Forum > Geluid

Speakers voor max 80 decibel.

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
TeunStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-12-2002
Laatste: 2-5-2014
Berichten: 133
7-10-2004 15:50
De titel zegt het eigenlijk al.

Er wordt een 70's feest ge-organiseerd in een grand café in mijn dorp en ik was gevraagd om te draaien. Omdat mijn XXL Powersounds het in een huiskamer best leuk doen maar ik voor zo'n gelegenheid wat anders wil ben ik even gaan kijken wat ik het beste kon huren.

De eigenaar van het café vertelde mij toen dat hij slechts 80 db mag produceren i.v.m. de mensen die in de appartementen erboven wonen. 80 db is ontzettend weinig (of ik moet me heel erg vergissen).

De zaaleigenaar (die niet erg thuis is in licht en geluid) dacht dat ik beter niet zo veel bas kon nemen. Dat dreunde erg en dan zit je snel over de limiet heen. Hier ging ik in eerste instantie ook vanuit. Ik ben rond gaan bellen en iemand van een lokaal verhuurbedrijf adviseerde mij gewoon 1 sub en 1 top per kant, want zo zei hij: "Die db meters meten op 2khz en dat is in het midden gebied dus kun je best knallen met een baskast."

Dit is misschien wel waar maar die decibels zijn dus wel goed te horen boven. Dit leek me niet erg sociaal voor de bewoners erboven.

Nu;

Wat zouden jullie neerzetten? Toch baskasten of alleen tops?

Wat extra info:
Het is een 70's / 80's / 90's - party. Het hoeft dus geen beukend feest te worden. Een gedeelte van de zaal worden de tafels en stoelen verwijderd en verderop kan men nog zitten om een biertje te drinken. Daar moet men elkaar nog kunnen verstaan. Er staan maximaal zo'n 100 mensen op de dansvloer. De ruimte is +- 4 meter hoog.

Ik hoop dat jullie aan de hand van de gegevens een schatting kunnen maken.
Keljet
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
7-10-2004 15:56
80 db is extreem weinig.
een simple topje, 12"1" zal dus meeer dan voldoende zijn. trekie in zn eentje nog. wat je wel kan doen is bijvoorbeeld, zorgen dat er overal 80 db is, dmv meerdere boxen. bv 4. 4 kleine kastjes, zal dan genoeg zijn.
misschien 1 sub voor echte sublaag.
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
7-10-2004 15:59
Lijkt mij wel 80dB buiten aan de gevel wink ;)
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
TeunStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-12-2002
Laatste: 2-5-2014
Berichten: 133
7-10-2004 16:03
De eigenaar van de zaal formuleerde het als "De zaal is tot 80 db ge-isoleerd". Ik ging er vanuit dat hij hiermee binnen bedoelde.
Keljet
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
7-10-2004 16:15
Ik zou het maar even héél goed na vragen. Verdomd lastig dat als de beste man 80db een meter uit de gevel bedoelde en jij met 80db max binnen aankomt!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
7-10-2004 16:23

Eric schreef:

Lijkt mij wel 80dB buiten aan de gevel wink ;)
Mag toch hopen van niet. Buiten mag je meestal niet boven de 40-50dB komen. Die 80dB opgave zal toch echt voor binnen zijn (bijvoorbeeld in het geval van een pand met een isolatie vergelijkbaar met een open raam...).

80dB is zo absurd zacht dat IK niet een feestje in die zaal zou WILLEN verzorgen. Je hebt het dan echt over fluisterstilte. Gemiddeld luisterniveau in de huiskamer is iets van 85dB (en daar zit dit dus nog 5dB onder). Je moet dan echt de bezoekers vragen HEEL stil te zijn en zeker niet te veel te bewegen (want zelfs het geluid van schurende schoenen op de vloer zal de muziek overstemmen).

Overigens heb ik dit daadwerkelijk een keer meegemaakt (in de Koperen tuin in Leeuwarden). Goh, wat een klote avond was dat!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
7-10-2004 17:17
80DB?

poe hey, lijkt me idd ook wel heel erg laag. Ik zat net even te kijken bij de specs van mijn syrincs setje, deze leverd 111db spl_max @ 1 meter. Het kan toch niet zo zijn dat een grand cafe met 1 zo'n setje al over de top gaat?

Of zijn dit "andere" decibellen?
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
7-10-2004 17:20
Ik zou nog even kontakt opnemen met de uitbater.
In mijn toenmalige discotheek was ik gebonden aan een directe buitenmeting van 80 db.
Deze meting was direct aan de gevel/deur etc etc.
Inderdaad volgens de richtlijnen mocht er na een bepaalde afstand niet meer meetbaar zijn dan 40a50 db-buiten.
Dat hield in dat ik toendertijd gebonden was aan ongeveer 110 db binnen.
Deze 110 db werd binnen gemeten op een afstand van de geluidsweergevers van ongeveer 1 tot 3 mtr.
Vandaar de oplossing om toch voldoende volume te geven-
rondom dansvloer 8x top en 4x bas
rondom bar/zit gedeelte 4x top en 2x bas.
Op zich veel te veel maar door de extra inzet van toppen en subs was door het hele bedrijf het volume meer dan toereikend.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
7-10-2004 17:45
80 dB binnen heb ik ook al eens meegemaakt, in een Utrechtse werfkelder die wordt verhuurd voor feesten & partijen. Ik denk dat dit een bikkelharde afstraffing was na jarenlange klachten van omwonenden over geluidsoverlast in combinatie met het gemeentebeleid om juist aan die kant van de Oude Gracht de horeca-activiteiten in te dammen.

80 dB is afschuwelijk, ik draai in die kelder niet meer sinds ik, hoewel ik ze gewaarschuwd had, te maken heb gehad met boze klanten die hun geld terugwilden omdat er niet gedanst werd.

Als er nu mensen bellen, dan zeg ik eerlijk waarom ik daar niet meer draai, wat me inmiddels ruzie met de uitbater heeft opgeleverd omdat hij kennelijk iets minder duidelijk tegen zijn klanten is.
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
7-10-2004 17:48
80decibel is vreselijk. In off_corso in Rotterdam mag het voor twaalven(als die japanse/chinese zaak daarnaast open is) niet harder dan 80db in de zaal zijn shocked 8O. Nou ik kan je vertellen, dat is dus echt noppes. Je hoorde alleen maar gepraat van iedereen omdat dit boven de muziek uitkwam. Ik was geloof ik de enige die een beetje een stevig muziekje had(monitors van de booth). Voorheen hadden we hier ook al een feest en bevond ik me gewoon in de zaal. Nahh echt niets aan. Kan je net zogoed de muziek uitlaten.
Waar zit de cut op dit apparaat?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)