Forum > Licht

kabelboom voor in truss

(44 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
28-4-2005 10:45
Eén van de meest tijdrovende dingen bij de opbouw van onze drive-in show is het bekabelen van de scans en moving heads in de truss. Per stuk (10 stuks) moet je een 230v-kabel en een dmx-kabeltje zoeken (ook nog uit 2 verschillende cases), deze in het apparaat prikken en later netjes aan de truss binden. Dan nog verdeelblokken voor al die 230v-kabels, die op elkaar aansluiten en een terminator zoeken in weer een andere case. En na afloop alles weer loshalen en oprollen...

Dat moet makkelijker kunnen, dus loop ik al een tijd met het idee een kant-en klare kabelboom te maken die je in één keer in de truss kan leggen en waar alle kabels (230v en dmx) al op de goede lengtes in zijn verwerkt. Voor dmx is dat niet zo'n probleem: een set dmx-kabels met tiewraps aan elkaar en aan het einde een terminator zou moeten werken.

Maar hoe doe ik dat met de 230v-bekabeling? Aan het begin een stekker, dan een snoer naar de eerste scan/head met een euro-connector eraan en die eerste scan heeft spanning. Maar hoe koppel ik dat door naar de volgende scan? Met andere woorden: hoe maak ik die aftakking? Ik heb erover gedacht daarvoor een of meer kunststof behuizingen te gebruiken waaruit alle 230v-snoeren met euro-stekkers hangen. Als het niet anders kan doe ik dat, maar eigenlijk wil ik dat liever niet. En 2 netsnoeren in één euro proppen gaat volgens mij niet.

Hebben jullie hier ideeën over? Is het makkelijk 230v/dmx combikabel te gebruiken (voor de bekabeling van de lichtsturing naar de truss gebruiken we dit trouwens al)?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SwojStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-1-2005
Laatste: 21-11-2010
Berichten: 31
28-4-2005 11:01
Dat doet er mij aan denken dat wij bij onze scans (Martin 218Pro) een extra shucko hebben ingebouwd in onze scans. Dus kun je gewoon doorprikken zoals de DMX. Wij hebben er natuurlijk wel niet zo veel (4) maar mss is het wel een oplossing.
mvg
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
28-4-2005 11:04
Ik zou het dmx gewoon altijd apart houden met eigen afgeschermde kabels.
Wel zo betrouwbaar, en veilig.
Stel dat er in de hoofdkabel (230) sluiting ontstaat, en je DMX word er even door meegenomen.

Verder kan ik je vertellen dat ik dat al een tijdje heb.
Een paar dikke multikabels voor de 230, die ik op taktiche plaatsen heb opengewerk, en daar aftakkingen gemaakt heb aan de multikabels voor 230.
alles uiteraard wel goed weer dicht gemaakt en per adertje apart ingepakt.
Om de buitienkant heen kan je dan even eens tuk krimp fohnen.

Sinds deze multikabel, heb ik mezelf zeker 20 minuten uitrollen en oprollen per optreden uitgespaart.
Je legt de multi op de truss, DMX rap je erbij aan de buitenkant, en alle (contra)stekkers zitten precies op de plaatsen waar je ze nodig hebt.

Doorprikken heeft als nadeel dat je altijd een enorm aantal kabeltjes toch extra moet aansluiten, je moet immer van de vorige naar de volgende.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
28-4-2005 11:40
Waarom niet bijvoorbeeld op 9 meter truss 2x een breakoutbox met 6 schuko's?
Tom1984Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-2-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 172
28-4-2005 11:42
Hier hetzelfde probleem.

Kabels is het meest rijdrovende zaakje. Vooral om alles dan ook nog eens een beetje netjes te laten hangen/liggen.

Afgelopen winter heb ik dan ook alle kabels bij elkaar gebonden met tie-wraps: 3*230 + 2*dmx, dat kan niet minder want mijn setje trekt 3 groepen in de truss (heb ik nog wat over voor als er bv eens een sneeuwkanon bij hangt).

Aan de onderkant dus 3*shucko en 2*dmx die ik in kan prikken.
Eenmaal boven de eerste dmx kabels in de eerste apparaten, verder doorlussen. De dmx is dan ook niet echt een probleem.

