnd draad heb, heb ik mijn tafels maar met 1 xlr kabel aangesloten, voor zowel linker signaal als rechter signaal..(dus de - bij elkaar op 1 pool, en de + elk een losse pool) Mag dit, want het werkt wel perfect. Groeten, Ozzy
The Show Must Go On!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
7-11-2005 17:30
Omdat ik graag ook al mijn DJ-Gear in flightcases wil doen, heb ik nog een vraagje. Ik wil namelijk zo min mogelijk kabels gebruiken, om alles zo simpel en netjes mogelijk te houden. Dus het liefst 2 kabels, een Pwercon-in voor de stroom, en een XLR voor het signaal. Nu heb je alleen 2 XLR kabels nodig, en ik vind 1 ook wel zat.

Is het daarom mogelijk om een 5-polige XLR te gebruiken, dan kom je in ieder geval niet in de war met je microfoon en DMX kabels. Allen levert dat geen problemen op met storing en dergelijke? Dan is bv. pin 1 en 2 de plus (links en rechts), en 3 en 4 de min (links en rechts) en 5 de GND (heb de pinnen nu in willekeurige volgorde genoemd), kan dat zonder problemen?

Lijkt mij namelijk een mooiere oplossing dan die hele bergen xlr kabels, en 2 aansluitingen in een flightcase vind ik alweer netter dan 3razz :p.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
8-11-2005 10:43
5-polig voor draaitafel is geen probleem (en zelfs absoluut aan te raden). Heb het in m'n laatste set precies zo gedaan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
OzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 27-9-2020
Berichten: 93
8-11-2005 18:49
Oke, maar 'mag' het ook zoals ik het heb gedaan?!? dus met een 3 polige xlr stekker?!? aangezien ik geen grnd draad heb.
Groeten, Ozzy
The Show Must Go On!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
8-11-2005 19:11
@ 3p XLR voor TT zonder gnd wire: Het zal volgens mij geen extra problemen introduceren.

@ 5p voor 2 x sym line: Kan natuurlijk prima, zie de techdock's voor de aansluitingen happy :) Ik zie er zelf niet zo veel (kosten / handigheids- ) voordelen in, maar als je weinig connectoren belangrijk vind is het een nette oplossing.

Is er overigens een praktische dubbelsymetrische ronde kabel in de handel voor deze toepassing ?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
8-11-2005 20:35
Moeilijk te krijgen. Ik heb ooit een klein rolletje 2-parige kabel kunnen aanschaffen MAAR dat paste erg moeilijk in een XLR stekker.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)