Forum > Algemeen Forum

Certificaat theaterdoek

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
6-1-2005 09:19
Hey,

Laatst was ik op een locatie, waar met vrij veel doeken als decoratie gebruikten. Hier was geen certificaat bij, omtrend de brandveiligheid. Daar waren toen alle doeken met zo'n spuitbus ingespoten. Mijn vraag is nu, of dit door de brandweer ook goedgekeurd word. Je kan immers niet aantonen dat je ze daadwerkelijk ook hebt ingespoten.

Ik wil dit namelijk weten, omdat ik zelf ook een stuk doek heb, wat ik ook altijd met zo'n spuitbus inspoot. Als het voor de brandweer goed is, vind ik het ook best. Maar als ze het nu niet goedkeuren, moet ik toch eens achter een certificaat aangaan.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
6-1-2005 10:37
Als je een cetrtificaat krijgt van de leverancier van het doek, heeft dat maar een bepaalde geldigheidsduur. En voor die duur is de leverancier aansprakelijk, als er toch brand problemen ontstaan door het doek.

Heb je geen certificaat, ben jij aansprakelijk, als er problemen ontstaan door het doek. That's it.

Wil je echter toch een officieel certificaat, dan zit er niks anders op dat je het doek opnieuw bij dat bedrijf laat behandelen.
Deze bedrijven verkopen trouwens ook het juiste zout wat je kan oplossen in water en met een plantenspuit dan netjes kan aanbrengen op je doek.
Dat spul in een spuitbusje van de Action, of wat je in een tuincentrum haalt, is 100x zo duur en veel minder netjes aan te brengen.

Voordeel als je dat zout bij zo'n theaterbedrijf koopt, is dat je daar dan wel weer een mooi bonnetje van hebt om te laten zien aan de eventuele controleur.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
6-1-2005 11:31
Jups, het zout water verhaal ken ik.
Dan van de week maar eens wat zout gaan halen, want zoals ik het nu goed begrijp, voldoet gewoon keukenzout niet. Vreemd, want zout = zout. Volgens mij...
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
Dries MeesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-11-2003
Laatste: 4-5-2008
Berichten: 91
6-1-2005 11:48

djpattim schreef:

want zoals ik het nu goed begrijp, voldoet gewoon keukenzout niet. Vreemd, want zout = zout. Volgens mij...
Eigenlijk niet,
in de chemie is een zout gewoon een verbinding tussen een metaal en een nietmetaal.
zo is Natriumchloride keukenzout, Natrium is een metaal en Chloor is een niet metaal.
Er zijn nog zouten zoals PbSiO4 dat is loodsilicaat, een oxozout met dus ook zuurstof in.
Nu genoeg met chemie en terug naar de techniek shut up :X
Dries Mees
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
6-1-2005 11:51
Dat verhaal is bekend (Havo NT ;))

Maar, als we het hebben over zout om een doek te behandelen, ga ik er vanuit dat het gewoon om NaCl gaat, en je dus ook gewoon keukenzout zou kunnen nemen.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
6-1-2005 12:23
Niet zomaar vanuit gaan. Zoals je zelf al weet hoeft zout niet persee keukenzout te zijn. En NaCl heeft blijkbaar niet die brandvertragende werking die een ander zout wel heeft.
Volgende keer Peter!
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
6-1-2005 13:30
Die spuitbussen zijn in principe ok.
Dit word goedbevonden door instanties.
Maar...
het heeft een zeer beperkte bescherming,als je spuit dan diezelfde dag het te beschermen onderwerp gebruiken.
Niet afgaan op etiketten of gebruiksaanwijzingen!!!
24 tot 28 uur later is de beschermende werking al met 80% gedaald!!!!!!
Wat wel kan-bij bijv. stoffen/doeken etc,
per stuk inspuiten en luchtdicht opbergen in kunststof case of koffer-de werking blijft dan een paar dagen functioneren.
Op die wijze kan je je voorbereidingen treffen en hoef je niet de bewuste dag als een gek alles in te spuiten,je hebt het dan al druk genoeg en dat inspuiten is best een vervelend en langdurig werkje als je meerdere doeken of grote oppervlakken hebt.
Deze spuitbussen zijn tegenwoordig bij oa doe het zelf zaken/hobbyzaken(-zelfs aan kruidvat) etc te verkrijgen.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
6-1-2005 13:49

Peter schreef:

Niet zomaar vanuit gaan. Zoals je zelf al weet hoeft zout niet persee keukenzout te zijn. En NaCl heeft blijkbaar niet die brandvertragende werking die een ander zout wel heeft.
In het verleden heeft iemand mij eens verteld, dat dit met gewoon keukenzout in een verzadigde oplossing, ook zou werken.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
6-1-2005 13:59
Volgens mij slaat je doek al meteen wit uit, maar dat even daargelaten.
Je kunt het natuurlijk altijd even proberen.
Gewoon een stukje pakken, inspuiten, laten drogen en er een brander opzetten.
Dan weet je het snel genoeg.
Darth Crossfader
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
6-1-2005 14:05
Heb het in t verleden wel eens gedaan. Alleen het aansteken niet.

Ik ga dalijk even een oud T-shirt met zout water inspuiten, en laten drogen. Dan aansteken, en zal ik het resultaat hierzo laten zien.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)