Forum > Geluid

zwalpen van de platter v.e. technics?

(51 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
Dj sonicStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 80
16-6-2005 22:11
hey,
ik heb 2 technics staan thuis, 2 jaar geleden overgekocht, nu de ene is een vrij recente, nieuwe elektronica platen erin, maar de andere was een nog 1 van de vorige serie, die herschilderd is en er niet meer uitzag, maar het goed deed. nu zie ik een verschil met de nieuwere versie, als je naar de strobe dots kijkt bij de oude zie je ze lichtjes heen en weer gaan, net alsof ze niet constant lopen(max 2 mm. verschil), ik ben echter nog volop bezig de draaitafel te restaureren zodat hij er weer beter uitzie(nieuwe platter, pop-up, enz...)
mijn vraag is nu gaat dit veranderen als ik er een nieuwe pitchplaat in zet?(heb gemerkt dat buiten de 0% hij nog meer swalpt) of is er een knopje dat je moet draaien zoals de pitch?
en een tweede probleem: de start stop knop is hard, hij gaat niet even vlot als de nieuwe je moet er meer kracht op zetten, ik heb ergens gehoord dat het iets met vet binnen in de knop te maken heeft? wat denken jullie?(drank meschien?)
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
16-6-2005 23:33
Download even de SL service manual bij mij op de site (staat onder het kopje downloads) en stel even de juiste waarden in op de VR301 en VR302 potmeters, daarnaast zou ik meteen even de fader schoon maken aangezien die wel eens de oor oorzaak zou kunnen zijn van het zwalken (al klopt het dan weer niet met het verlopen zodra de quartz lock geactiveerd is).

Als je na dit alles nog geen verbetering hebt is mischien de drive ic naar de hemel geholpen.

Wat betreft de start stop knop, kun je inderdaad iets invetten maar dan wel met een grease (vast vet) zodat het niet overal langs loopt.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
17-6-2005 01:09
de loop van de faders kan verschillen per fader, oude en nieuwe faders kunnen een ander verloop hebben. als je 2 nieuwe besteld zijn ze hetzelfde en reageren ze dus hetzelfde.

stel ze echt af volgend het service manual, anders word het niks.

startknop is idd een kwestie van schoonmaken en opnieuw invetten.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Dj sonicStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 80
17-6-2005 15:09
ah ok, de schoonmaak voor de knop komt in orde,
de pitch is echter al eens afgesteld zoals op de site van reind, dus dat is geen probleem, de oude pitch loopt echter heel moeilijk, je moet meer kracht zetten dan op de nieuwe, waarschijnlijk is hij vuil van binnen. maar zoals reind zegt ik zie ook niet waarom hij op de kwartzlock zo een beetje zwalpt, minder dan buiten de kwartz.(tis maar 2 a 3 mm, maar het stoort mij, ook al kunde minuten na elkaar blijve beatmixen zonder probleem).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
17-6-2005 15:12
Kan zijn dat het spindlelager niet lekker meer loopt. Motor zal dat allemaal zo goed mogelijk corrigeren MAAR snelheidsfluctiaties zullen dan wel het gevolg zijn (belasting varieert immers als het spindlelager niet lekker meer is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj sonicStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 80
17-6-2005 19:56
is dit meschien ook de reden waarom de platter echter wat lager staat dan bij de nieuwe, of is dat standaard dat de oude plateau's wat lager stonden? ik zal eens filmpjes nemen en foto's als ik tijd heb.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
18-6-2005 01:03
Volgens mij is er aan de lagering nooit wat veranderd.

Als je overigens je lagering los moet gaan halen wens ik je veel plezier.... dat is het enige onderdeel waarvoor echt de complete draaitafel uit elkaar voor gehaald moet worden... razz :p

Niet dat een Technics nou zo moeilijk in elkaar zit maar tis wel een pokkewerkje (mijn record van een SL die compleet gedemonteerd was in elkaar schroeven staat op 41 minuten. laugh :D )
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
18-6-2005 01:18

Reind schreef:

(mijn record van een SL die compleet gedemonteerd was in elkaar schroeven staat op 41 minuten. laugh :D )
Nou dan verslaat Rob jouw met gemak laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
18-6-2005 03:12

dj sonic schreef:

is dit meschien ook de reden waarom de platter echter wat lager staat dan bij de nieuwe, of is dat standaard dat de oude plateau's wat lager stonden? ik zal eens filmpjes nemen en foto's als ik tijd heb.
Dat heb ik ook een keer gemerkt, de platter kwam bijna tegen de plastic onderplaat, het was een nieuwe platter op een oude lager. zal wel ooit gemod. zijn.

Ik vind het erg knap van reind dat hij een SL in elkaar zet in 40 minuten, dat te bedenken dat het een gespoten deck was waar je toch echt de nodige voorzichtigheid voor moet gebruiken. maar het is niet onmogelijk.

maar ik kan het nu idd sneller razz :p
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
18-6-2005 04:41

nijhijsr schreef:

Ik vind het erg knap van reind dat hij een SL in elkaar zet in 40 minuten, dat te bedenken dat het een gespoten deck was waar je toch echt de nodige voorzichtigheid voor moet gebruiken. maar het is niet onmogelijk.

maar ik kan het nu idd sneller razz :p
Wie zeegt dat het over die decks ging? Jij bent niet de enige die een SL kan fixen van iemand anders. sneaky :V

Als je het maar vaak genoeg doet kom je vanzelf achter de meest handige en snelste manier om het te doen. Daarnaast valt er weinig te beschadigen aan de binnenkant en als je net zoals ik altijd doe, het deck in de stofkap legt wanneer je hem in elkaar schroeft met een handdoek er tussen kan er weinig mis gaan.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)