Geni Brilliance ombouwen
(25 reacties. Pagina 1 van 3)Moderator(s): Dré
CalipsoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-3-2004 Laatste: 6-10-2024 Berichten: 506 | 21-7-2005 21:19 |
1 x bewerkt. Laatst door Calipso op 21-7-2005 23:39 Beste medeforumers..Ik heb van Jop een oud licht effect over kunnen kopen. Echter wil ik deze ombouwen naar de huidige standaarden Hieronder versta ik: Dmx aansluiting. Vervanging connectors. Een uren-teller voor de lamp. (en gelijk een nieuwe lamp uiteraard) nieuwe Fan. Verder ga ik het apparaat grondig schoonmaken en mischien een nieuw lakje verf geven. Hij gaat tot op de schroef uit elkaar. Het apparaat heeft 1 potmeter als controller. Ik ga nog nameten wat die ding presies doet zodat ik er een ombouwkit voor kan vinden. Volgens Jop werkte hij op 10 volt en de potmeter geeft een waarde door naar het effect. De reactie van het effect is langzaam lopen. naar snel tot en met een strobo (shutter) functie. Mischien een idee om er een meerkanaals apparaat van te maken waar mee ik de 3 bewegingen (het rondraaien van de spiegel-schotel, het draaien van de peramide in de voorkap en de shutter) apart kan regelen. (dit alles werkt alleen met muziek) Zou het volgens jullie verstandig zijn om een 3 kanaals apparaat van te maken. Of er gewoon 1 van laten. Ben ik eits vergeten wat er nog bij zou kunnen om het apparaat beter te laten werken / handiger in de besturing zal worden? Geld is niet echt een probleem. Heb er behoorlijk wat voor over (tot +/- 350 euro inclusief nieuwe lamp) Het licht effect bevat een hmi-575 als lamp. daarom denk ik dat een uren-teller handig is omdat deze lamp een bom kan worden en dan is heel het effect naar de haaien. Dus de huidige lamp (waar ik niets van weet) gaat er zowieso uit. Een foto van het effect en foto van de spiegelkap waarvan de aansluiting behoorlijk gaar is Een foto van de projector Die wel een likje verf kan gebruiken En als laatste een foto van het binnenwerk Die behoorlijk ouderwets en vuil is. waar echt wat aan gedaan moet worden Heeft iemand verder nog tips of dingetjes waar ik op moet letten. Ik ga een poging doen om er volgende week aan te beginnen (maar mezelf kennende duurt het nog wel een weekje langer ) Bij voorbaad dank! | |
wat een onzin in dit vak | |
DriveinteamStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-4-2004 Laatste: 16-5-2016 Berichten: 281 | 21-7-2005 21:51 |
Ik denk dat het helemaal niet verstandig is er een dmx effect van te maken. Het gaat je een hoop geld kosten en een hoop moeite. Waarschijnlijk moet je voor de motoren en shutter ed allemaal een apparte transformator. een 3 kanaals dmx print als ze die maken anders een 4 kanaals dan heb je dus een nutteloos kanaal. Of 3 enkele, Al met al het gaat je een hoop tijd geld en moeite kosten. | |
-bart-VIP Lid Uit: Nederland Sinds: 12-10-2002 Laatste: 14-8-2015 Berichten: 388 | 21-7-2005 22:09 |
Helemaal afgezien van het feit of het de moeite of het geld waard is, overschat je eigen kunnen niet. Schoonmaken, spuiten, simpele en voordehand liggende verbetingen is natuurlijk een goede eerste stap. Maar loop niet al te veel op de dingen vooruit. Natuurlijk is de brillance om te bouwen naar dmx, maar de succes kans hangt nogal af wat je ervaring met electronica is. Wat voor soortgelijke projecten heb je al ondernomen, of is dit je eerste kennismaking met de soldeerbout? | |
Petty materialists! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 21-7-2005 23:27 |
bestaat van dit ding niet al een dmx uitvoering? | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
CalipsoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-3-2004 Laatste: 6-10-2024 Berichten: 506 | 21-7-2005 23:33 |
