Forum > Zelfbouw Speakers

Beyma 15K200 / SM115K optimale kastinhoud

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
MusicloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2005
Laatste: 6-4-2010
Berichten: 38
11-8-2005 21:54
Beste lezer,

Binnenkort wil ik gaan beginnen aan mijn eerste zelfbouw speakerset. Ik heb in het verleden wel eens speakers gebouwd, maar het resultaat was amper een luidspreker te noemen. Van afgedankt spaanplaat en Philips units/filters iets moois proberen te maken resulteerde vaak in vreselijk geluid en kapotte conussen etc. etc. Nou ja, elke zelfbouwer weet vast wel wat ik bedoel razz :p !

Maar goed, ik wil dus graag 2 3-weg topjes gaan bouwen voor een compacte drive in. Uit een topje komt vaak niet echt diep laag. Ik hoop met mijn volgende gedachte daar verandering in te kunnen brengen: op www.sound.westhost.com/project71.htm kwam ik dit schakelingetje tegen. Het is een Linkwitz Transform schakeling, een soort actieve basprocessor, hij krikt het laag wat op zonder dat je versterker er al teveel van merkt. Het is ontworpen door meneer Linkwitz zelf (ja die van de Linkwitz/Riley filters/X-overs). Ik heb hier en daar genoeg verhalen gehoord dat dit schakelingetje ook echt werkt, mits je speakers goed ontworpen zijn. En daar gaat mijn volgende vraag over: Ik wil graag de Beyma 15K200 (300 watt) of de Beyma SM115K (500watt en opvolger van de 15K200) gaan gebruiken. Dit omdat deze speaker echt laag kan, een lage resonantie frequentie heeft (27Hz!!) en ook nog niet eens zo duur is. Echter wil het schakelingetje alleen goed werken mits je kast een zo optimaal mogelijke inhoud heeft voor deze speaker, en deze kast moet tevens luchtdicht zijn, dus geen baspoorten hebben.

Nu ben ik zelf al flink aan het stoeien gegaan met winISD. Echter kom ik telkens op de meest uiteen lopende waardes uit, ik snap er niet veel van. Ik wou dus eens vragen op dit forum vol met techneuten of iemand eens wilde kijken wat de optimale kastinhoud is van 1 van deze 2 speakers. Ik heb alle T/S parameters al in een winISD bestandje gezet, deze vind je gezipt hier:
expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=Drivers.zip

Het bestand SM115KZA is ingevuld zonder de autocalculator, en rechtstreeks van een PDF file af. ZA staat voor Zonder Autocalculatie. Mocht je een ander programma gebruiken, dan vind je hier de datasheet van de 15K200: www.bmm-electronics.nl/document.asp?document_id=111&link=Datasheets/beyma/15k200.pdf

En hier vind je de datasheet van de SM115K: profesional.beyma.com/ENGLISH/pdf/descarga.php?pdf=SM-115%20K.pdf

Ik hoop dat iemand mij hiermee wil helpen, voordat ik dadelijk een van deze woofers stuk blaas. Misschien hebben andere mensen er ook nog iets aan omdat deze speakers volgens mij vaak worden gebruikt, echter nooit in gesloten kast configuratie.

Alvast bedankt!

Edit: Ik heb nog even een simulatie met winISD gemaakt in een kast van 57,50 liter. Een screenshot hiervan vind je hier: expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=speaker.jpg
Ik zag namelijk dat winISD zelf ook al een bestandje met T/S parameters had van de 15K200. Dit zal toch wel moeten kloppen dan?
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
12-8-2005 10:36
Loop hem even langs weet je het zeker. Staat trouwens een handleiding voor WinISD in dit forumgedeelte sticky dus vind je wel.
I'll take you to the KoffieShop...
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
12-8-2005 10:54
De 15K200 is een PA-woofer die inderdaad flink diep komt. In een kast van 125 liter kom je aan een Q van 0,5 hetgeen het meest ideaal is voor impulsweergave. Bij een BR stem je deze kast af op zo’n 35-36 hz. Dit is voor PA doeleinden echt diep genoeg. Gesloten is een heel ander verhaal. Een kast van 125 liter is mogelijk maar voor gesloten kasten wordt ook vaak een Q gebruikt van 0,7 hetgeen op zo'n 54 liter komt voor deze speaker. Laag komen doet ‘ie dan niet meer. Dit electronisch opkrikken is een absolute afrader omdat de belastbaarheid onder de 70 hz bij dit gesloten systeem snel afneemt. Komt bij dat de 15K200 een relatief soepele ophanging heeft en daardoor in zo’n opgekrikte kast ook snel aan zijn Xmax zit. Daarnaast zit je met een lager rendement in frequenties waar je dit nodig hebt (gebied 40-70 hz)

Iets anders; je hebt het over een topkast, die hoeft toch niet zo laag te komen? En een topkast van 125 liter exclusief middentoner en hoorn is en enorm ding dat je niet meer op een statief krijgt. Een kast van 54 liter is compacter maar dan is de 15K200 niet de juiste speaker meer, al helemaal niet voor een topkast.

Eigenlijk het belangrijkste; wat voor shows wil je ermee doen? In veel gevallen is een losse sub(s) met topkast (al dan niet op een paaltje) handzamer en veel flexibeler. Een sub werkt goed op de grond (3 db extra door koppeling) en een handzame en veel lichtere topkast op hoogte voorziet het publiek van mid en hoog. Het is niet voor niets dat veel systemen hierop zijn gebaseerd.

Good luck!
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
12-8-2005 13:40
Tis ook maar wat je wil met je speakers.
Deze speakertjes kunnen inderdaad laag maar dan is de belastbaarheid niet echt geweldig door de grote powerdip.
Ik heb 6 SM115K's in gebruik. Deze zijn op rendement en powerhandling afgestemd en niet op diepgang.
Dit wil zeggen dat deze niet lager komen als 45hz maar wel een hehoorlijk rendement hebben en 1kw versterkervermogen kunnen verdragen.
(48.5hz poortafstemfreq, 135L netto kast)
Op deze manier is een strakke highpassfilter wel noodzakelijk!

Als je laag wil gaan kun je idd het overwegen om de kasten rond de 35-40hz af te stemmen. Dan gaat het een stuk dieper maar heb je wel veel minder belastbaarheid en minder rendement.
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
MusicloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2005
Laatste: 6-4-2010
Berichten: 38
12-8-2005 15:45
Ok, dus maar geen Linkwitz Transform schakeling. De reden dat ik mijn topjes van een goede bas wil voorzien is omdat we voorlopig geen vervoer hebben voor meerdere subs. Ook wil ik het geheel graag compact houden ivm opslag. Maar jullie bevelen me dus iets anders aan. Wie weet een goed alternatief wat aan mijn wensen voldoet en makkelijk te bouwen is? Ik wil de toppen graag gebruiken voor wat drive-in werk tot 100 man, dat soort dingen. Graag een reactie met onderbouwing en links naar de bouwtekeningen enzo. Ik heb nog wel een D-EQ (digitale equalizer) van Alesis staan, die kan ik natuurlijk ook in de strijd gooien om het laag wat op te krikken?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
15-8-2005 23:19
Is twee topjes en één sub niets voor je? Op die manier hou je het compact, terwijl je toch een heel volwassen (bas)geluid kunt neerzetten.

Een equalizer doet niets magisch en laat het indirect toch op de speaker aankomen. Simuleer maar eens met filters in WinISD Pro.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)