Dan de stroom: al die losse kabels, ik geloof wel 4 stekkerverdeelblokken als het erg geen 5 zijn.

Ik heb wel eens nagedacht om meer met powercon te doen en gewoon 2 grote stekkerblokken erin te leggen (groep 1+2), maar ik vraag me af in hoeverre dit de rommel oplost.

Ik hoop dat er mensen zijn met goede ideeen want ik sta ook wel open om mijn opbouwtijd nog verder in te korten.
(Nu 2 uur).
Nu ook schuimparty's!!! 125.000liter per minuut
Dj JasperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 393
28-4-2005 11:42

Tom schreef:

Een paar dikke multikabels voor de 230, die ik op taktiche plaatsen heb opengewerk, en daar aftakkingen gemaakt heb aan de multikabels voor 230.
........
Je legt de multi op de truss, DMX rap je erbij aan de buitenkant, en alle (contra)stekkers zitten precies op de plaatsen waar je ze nodig hebt.
Maar dan moet je show wel altijd op dezelfde manier opgebouwd worden. Als je altijd veel veranderingen in je opstelling hebt, werkt dit dus niet meer. Of bedoel je dit anders.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
28-4-2005 11:48
Bepaalde dingen hangen eigenlijk altijd wel op de zelfde plaats.
Strobe, scanners, par balkjes.
Maar toch heeft elke kabel die de kabelboom verlaat een stukje van 1 á 2 meter om een beetje speling te geven.

En hangt het een keer anders, dan doe je daar gewoon een kort verlengsnoertje heen.
Das minder werk dan steeds maar weer 10 meter kabel trekken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
28-4-2005 11:55
Ik gebruikte ook een kabelboom. Spanning voor de scans e.d. haalde ik echter uit continu stopcontacten in de par balken. Kun je diezelfde methode ook niet gebruiken? Scans hangen toch vaak aan weerszijden van je parbalkjes. 2 stopcontactjes aan de uiterste einden in het balkje en op kring 5 (continu kring) zetten en klaar ben je.

Tip: Gebruik je tiewraps binnenste buiten (zodat er niet zo'n scherp lipje uitsteekt). Is eerst even pielen maar na 3 wrapjes heb je het al in de vingers (en het spaart je vingers tijdens gebruik).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
28-4-2005 12:02
1 x bewerkt. Laatst door -bart- op 28-4-2005 12:10
Wat jij zoekt is een teebox. Verkrijgbaar met 3 en 5 wartels.
230 gewoon doorvoeren euro(s)/p-cons d'r uit op elke splitsing, netjes trekontlast en IP 65. Wel goed opletten bij het oprollen van dit soort kabels, want als dit eenmaal in de knoop zit, is het gedaan met je tijdwinst. wink ;)

Dmx zou ik zoals boven vermeld, loshouden van de 220, of in elk geval niet door de zelfde kabel laten lopen.

edit: Als je toch per-se combi-kabel wilt gebruiken dan kan je het best voor de 5-wartel uitvoering gaan. Dan laat je er op elke splitsing 1 euro en 2 dmx touwtjes uit komen.
Petty materialists!
Tom1984Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-2-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 172
28-4-2005 12:06

Dré schreef:

Spanning voor de scans e.d. haalde ik echter uit continu stopcontacten in de par balken. Kun je diezelfde methode ook niet gebruiken? Scans hangen toch vaak aan weerszijden van je parbalkjes. 2 stopcontactjes aan de uiterste einden in het balkje en op kring 5 (continu kring) zetten en klaar ben je.
Ik gebruik bij elk balke de vijfde kring, hierop zet ik een 3-voudig stekkerblok. Dat dus 3 keer.
Dan heb ik nog 1 stopcontact over want er hangen verder nog 8 apparaten in (mushroom, derby, 50cm spiegelbol, blacklight2x die ik doorlus, strobo, 2xbat en een martin wizard)
Tip: Gebruik je tiewraps binnenste buiten (zodat er niet zo'n scherp lipje uitsteekt). Is eerst even pielen maar na 3 wrapjes heb je het al in de vingers (en het spaart je vingers tijdens gebruik).
Done.
Nu ook schuimparty's!!! 125.000liter per minuut

Terug naar forum Reageer (zonder quote)