hmzz... Ik heb mijn pioneer hdj-1000 al hersteld/verbeterd. Ik heb nu mbo elektro en heb stage gelopen bij de efteling waar ik de vogelrok treinen aangepast heb. Ook de voeding van kleinduimpje en reus heb ik zelf verbeterd... (omdat deze niet genoeg kon leveren.) Ik kan ook (simpele) filters ontwerpen e.d. Daarna ook bouwen Het gaat mij ten eerste vooral om het ervan leren. En omdat ik heel graag met elektronica bezig ben. De technische details weet ik zelf ook wel. En ik ga nu HBO elektro doen. ten 2de maken mij de kosten niet zoveel uit. Aangezien als ik dit effect door zou verkopen dit ook terug zie in de winst ervan. en ten derde vind ik een losse schuif-potmeter nou niet bepaald handig. Als ik tijd heb maak ik daar wel een foto van. Het gaat mij meer om de dingen die ik vergeet en dat ik ervan leer en bovendien er weer een licht effect aan over hou wat met de huidige besturingen mee kan. Ook schijnen er velleman kitjes te zijn om een 0-10 volt regeling om te bouwen naar dmx. Ik heb dit wel overwogen om te doen. En je zult me er niet vanaf kunnen praten. Daarintegen wel helpen met dingetjes die handig kunnen zijn om erop te bouwen. Je kunt het mischien beter zien als een soort oefenproject om mijn kennis in praktijk te kunnen brengen. | |
CalipsoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-3-2004 Laatste: 6-10-2024 Berichten: 506 | 21-7-2005 23:34 |
Tom schreef: bestaat van dit ding niet al een dmx uitvoering? | |
JurrieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-4-2003 Laatste: 4-1-2024 Berichten: 620 | 21-7-2005 23:47 |
Hoe is de aansturing van de shutter en functies nu precies, puur op de muziek? Als het zo is dat het op 0-10V werkt en 2V bijv. programma 1 is, 3V prog 2, 9 V de shutter etc. kun je dit redelijk simpel oplossen met een demux (kan een los printje zijn maar ook bijv. een me72 van Botex/Showtec etc.). Eventueel heb ik nog een Fal Primoscan liggen waarvan 2 stappenmotoren vervangen moeten worden, hier zit echter wel al dmx op... 4 kanalen. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 21-7-2005 23:51 |
www.new-line.nl/v/11248 Ik was in de war, het is een laser Misschien dat hij ook nog wel bestaat met gewone lamp. Volgens mij is dit ongeveer jouw effect? www.new-line.nl/v/8888 Of vergis ik me? | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
CalipsoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-3-2004 Laatste: 6-10-2024 Berichten: 506 | 21-7-2005 23:53 |
zoiets is het wel alleen dan ietsje feller en lomper :) en bovendien op afstand te besturen | |
CalipsoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-3-2004 Laatste: 6-10-2024 Berichten: 506 | 21-7-2005 23:58 |
Jurrie schreef: Hoe is de aansturing van de shutter en functies nu precies, puur op de muziek?Als het zo is dat het op 0-10V werkt en 2V bijv. programma 1 is, 3V prog 2, 9 V de shutter etc. kun je dit redelijk simpel oplossen met een demux (kan een los printje zijn maar ook bijv. een me72 van Botex/Showtec etc.). Eventueel heb ik nog een Fal Primoscan liggen waarvan 2 stappenmotoren vervangen moeten worden, hier zit echter wel al dmx op... 4 kanalen. Bedankt in ieder geval. Ik ga volgende week op mijn gemakje aan dat ding meten. Even kijken wat die potmeter presies uithaald en hoe het apparaat er op reageerd. Ik zat er idd aan te denken om 1 kanaal te pakken en dat is makkelijk te doen door een demux. Echter ik weet niet zeker of er stappen motoren inzitten. Die van de shutterlijk gewoon stop te worden gezet door een sensor of iets (die ook neit echt helemaal lekker meer reageerd omdat hij soms verkeerd zit) bij nulstand moet hij namelijk sluiten en heb al een paar keer gehad dat hij dit niet helemaal deed. Dus ook vandaar dat ik dit apparaat nog tot de bodem ga nazoeken. En ook even kijken hoe de motoren aangestuurd worden en emt wat voor spanningen etc. Je kunt met de potmeter instellen welk programma hij pakt. Maar soms duurt het even. hij heeft 5 standen -uit (shutter gesloten) -aan (shutter open) -langzaam (de spiegel houder draaid langzaam) -snel (de spiegelhouder draaid sneller en de piramide in de kap gaat meedoen) -strobo functie (de shutter gaat af en toe mee, dus niet altijd het lijkt alsof hij in een programma moet komen om hem te gebruiken) tussen langzaam en strobo functie kun je de snelheid wel varieren. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is | |
wat een onzin in dit vak |