Forum > Licht

F.A.L. BlowStar weer in originele staat brengen.

(50 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
13-3-2005 00:09
Hallo,

Sinds vandaag ben ik de eigenaar van een F.A.L. BlowStar.
Helaas is er bijna géén informatie te vinden op Internet, zelfs op de site niet van F.A.L. zelf.

Maar misschien zijn er mensen hier op het forum, die mij uitsluitsel of info kunnen geven over dit effect.

Wat ik eerst heb gedaan, is een complete foto-sessie gemaakt van alle onderdelen en type-plaatjes. Zodat ik hem niet steeds uit elkaar hoef te halen, als ik iets wil checken.

Waar ik zeker van ben, is dat de spiegel niet origineel is. Waarschijnlijk is hij gewoon nagemaakt door een glaszetter (zit trouwens ook vast met plakband, ik neem aan dat hij ooit gelijmt heeft gezeten, maar met wat?). Kom ik gelijk op mijn eerste vraag: Is zo'n originele spiegel normaal spiegelglas of is het toch iets speciaals en maakt het wat uit met de licht opbrengst?

De kom (weet iemand de naam van dit onderdeel?) is volgens mij een keer opnieuw beplakt met spiegeltjes. Ze steken ook over de rand heen, wat volgens mij niet hoort. Als je goed kijkt, zie je dat de ruimte tussen het boutje en het glas minimaal is. Er zit ook een behoorlijke slingering in de kom. Daardoor zijn waarschijnlijk ook verschillende spiegeltjes kapot gegaan, en volgens mij, is zelfs de kom een keer volledig vastgelopen waardoor er verschillende spiegeltjes zijn verbrand. Of de kom is een keer losgekomen en heeft een tijdje met de spiegelzijde op de lamp gelegen.

Nu mijn volgende vraag, hoe heeft het ooit gezeten en hoe kan ik dit geprul op een behoorlijke manier oplossen?

Alle reacties zijn van harte welkom.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
13-3-2005 12:25
Hallo,

Weet iemand hier in Nederland de importeur van F.A.L.?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
-bart-VIP Lid
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
13-3-2005 14:49
1 x bewerkt. Laatst door -bart- op 13-3-2005 14:59
In hoeverre wil je gaan om hem in originele staat te brengen? Restaureren is leuk maar ook duur! Ik kan me bijv. voorstellen dat er nogal wat strooilicht uit de ventilator komt, daar kan je iets aan doen, maar dan is ie niet meer in originele staat!

Ik denk dat je uiteindelijk gewoon een betrouwbaar en bijzonder apparaat met een nostalgisch tintje wil hebben.

Als je contact met fal kan krijgen dan maak je kans dat de meeste onderdelen nog wel te krijgen zijn. Maar ik ben bang dat die niet voor een vrienden prijsje over de toonbank gaan. De "kom" noemen ze meestal de mirror dish. Ik heb wel vaker gezien dat de spiegeltjes over de rand steken, das niet zo vreemd. Maar de kom moet écht weer worden uitgelijnd, voor je het weet ben je ruim de helft van je licht kwijt.
En de spiegel(tjes) plak je met spiegelsiliconen lijm van de bouwmarkt. Ronde dichro spiegeltjes lijken me vrij moeilijk aan te komen.
Petty materialists!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-11-2024
13-3-2005 14:51
Die spiegeltjes op de foto zijn volgens mij geen dichro spiegeltjes. Vanuit verschillende hoeken zie ik namelijk steeds dezelfde kleur (op de foto).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
-bart-VIP Lid
13-3-2005 14:58
Zo te zien heb je gelijk.
Petty materialists!
WebbieStandaard Lid
13-3-2005 15:09
Hallo Bart,

Bedankt voor je respons.

-bart- schreef:

In hoeverre wil je gaan om hem in originele staat te brengen? Restaureren is leuk maar ook duur!
Als het kan helemaal in originele staat. Ik wil in princiepe de "dish" eerst weer netjes en origineel krijgen.
Ik kan me bijv. voorstellen dat er nogal wat strooilicht uit de ventilator komt, daar kan je iets aan doen, maar dan is ie niet meer in originele staat!
Dat strooilicht vind ik ook helemaal géén probleem.
Als je contact met fal kan krijgen dan maak je kans dat de meeste onderdelen nog wel te krijgen zijn. Maar ik ben bang dat die niet voor een vrienden prijsje over de toonbank gaan. De "kom" noemen ze meestal de mirror dish. Ik heb wel vaker gezien dat de spiegeltjes over de rand steken, das niet zo vreemd. Maar de kom moet écht weer worden uitgelijnd, voor je het weet ben je ruim de helft van je licht kwijt.
En de spiegel(tjes) plak je met spiegelsiliconen lijm van de bouwmarkt. Ronde dichro spiegeltjes lijken me vrij moeilijk aan te komen.
Ben weer een stuk wijzer, dank je.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
13-3-2005 15:11
Hallo Dré,

Ook jij bedankt voor je reactie.

Dré schreef:

Die spiegeltjes op de foto zijn volgens mij geen dichro spiegeltjes. Vanuit verschillende hoeken zie ik namelijk steeds dezelfde kleur (op de foto).
Klopt Dré, zeg maar de kleur zit op de spiegel. Dus niet als bij een normale spiegel aan de achterkant. Hebben deze spiegeltjes een aparte naam en waar zijn ze te krijgen?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
-bart-VIP Lid
13-3-2005 18:14
Ik heb wel eens als poormans-solution een witte moon in een flower veranderd, door met 'niet dekkende' nagellak spiegeltjes te lakken. Haalt het natuurlijk niet bij dichro's, maar voldoet misschien wel om wat verbrande spiegeltjes mee op te kalefateren. Als het niet bevalt kan je het altijd met een wattenstaafje (houten steeltje!) acceton weer verwijderen.
Petty materialists!
WebbieStandaard Lid
13-3-2005 20:10
Hallo Bart,

Bedankt voor je toch wat "vrouwlijke" oplossing wink ;) . Is zeker te proberen als "lapmiddel". Maar de bedoeling van mij is toch om een nieuwe "dish" aan te schaffen of de huidige te reviseren.

Maar tast nog even in het duister kwa benaming van deze spiegeltjes, en dat bemoeilijkt mij het zoeken naar de juiste vervanging er van.

Misschien weet iemand de benaming hier op het forum, volgens Dré zijn het géén "dichro" spiegeltjes. Maar wat zijn het dan wel?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
BartsegersStandaard Lid
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
13-3-2005 20:14
ik schat gewone spiegletjes.

als je de beschikking hebt over lampenlak, kom je ook een heel eind.

werkt iig beter als nagellak, hitte bestendig, en vloeibaarder.
nadeel is dat je verschillende kleuren potjes moet kopen.

kijk eens in een modelbouw zaak. (lampen lak)

gebruiken ze vaak voor spoorbaan toestanden etc.

suc6

Terug naar forum Reageer (zonder quote)